Tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku Murid Berkeperluan Khas (MBK)

Murid Berkeperluan Khas (MBK) seringkali dilihat mempunyai tingkah laku yang berbeza dengan murid tipikal yang lain. Sebagai pembentuk tingkah laku, guru Pendidikan Khas perlu memahami cara mengurus tingkah laku demi membentuk insan yang mampu berfikir pada aras yang tinggi, menyelesaikan masalah se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Anis Shahirah Zulkifli, Suziyani Mohamed
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20018/1/289-Article%20Text-415-1-10-20200428.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20018/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/12
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20018
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.200182022-10-04T06:25:34Z http://journalarticle.ukm.my/20018/ Tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku Murid Berkeperluan Khas (MBK) Anis Shahirah Zulkifli, Suziyani Mohamed, Murid Berkeperluan Khas (MBK) seringkali dilihat mempunyai tingkah laku yang berbeza dengan murid tipikal yang lain. Sebagai pembentuk tingkah laku, guru Pendidikan Khas perlu memahami cara mengurus tingkah laku demi membentuk insan yang mampu berfikir pada aras yang tinggi, menyelesaikan masalah secara berdikari dan menghargai keunikan individu. Guru Pendidikan Khas memerlukan tahap pengetahuan yang tinggi dan kebijaksanaan untuk mengurus tingkah laku MBK secara professional berlandaskan falsafah dan teori tingkah laku yang bersesuaian. Maka, sebuah kajian tinjauan dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan guru Pendidikan Khas dalam mengurus tingkah laku MBK. Tingkah laku negatif MBK ini menimbulkan permasalahan jika dibiarkan. Bagi membantu MBK mengubah tingkah laku negatif kepada tingkah laku positif, guru wajar merancang dan melaksanakan amalan pengajaran berkesan melalui amalan praktikal dan penggabungan ilmu pengetahuan. Alat kajian merupakan soal-selidik yang mengandungi item-item berkaitan demografi peserta kajian dan tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku MBK yang diukur melalui penggunaan peneguhan positif dan peneguhan negatif. Soal selidik ini diisi di ‘google form’ dan disebarkan kepada responden melalui aplikasi ‘Whatsapp’. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20018/1/289-Article%20Text-415-1-10-20200428.pdf Anis Shahirah Zulkifli, and Suziyani Mohamed, (2019) Tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku Murid Berkeperluan Khas (MBK). Jurnal Wacana Sarjana, 3 (4). pp. 1-7. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/12
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Murid Berkeperluan Khas (MBK) seringkali dilihat mempunyai tingkah laku yang berbeza dengan murid tipikal yang lain. Sebagai pembentuk tingkah laku, guru Pendidikan Khas perlu memahami cara mengurus tingkah laku demi membentuk insan yang mampu berfikir pada aras yang tinggi, menyelesaikan masalah secara berdikari dan menghargai keunikan individu. Guru Pendidikan Khas memerlukan tahap pengetahuan yang tinggi dan kebijaksanaan untuk mengurus tingkah laku MBK secara professional berlandaskan falsafah dan teori tingkah laku yang bersesuaian. Maka, sebuah kajian tinjauan dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan guru Pendidikan Khas dalam mengurus tingkah laku MBK. Tingkah laku negatif MBK ini menimbulkan permasalahan jika dibiarkan. Bagi membantu MBK mengubah tingkah laku negatif kepada tingkah laku positif, guru wajar merancang dan melaksanakan amalan pengajaran berkesan melalui amalan praktikal dan penggabungan ilmu pengetahuan. Alat kajian merupakan soal-selidik yang mengandungi item-item berkaitan demografi peserta kajian dan tahap pengetahuan guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku MBK yang diukur melalui penggunaan peneguhan positif dan peneguhan negatif. Soal selidik ini diisi di ‘google form’ dan disebarkan kepada responden melalui aplikasi ‘Whatsapp’.
format Article
author Anis Shahirah Zulkifli,
Suziyani Mohamed,
spellingShingle Anis Shahirah Zulkifli,
Suziyani Mohamed,
Tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku Murid Berkeperluan Khas (MBK)
author_facet Anis Shahirah Zulkifli,
Suziyani Mohamed,
author_sort Anis Shahirah Zulkifli,
title Tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku Murid Berkeperluan Khas (MBK)
title_short Tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku Murid Berkeperluan Khas (MBK)
title_full Tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku Murid Berkeperluan Khas (MBK)
title_fullStr Tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku Murid Berkeperluan Khas (MBK)
title_full_unstemmed Tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku Murid Berkeperluan Khas (MBK)
title_sort tahap pengetahuan guru dalam mengurus tingkah laku murid berkeperluan khas (mbk)
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/20018/1/289-Article%20Text-415-1-10-20200428.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20018/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/12
_version_ 1746211290736492544