Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid

Permasalahan akhlak dewasa kini sering menjadi semakin ketara dalam kalangan murid sekolah. Sekolah menjadi institusi terpenting selepas keluarga dalam pembentukan akhlak ini dan ini jelas termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Selain daripada kurikulum, aktiviti ko-kurikulum juga dilih...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Syaza Mohd Sabri, Asmawati Suhid
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20907/1/JIAE-Vol.-81-2016-1-10.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20907/
http://jiae.pimm.my/2016/06/25/volume-8-issue-1-2016/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20907
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.209072022-12-30T03:35:03Z http://journalarticle.ukm.my/20907/ Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid Syaza Mohd Sabri, Asmawati Suhid, Permasalahan akhlak dewasa kini sering menjadi semakin ketara dalam kalangan murid sekolah. Sekolah menjadi institusi terpenting selepas keluarga dalam pembentukan akhlak ini dan ini jelas termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Selain daripada kurikulum, aktiviti ko-kurikulum juga dilihat sangat penting bagi membentuk akhlak yang mulia dalam kalangan murid sekolah. Walaupun telah banyak kemahiran, nilai dan akhlak sering di perkatakan dalam perlaksanaan ko-kurikulum di sekolah tetapi masih terdapat kemerosotan nilai kemanusiaan, nilai akhlak dan nilai moral pada masa kini yang semakin berleluasa. Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan tahap pembentukan nilai akhlak dalam aktiviti ko-kurikulum di sekolah pada hari ini selari dengan matlamat pendidikan dalam melahirkan manusia yang seimbang, sepadu dan holistik. Seramai 50 orang responden telah terlibat. Hasil kajian mendapati bahawa persepsi murid pembentukan nilai akhlak dalam aktiviti ko-kurikulum di sekolah sangat baik, begitu juga dengan sikap murid terhadap aktiviti ko-kurikulum di sekolah sangat positif dan juga murid bersetuju bahawa guru mereka sangat memainkan peranan penting dalam pembentukan akhlak ketika aktiviti ko-kurikulum dijalankan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20907/1/JIAE-Vol.-81-2016-1-10.pdf Syaza Mohd Sabri, and Asmawati Suhid, (2016) Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 8 (1). pp. 1-10. ISSN 1985-6236 http://jiae.pimm.my/2016/06/25/volume-8-issue-1-2016/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Permasalahan akhlak dewasa kini sering menjadi semakin ketara dalam kalangan murid sekolah. Sekolah menjadi institusi terpenting selepas keluarga dalam pembentukan akhlak ini dan ini jelas termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Selain daripada kurikulum, aktiviti ko-kurikulum juga dilihat sangat penting bagi membentuk akhlak yang mulia dalam kalangan murid sekolah. Walaupun telah banyak kemahiran, nilai dan akhlak sering di perkatakan dalam perlaksanaan ko-kurikulum di sekolah tetapi masih terdapat kemerosotan nilai kemanusiaan, nilai akhlak dan nilai moral pada masa kini yang semakin berleluasa. Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan tahap pembentukan nilai akhlak dalam aktiviti ko-kurikulum di sekolah pada hari ini selari dengan matlamat pendidikan dalam melahirkan manusia yang seimbang, sepadu dan holistik. Seramai 50 orang responden telah terlibat. Hasil kajian mendapati bahawa persepsi murid pembentukan nilai akhlak dalam aktiviti ko-kurikulum di sekolah sangat baik, begitu juga dengan sikap murid terhadap aktiviti ko-kurikulum di sekolah sangat positif dan juga murid bersetuju bahawa guru mereka sangat memainkan peranan penting dalam pembentukan akhlak ketika aktiviti ko-kurikulum dijalankan.
format Article
author Syaza Mohd Sabri,
Asmawati Suhid,
spellingShingle Syaza Mohd Sabri,
Asmawati Suhid,
Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid
author_facet Syaza Mohd Sabri,
Asmawati Suhid,
author_sort Syaza Mohd Sabri,
title Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid
title_short Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid
title_full Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid
title_fullStr Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid
title_full_unstemmed Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid
title_sort kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/20907/1/JIAE-Vol.-81-2016-1-10.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20907/
http://jiae.pimm.my/2016/06/25/volume-8-issue-1-2016/
_version_ 1753789435095285760