Pengetahuan pedagogi guru dan amalan empati Sejarah dalam kalangan pelajar sekolah menengah
Penyelidikan berkaitan pedagogi guru sejarah adalah disarankan bagi meningkatkan keberkesanan dalam pengajaran. Justeru, kajian dalam aspek pengetahuan isi kandungan dapat memupuk amalan empati dalam diri pelajar sekolah menengah. Dalam hal ini, penerapan empati sejarah menggunakan bukti sejarah...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19840/1/433-Article%20Text-605-3-10-20220702.pdf http://journalarticle.ukm.my/19840/ https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/21 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Penyelidikan berkaitan pedagogi guru sejarah adalah disarankan bagi meningkatkan keberkesanan
dalam pengajaran. Justeru, kajian dalam aspek pengetahuan isi kandungan dapat memupuk
amalan empati dalam diri pelajar sekolah menengah. Dalam hal ini, penerapan empati sejarah
menggunakan bukti sejarah dapat membina persfektif masa lalu untuk menimbulkan pemikiran
kritis dalam diri pelajar. Objektif kajian ialah menentukan tahap kompetensi guru daripada aspek
pengetahuan isi kandungan Sejarah, menilai pengetahuan pedagogi guru sejarah dalam aspek
pengetahuan isi kandungan Sejarah dan penerapan amalan empati sejarah dalam diri pelajar
sekolah menengah. Kajian ini menggunakan rekabentuk kuantitatif dengan kaedah tinjauan yang
melibatkan 90 orang guru Sejarah dari sekolah-sekolah menengah di negeri Sabah dan seramai
1000 orang pelajar tingkatan 4 dengan teknik persampelan rawak mudah. Instrumen soal selidik
digunakan dalam proses pengumpulan data. Implikasi kajian ini dapat memaklumkan kepada guru
Sejarah dan pihak berkenaan tentang tahap kompetensi pengetahuan guru-guru Sejarah dalam
melaksanakan nilai empati Sejarah di bilik darjah..Cadangan daripada hasil kajian ini bahawa
guru Sejarah perlu meningkatkan kompetensi pengetahuan pedagogi bagi memahami dan
menguasai pelbagai kemahiran mengajar pembelajaran abad 21 seperti pendekatan masteri .
Selain itu ,pengetahuan guru dalam melaksanakan aktiviti berfikir dapat menyumbang kepada
perubahan pendekatan serta kaedah pengajaran guru dalam bilik darjah berdasarkan aspek
kurikulum, pedagogi dan juga pentaksiran. Oleh itu, guru perlu bersedia untuk menguasai ilmu
pembelajaran abad ke-21 dengan suasana norma baharu. |
---|