Stesen Keretapi Kuala Lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi Kuala Lumpur (1886-1911)
Perusahaan bijih timah berkembang dengan pesat sewaktu pemerintahan Inggeris di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Daripada segi pengeluaran, usaha-usaha Inggeris menyediakan perkhidmatan bantuan seperti pengangkutan dan perhubungan telah menambahkan pengeluaran hasil bumi yang diusahakan oleh Inggeris...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19585/1/304-Article%20Text-437-1-10-20200428.pdf http://journalarticle.ukm.my/19585/ https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/10 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.19585 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.195852022-09-05T08:45:43Z http://journalarticle.ukm.my/19585/ Stesen Keretapi Kuala Lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi Kuala Lumpur (1886-1911) Muhamad Khaider Bustami, Mohamad Rodzi Abd. Razak, Perusahaan bijih timah berkembang dengan pesat sewaktu pemerintahan Inggeris di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Daripada segi pengeluaran, usaha-usaha Inggeris menyediakan perkhidmatan bantuan seperti pengangkutan dan perhubungan telah menambahkan pengeluaran hasil bumi yang diusahakan oleh Inggeris. Perkembangan pesat pengeluaran bijih timah dan pengenalan sistem keretapi mempunyai hubung kait antara satu sama lain. Eksploitasi bijih timah merupakan sebab utama bagi pembinaan sistem pengangkutan darat dan melalui cukai yang dikenakan ke atas eksport bijih timah, pentadbiran Ingeris memperoleh wang untuk membiayai pembinaan jalan keretapi.Maka,Stesen keretapi Kuala Lumpur telah siap dibina pada tahun 1886 bersamaan dengan jalan keretapi yang pertama di antara Bukit Kuda, Kelang dan Kuala Lumpur telah dibuka pada waktu yang sama. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis kesan pembinaan Stesen Keretapi Kuala Lumpur daripada aspek pembangunan ekonomi di Kuala Lumpur dari 1886 sehingga 1911. Kajian ini menggunakan kaedah kepustakaan dengan melakukan pendekatan ‘content analysis’ terhadap sumber-sumber primer seperti laporan tahunan, fail-fail dan penyata serta sumber sekunder seperti buku, makalah, kertas kerja dan jurnal. Hasil kajian mendapati bahawa Stesen Keretapi Kuala Lumpur sememangnya memberikan kesan kepada pembangunan ekonomi iaitu kepada perlombongan bijih timah serta pembukaan tanah dan pertanian. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19585/1/304-Article%20Text-437-1-10-20200428.pdf Muhamad Khaider Bustami, and Mohamad Rodzi Abd. Razak, (2019) Stesen Keretapi Kuala Lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi Kuala Lumpur (1886-1911). Jurnal Wacana Sarjana, 3 (2). pp. 1-17. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/10 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Perusahaan bijih timah berkembang dengan pesat sewaktu pemerintahan Inggeris di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Daripada segi pengeluaran, usaha-usaha Inggeris menyediakan perkhidmatan bantuan seperti pengangkutan dan perhubungan telah menambahkan pengeluaran hasil bumi yang diusahakan oleh Inggeris. Perkembangan pesat pengeluaran bijih timah dan pengenalan sistem keretapi mempunyai hubung kait antara satu sama lain. Eksploitasi bijih timah merupakan sebab utama bagi pembinaan sistem pengangkutan darat dan melalui cukai yang dikenakan ke atas eksport bijih timah, pentadbiran Ingeris memperoleh wang untuk membiayai pembinaan jalan keretapi.Maka,Stesen keretapi Kuala Lumpur telah siap dibina pada tahun 1886 bersamaan dengan jalan keretapi yang pertama di antara Bukit Kuda, Kelang dan Kuala Lumpur telah dibuka pada waktu yang sama. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis kesan pembinaan Stesen Keretapi Kuala Lumpur daripada aspek pembangunan ekonomi di Kuala Lumpur dari 1886 sehingga 1911. Kajian ini menggunakan kaedah kepustakaan dengan melakukan pendekatan ‘content analysis’ terhadap sumber-sumber primer seperti laporan tahunan, fail-fail dan penyata serta sumber sekunder seperti buku, makalah, kertas kerja dan jurnal. Hasil kajian mendapati bahawa Stesen Keretapi Kuala Lumpur sememangnya memberikan kesan kepada pembangunan ekonomi iaitu kepada perlombongan bijih timah serta pembukaan tanah dan pertanian. |
format |
Article |
author |
Muhamad Khaider Bustami, Mohamad Rodzi Abd. Razak, |
spellingShingle |
Muhamad Khaider Bustami, Mohamad Rodzi Abd. Razak, Stesen Keretapi Kuala Lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi Kuala Lumpur (1886-1911) |
author_facet |
Muhamad Khaider Bustami, Mohamad Rodzi Abd. Razak, |
author_sort |
Muhamad Khaider Bustami, |
title |
Stesen Keretapi Kuala Lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi Kuala Lumpur (1886-1911) |
title_short |
Stesen Keretapi Kuala Lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi Kuala Lumpur (1886-1911) |
title_full |
Stesen Keretapi Kuala Lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi Kuala Lumpur (1886-1911) |
title_fullStr |
Stesen Keretapi Kuala Lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi Kuala Lumpur (1886-1911) |
title_full_unstemmed |
Stesen Keretapi Kuala Lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi Kuala Lumpur (1886-1911) |
title_sort |
stesen keretapi kuala lumpur : sejarah dan kesan terhadap pembangunan ekonomi kuala lumpur (1886-1911) |
publisher |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/19585/1/304-Article%20Text-437-1-10-20200428.pdf http://journalarticle.ukm.my/19585/ https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/10 |
_version_ |
1744354623019286528 |