Kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus

Edupelancongan adalah suatu perjalanan untuk tujuan pendidikan formal mahupun tidak formal. Edupelancongan juga merupakan pembelajaran sepanjang hayat dalam persekitaran semula jadi, sejarah dan budaya yang unik. Mulanya edupelancongan diperkenalkan di negara-negara maju yang melibatkan pelajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Auni Aisha Mohd Nawi, Habibah Ahmad
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20360/1/158-Article%20Text-242-1-10-20191012.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20360/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/5
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20360
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.203602022-11-02T03:29:31Z http://journalarticle.ukm.my/20360/ Kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus Auni Aisha Mohd Nawi, Habibah Ahmad, Edupelancongan adalah suatu perjalanan untuk tujuan pendidikan formal mahupun tidak formal. Edupelancongan juga merupakan pembelajaran sepanjang hayat dalam persekitaran semula jadi, sejarah dan budaya yang unik. Mulanya edupelancongan diperkenalkan di negara-negara maju yang melibatkan pelajar universiti serta pelajar sekolah. Makalah ini bertujuan untuk menilai keberkesanan aktiviti dan pengalaman program edupelancongan hutan hujan tropika yang dianjurkan oleh Edupelancongan UKM Bangi daripada perspektif pelajar sekolah yang telah menyertai program ini. Kajian ini telah menggunakan pendekatan kuantitatif iaitu pengumpulan data melalui pengedaran soal selidik secara persampelan bertujuan. Sebanyak 51 pelajar sekolah rendah yang merupakan peserta Program Edupelancongan di Kampus UKM Bangi terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian mendapati bahawa aktiviti yang dianjurkan oleh Program Edupelancongan Kampus UKM Bangi telah memberi kesan yang positif kepada pesertanya. Para pesertanya dapat mengenali pelbagai jenis tumbuhan dan mempelajari ekosistem alam semula jadi hutan hujan tropika. Program ini turut memberi pengalaman yang bermakna di samping menambah pengetahuan pelajar sekolah terhadap hutan hujan tropika. Kesimpulannya, aktiviti dalam setiap program yang dianjurkan mempengaruhi keberkesanan serta memberi pengalaman kepada pesertanya. Ini dibuktikan apabila di akhir program, peserta gembira, dan menghayati sikap prihatin dan menyayangi alam semula jadi. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-09 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20360/1/158-Article%20Text-242-1-10-20191012.pdf Auni Aisha Mohd Nawi, and Habibah Ahmad, (2018) Kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus. Jurnal Wacana Sarjana, 2 (3). pp. 1-16. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/5
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Edupelancongan adalah suatu perjalanan untuk tujuan pendidikan formal mahupun tidak formal. Edupelancongan juga merupakan pembelajaran sepanjang hayat dalam persekitaran semula jadi, sejarah dan budaya yang unik. Mulanya edupelancongan diperkenalkan di negara-negara maju yang melibatkan pelajar universiti serta pelajar sekolah. Makalah ini bertujuan untuk menilai keberkesanan aktiviti dan pengalaman program edupelancongan hutan hujan tropika yang dianjurkan oleh Edupelancongan UKM Bangi daripada perspektif pelajar sekolah yang telah menyertai program ini. Kajian ini telah menggunakan pendekatan kuantitatif iaitu pengumpulan data melalui pengedaran soal selidik secara persampelan bertujuan. Sebanyak 51 pelajar sekolah rendah yang merupakan peserta Program Edupelancongan di Kampus UKM Bangi terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian mendapati bahawa aktiviti yang dianjurkan oleh Program Edupelancongan Kampus UKM Bangi telah memberi kesan yang positif kepada pesertanya. Para pesertanya dapat mengenali pelbagai jenis tumbuhan dan mempelajari ekosistem alam semula jadi hutan hujan tropika. Program ini turut memberi pengalaman yang bermakna di samping menambah pengetahuan pelajar sekolah terhadap hutan hujan tropika. Kesimpulannya, aktiviti dalam setiap program yang dianjurkan mempengaruhi keberkesanan serta memberi pengalaman kepada pesertanya. Ini dibuktikan apabila di akhir program, peserta gembira, dan menghayati sikap prihatin dan menyayangi alam semula jadi.
format Article
author Auni Aisha Mohd Nawi,
Habibah Ahmad,
spellingShingle Auni Aisha Mohd Nawi,
Habibah Ahmad,
Kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus
author_facet Auni Aisha Mohd Nawi,
Habibah Ahmad,
author_sort Auni Aisha Mohd Nawi,
title Kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus
title_short Kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus
title_full Kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus
title_fullStr Kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus
title_full_unstemmed Kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus
title_sort kepuasan dan pengalaman pelajar terhadap edupelancongan kampus
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/20360/1/158-Article%20Text-242-1-10-20191012.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20360/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/5
_version_ 1748704129802305536