Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid
Permasalahan akhlak dewasa kini sering menjadi semakin ketara dalam kalangan murid sekolah. Sekolah menjadi institusi terpenting selepas keluarga dalam pembentukan akhlak ini dan ini jelas termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Selain daripada kurikulum, aktiviti ko-kurikulum juga dilih...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20907/1/JIAE-Vol.-81-2016-1-10.pdf http://journalarticle.ukm.my/20907/ http://jiae.pimm.my/2016/06/25/volume-8-issue-1-2016/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.20907 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.209072022-12-30T03:35:03Z http://journalarticle.ukm.my/20907/ Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid Syaza Mohd Sabri, Asmawati Suhid, Permasalahan akhlak dewasa kini sering menjadi semakin ketara dalam kalangan murid sekolah. Sekolah menjadi institusi terpenting selepas keluarga dalam pembentukan akhlak ini dan ini jelas termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Selain daripada kurikulum, aktiviti ko-kurikulum juga dilihat sangat penting bagi membentuk akhlak yang mulia dalam kalangan murid sekolah. Walaupun telah banyak kemahiran, nilai dan akhlak sering di perkatakan dalam perlaksanaan ko-kurikulum di sekolah tetapi masih terdapat kemerosotan nilai kemanusiaan, nilai akhlak dan nilai moral pada masa kini yang semakin berleluasa. Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan tahap pembentukan nilai akhlak dalam aktiviti ko-kurikulum di sekolah pada hari ini selari dengan matlamat pendidikan dalam melahirkan manusia yang seimbang, sepadu dan holistik. Seramai 50 orang responden telah terlibat. Hasil kajian mendapati bahawa persepsi murid pembentukan nilai akhlak dalam aktiviti ko-kurikulum di sekolah sangat baik, begitu juga dengan sikap murid terhadap aktiviti ko-kurikulum di sekolah sangat positif dan juga murid bersetuju bahawa guru mereka sangat memainkan peranan penting dalam pembentukan akhlak ketika aktiviti ko-kurikulum dijalankan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20907/1/JIAE-Vol.-81-2016-1-10.pdf Syaza Mohd Sabri, and Asmawati Suhid, (2016) Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 8 (1). pp. 1-10. ISSN 1985-6236 http://jiae.pimm.my/2016/06/25/volume-8-issue-1-2016/ |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Permasalahan akhlak dewasa kini sering menjadi semakin ketara dalam kalangan murid sekolah.
Sekolah menjadi institusi terpenting selepas keluarga dalam pembentukan akhlak ini dan ini jelas
termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Selain daripada kurikulum, aktiviti ko-kurikulum
juga dilihat sangat penting bagi membentuk akhlak yang mulia dalam kalangan murid sekolah.
Walaupun telah banyak kemahiran, nilai dan akhlak sering di perkatakan dalam perlaksanaan
ko-kurikulum di sekolah tetapi masih terdapat kemerosotan nilai kemanusiaan, nilai akhlak dan
nilai moral pada masa kini yang semakin berleluasa. Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan
tahap pembentukan nilai akhlak dalam aktiviti ko-kurikulum di sekolah pada hari ini selari dengan
matlamat pendidikan dalam melahirkan manusia yang seimbang, sepadu dan holistik. Seramai 50
orang responden telah terlibat. Hasil kajian mendapati bahawa persepsi murid pembentukan nilai
akhlak dalam aktiviti ko-kurikulum di sekolah sangat baik, begitu juga dengan sikap murid terhadap
aktiviti ko-kurikulum di sekolah sangat positif dan juga murid bersetuju bahawa guru mereka sangat
memainkan peranan penting dalam pembentukan akhlak ketika aktiviti ko-kurikulum dijalankan. |
format |
Article |
author |
Syaza Mohd Sabri, Asmawati Suhid, |
spellingShingle |
Syaza Mohd Sabri, Asmawati Suhid, Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid |
author_facet |
Syaza Mohd Sabri, Asmawati Suhid, |
author_sort |
Syaza Mohd Sabri, |
title |
Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid |
title_short |
Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid |
title_full |
Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid |
title_fullStr |
Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid |
title_full_unstemmed |
Kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid |
title_sort |
kegiatan ko-kurikulum di sekolah dan kesannya kepada pembentukan akhlak murid |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/20907/1/JIAE-Vol.-81-2016-1-10.pdf http://journalarticle.ukm.my/20907/ http://jiae.pimm.my/2016/06/25/volume-8-issue-1-2016/ |
_version_ |
1753789435095285760 |