Perbezaan gender dalam pengajaran Matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran Grasha-Riechmann

Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann berpotensi tinggi untuk diaplikasikan dalam Matematik khususnya untuk membantu meningkatkan pengetahuan pendidik guru. Namun begitu, tidak banyak perhatian diberikan kepada usaha mengenal pasti corak gaya pengajaran guru Matematik di Sekolah Rendah Jenis Kebangsa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Effendi Ewan Mohd Matore, Sim, Sze Hui
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20809/1/59066-196363-1-PB%20%281%29.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20809/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20809
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.208092022-12-20T09:10:22Z http://journalarticle.ukm.my/20809/ Perbezaan gender dalam pengajaran Matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran Grasha-Riechmann Mohd Effendi Ewan Mohd Matore, Sim, Sze Hui Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann berpotensi tinggi untuk diaplikasikan dalam Matematik khususnya untuk membantu meningkatkan pengetahuan pendidik guru. Namun begitu, tidak banyak perhatian diberikan kepada usaha mengenal pasti corak gaya pengajaran guru Matematik di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) serta menjawab persoalan tentang perbezaan gaya pengajaran mengikut gender. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti corak Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann dalam kalangan guru Matematik sekolah rendah dan perbezaannya mengikut gender. Pendekatan kuantitatif melalui tinjauan telah diaplikasikan kepada 97 orang guru Matematik SJKC Kepong, Kuala Lumpur menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Instrumen ini diadaptasi daripada Soal Selidik Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann (1996) yang mengukur lima gaya pengajaran iaitu Gaya Pengajaran Pakar, Gaya Pengajaran Autoriti Formal, Gaya Pengajaran Model Personal, Gaya Pengajaran Delegator. dan Gaya Pengajaran Fasilitator. Dapatan menunjukkan Gaya Pengajaran Model Peribadi adalah yang paling dominan, dan Gaya Pengajaran Fasilitator sebagai gaya yang paling tidak dominan. Ujian Mann-Whitney U mendapati perbezaan Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann yang signifikan dalam kalangan guru Matematik berdasarkan gender, khususnya untuk Gaya Pengajaran Kuasa Formal, Gaya Pengajaran Fasilitator dan Gaya Pengajaran Delegator. Kajian ini memberikan implikasi praktikal terhadap pembangunan profesional pendidik untuk mempelbagaikan gaya pengajaran mereka dan menyesuaikannya seiring keperluan pembelajaran murid. Penemuan ini mencetuskan idea untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang pengetahuan pendidik guru matematik kepada topik Matematik yang lebih spesifik dan kompleks. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20809/1/59066-196363-1-PB%20%281%29.pdf Mohd Effendi Ewan Mohd Matore, and Sim, Sze Hui (2022) Perbezaan gender dalam pengajaran Matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran Grasha-Riechmann. AKADEMIKA, 92 ((SI)). pp. 105-119. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann berpotensi tinggi untuk diaplikasikan dalam Matematik khususnya untuk membantu meningkatkan pengetahuan pendidik guru. Namun begitu, tidak banyak perhatian diberikan kepada usaha mengenal pasti corak gaya pengajaran guru Matematik di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) serta menjawab persoalan tentang perbezaan gaya pengajaran mengikut gender. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti corak Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann dalam kalangan guru Matematik sekolah rendah dan perbezaannya mengikut gender. Pendekatan kuantitatif melalui tinjauan telah diaplikasikan kepada 97 orang guru Matematik SJKC Kepong, Kuala Lumpur menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Instrumen ini diadaptasi daripada Soal Selidik Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann (1996) yang mengukur lima gaya pengajaran iaitu Gaya Pengajaran Pakar, Gaya Pengajaran Autoriti Formal, Gaya Pengajaran Model Personal, Gaya Pengajaran Delegator. dan Gaya Pengajaran Fasilitator. Dapatan menunjukkan Gaya Pengajaran Model Peribadi adalah yang paling dominan, dan Gaya Pengajaran Fasilitator sebagai gaya yang paling tidak dominan. Ujian Mann-Whitney U mendapati perbezaan Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann yang signifikan dalam kalangan guru Matematik berdasarkan gender, khususnya untuk Gaya Pengajaran Kuasa Formal, Gaya Pengajaran Fasilitator dan Gaya Pengajaran Delegator. Kajian ini memberikan implikasi praktikal terhadap pembangunan profesional pendidik untuk mempelbagaikan gaya pengajaran mereka dan menyesuaikannya seiring keperluan pembelajaran murid. Penemuan ini mencetuskan idea untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang pengetahuan pendidik guru matematik kepada topik Matematik yang lebih spesifik dan kompleks.
format Article
author Mohd Effendi Ewan Mohd Matore,
Sim, Sze Hui
spellingShingle Mohd Effendi Ewan Mohd Matore,
Sim, Sze Hui
Perbezaan gender dalam pengajaran Matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran Grasha-Riechmann
author_facet Mohd Effendi Ewan Mohd Matore,
Sim, Sze Hui
author_sort Mohd Effendi Ewan Mohd Matore,
title Perbezaan gender dalam pengajaran Matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran Grasha-Riechmann
title_short Perbezaan gender dalam pengajaran Matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran Grasha-Riechmann
title_full Perbezaan gender dalam pengajaran Matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran Grasha-Riechmann
title_fullStr Perbezaan gender dalam pengajaran Matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran Grasha-Riechmann
title_full_unstemmed Perbezaan gender dalam pengajaran Matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran Grasha-Riechmann
title_sort perbezaan gender dalam pengajaran matematik menggunakan pendekatan gaya pengajaran grasha-riechmann
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/20809/1/59066-196363-1-PB%20%281%29.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20809/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466
_version_ 1753789417154150400