Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa
Pandemik COVID-19 telah memberikan kesan kepada aspek pembelajaran apabila pembelajaran secara dalam talian telah menggantikan pembelajaran secara bersemuka sepanjang perintah kawalan pergerakan (PKP). Ia telah memberikan cabaran kepada pelajar kerana mereka mempunyai ruang yang terhad untuk...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/21206/1/stress%20pembelajaran....pdf http://journalarticle.ukm.my/21206/ http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Pandemik COVID-19 telah memberikan kesan kepada aspek pembelajaran apabila
pembelajaran secara dalam talian telah menggantikan pembelajaran secara
bersemuka sepanjang perintah kawalan pergerakan (PKP). Ia telah memberikan
cabaran kepada pelajar kerana mereka mempunyai ruang yang terhad untuk
berinteraksi dengan pensyarah mahupun sesama pelajar. Mereka tidak dapat
berinteraksi dengan rapat untuk perbincangan dan pembelajaran tidak formal.
Bebanan tugasan yang berat dan perhubungan secara fizikal yang terhad boleh
membebankan mereka dan meningkatkan tahap stres. Kajian ini dilakukan bertujuan
untuk mengetahui tahap stres yang dihadapi oleh mahasiswa ketika pembelajaran
dalam talian. Ini merupakan kajian kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan.
Instrumen kajian ialah soal selidik menggunakan Perceived Stress Scale-10 yang
dibangunkan oleh Sheldon Cohen dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu oleh
Sami Abdo Radman Al-Dubai et al. Responden terdiri dari pelajar UKM dan
seramai 100 responden yang telah menjawab soal selidik ini. Dapatan kajian
menemui bahawa mahasiswa berada pada tahap stres yang sederhana ketika
pembelajaran dalam talian. Dapatan kajian menemui bahawa aspek peribadi
mendapati min tertinggi 3.53 berbanding dengan aspek pembelajaran 2.89 dan aspek
kewangan 2.80. Manakala langkah yang diambil oleh mahasiswa dalam menangani
stres ialah cuba berfikiran positif, beribadah dan mendekatkan diri kepada tuhan dan
tidur. |
---|