Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam bidang Tilawah al-Quran Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran)

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam pengajaran dan pembelajaran bidang tilawah al-Quran kepada murid-murid Pendidikan Khas bermasalah pendengaran (Program Pendidikan Khas Integrasi) sekolah rendah dari aspek amalan pengajaran guru termasuk peng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Azmil Hashim, Bahariah Ab Rahman, Hamdi Ishak
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20906/1/JIAE-Vol-92-2017-1-11.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20906/
http://jiae.pimm.my/2017/12/17/volume-9-issue-2-2017/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20906
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.209062022-12-30T03:17:45Z http://journalarticle.ukm.my/20906/ Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam bidang Tilawah al-Quran Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran) Azmil Hashim, Bahariah Ab Rahman, Hamdi Ishak, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam pengajaran dan pembelajaran bidang tilawah al-Quran kepada murid-murid Pendidikan Khas bermasalah pendengaran (Program Pendidikan Khas Integrasi) sekolah rendah dari aspek amalan pengajaran guru termasuk penggunaan kurikulum kebangsaan. Seramai dua orang guru dari dua buah Sekolah Kebangsaan yang menawarkan Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran) telah dipilih sebagai peserta kajian ini. Bagi memperolehi data, pengkaji menggunakan pendekatan kajian kualitatif.Pengkaji menggunakan tiga kaedah bagi memperolehi data, antara kaedah yang digunakan ialah kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis data. Kesahan data dilakukan pengesahan pakar, bertaklimat dan pengesahan peserta kajian. Dapatan menunjukkan peserta kajian merancang pengajaran menggunakan sukatan pelajaran Pendidikan Islam Kebangsaan, akan tetapi terdapat pengubahsuian dalam pengolahan isi pengajaran masing-masing. Selain itu juga pengkaji mendapati bahawa peserta kajian menghadapi masalah berkaitan dengan keperluan murid bermasalah pendengaran dari sudut pedagogi, kemahiran dan komunikasi. Secara keseluruhannya peserta kajian menunjukkan kesungguhan dan minat yang mendalam untuk mendidik murid-murid bermasalah pendengaran. Diharap kajian ini dapat menjadi panduan kepada guru-guru Pendidikan Islam bagi meningkatkan prestasi pengajaran dan pembelajaran kepada murid bermasalah pendengaran dalam bidang tilawah al-Quran khususnya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20906/1/JIAE-Vol-92-2017-1-11.pdf Azmil Hashim, and Bahariah Ab Rahman, and Hamdi Ishak, (2017) Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam bidang Tilawah al-Quran Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran). JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 9 (2). pp. 1-11. ISSN 1985-6236 http://jiae.pimm.my/2017/12/17/volume-9-issue-2-2017/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam pengajaran dan pembelajaran bidang tilawah al-Quran kepada murid-murid Pendidikan Khas bermasalah pendengaran (Program Pendidikan Khas Integrasi) sekolah rendah dari aspek amalan pengajaran guru termasuk penggunaan kurikulum kebangsaan. Seramai dua orang guru dari dua buah Sekolah Kebangsaan yang menawarkan Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran) telah dipilih sebagai peserta kajian ini. Bagi memperolehi data, pengkaji menggunakan pendekatan kajian kualitatif.Pengkaji menggunakan tiga kaedah bagi memperolehi data, antara kaedah yang digunakan ialah kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis data. Kesahan data dilakukan pengesahan pakar, bertaklimat dan pengesahan peserta kajian. Dapatan menunjukkan peserta kajian merancang pengajaran menggunakan sukatan pelajaran Pendidikan Islam Kebangsaan, akan tetapi terdapat pengubahsuian dalam pengolahan isi pengajaran masing-masing. Selain itu juga pengkaji mendapati bahawa peserta kajian menghadapi masalah berkaitan dengan keperluan murid bermasalah pendengaran dari sudut pedagogi, kemahiran dan komunikasi. Secara keseluruhannya peserta kajian menunjukkan kesungguhan dan minat yang mendalam untuk mendidik murid-murid bermasalah pendengaran. Diharap kajian ini dapat menjadi panduan kepada guru-guru Pendidikan Islam bagi meningkatkan prestasi pengajaran dan pembelajaran kepada murid bermasalah pendengaran dalam bidang tilawah al-Quran khususnya.
format Article
author Azmil Hashim,
Bahariah Ab Rahman,
Hamdi Ishak,
spellingShingle Azmil Hashim,
Bahariah Ab Rahman,
Hamdi Ishak,
Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam bidang Tilawah al-Quran Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran)
author_facet Azmil Hashim,
Bahariah Ab Rahman,
Hamdi Ishak,
author_sort Azmil Hashim,
title Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam bidang Tilawah al-Quran Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran)
title_short Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam bidang Tilawah al-Quran Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran)
title_full Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam bidang Tilawah al-Quran Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran)
title_fullStr Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam bidang Tilawah al-Quran Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran)
title_full_unstemmed Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam dalam bidang Tilawah al-Quran Program Pendidikan Khas Integrasi (masalah pendengaran)
title_sort amalan pengajaran guru pendidikan islam dalam bidang tilawah al-quran program pendidikan khas integrasi (masalah pendengaran)
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/20906/1/JIAE-Vol-92-2017-1-11.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20906/
http://jiae.pimm.my/2017/12/17/volume-9-issue-2-2017/
_version_ 1753789434960019456