Perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna

Makalah ini bertujuan untuk menonjolkan mengenai pengaplikasian slanga dan perubahan penggolongan kata serta medan makna dalam kalangan personaliti media sosial Instagram yang telah dipilih. Bagi merealisasikan kajian ini, pengkaji telah berpaksikan kepada dua objektif utama, iaitu mengenal pa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Suhaizi Suhaimi, Fatin Syamira Shamsull
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20518/1/59262-196095-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20518/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1548
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20518
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.205182022-11-16T02:50:25Z http://journalarticle.ukm.my/20518/ Perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna Mohamad Suhaizi Suhaimi, Fatin Syamira Shamsull, Makalah ini bertujuan untuk menonjolkan mengenai pengaplikasian slanga dan perubahan penggolongan kata serta medan makna dalam kalangan personaliti media sosial Instagram yang telah dipilih. Bagi merealisasikan kajian ini, pengkaji telah berpaksikan kepada dua objektif utama, iaitu mengenal pasti bahasa slanga yang digunakan oleh pempengaruh media sosial mengikut penggolongan kata dan juga menganalisis makna konotatif dan denotatif terhadap bahasa slanga yang digunakan. Bertepatan dengan objektif satu, pengkaji telah memilih pendekatan daripada Nik Safiah Karim et al. (2015) yang telah menggariskan empat jenis penggolongan kata, iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif dan juga kata tugas. Bagi objektif kedua pula, kajian ini telah mengaplikasikan pendekatan daripada Norizah Ardi et al. (2011) yang mengetengahkan medan makna kepada dua, iaitu makna konotatif dan juga makna denotatif. Sebanyak 50 leksikal slanga telah dianalisis dengan menggunakan tiga kaedah kajian, iaitu kaedah pemerhatian, kaedah kepustakaan dan juga kaedah analisis teks. Dapatan kajian menunjukkan bahawa golongan muda zaman kini sememangnya menggunakan slanga dalam perbualan seharian dan telah berlakunya perubahan penggolongan kata berdasarkan makna konotatif sesebuah leksikal slanga. Secara keseluruhannya, majoriti perkataan yang ditemui telah mengalami perubahan penggolongan kata dan kajian ini dilihat mampu memberi sumbangan kepada bidang sosiolinguistik, morfologi dan juga bidang-bidang utama bahasa Melayu yang lain. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20518/1/59262-196095-1-SM.pdf Mohamad Suhaizi Suhaimi, and Fatin Syamira Shamsull, (2022) Perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna. Jurnal Melayu, 21 (2). pp. 51-69. ISSN 1675-7513 https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1548
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Makalah ini bertujuan untuk menonjolkan mengenai pengaplikasian slanga dan perubahan penggolongan kata serta medan makna dalam kalangan personaliti media sosial Instagram yang telah dipilih. Bagi merealisasikan kajian ini, pengkaji telah berpaksikan kepada dua objektif utama, iaitu mengenal pasti bahasa slanga yang digunakan oleh pempengaruh media sosial mengikut penggolongan kata dan juga menganalisis makna konotatif dan denotatif terhadap bahasa slanga yang digunakan. Bertepatan dengan objektif satu, pengkaji telah memilih pendekatan daripada Nik Safiah Karim et al. (2015) yang telah menggariskan empat jenis penggolongan kata, iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif dan juga kata tugas. Bagi objektif kedua pula, kajian ini telah mengaplikasikan pendekatan daripada Norizah Ardi et al. (2011) yang mengetengahkan medan makna kepada dua, iaitu makna konotatif dan juga makna denotatif. Sebanyak 50 leksikal slanga telah dianalisis dengan menggunakan tiga kaedah kajian, iaitu kaedah pemerhatian, kaedah kepustakaan dan juga kaedah analisis teks. Dapatan kajian menunjukkan bahawa golongan muda zaman kini sememangnya menggunakan slanga dalam perbualan seharian dan telah berlakunya perubahan penggolongan kata berdasarkan makna konotatif sesebuah leksikal slanga. Secara keseluruhannya, majoriti perkataan yang ditemui telah mengalami perubahan penggolongan kata dan kajian ini dilihat mampu memberi sumbangan kepada bidang sosiolinguistik, morfologi dan juga bidang-bidang utama bahasa Melayu yang lain.
format Article
author Mohamad Suhaizi Suhaimi,
Fatin Syamira Shamsull,
spellingShingle Mohamad Suhaizi Suhaimi,
Fatin Syamira Shamsull,
Perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna
author_facet Mohamad Suhaizi Suhaimi,
Fatin Syamira Shamsull,
author_sort Mohamad Suhaizi Suhaimi,
title Perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna
title_short Perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna
title_full Perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna
title_fullStr Perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna
title_full_unstemmed Perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna
title_sort perubahan penggolongan leksikal slanga dalam kalangan pempengaruh media sosial : analisis medan makna
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/20518/1/59262-196095-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20518/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1548
_version_ 1751537473021804544