Kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi
Kompetensi budaya adalah penting bagi anggota kesihatan profesional dalam menyediakan perawatan dan khidmat yang bersesuaian kepada individu daripada pelbagai latar belakang budaya. Pendidikan yang berstruktur dapat meningkatkan tahap kompetensi budaya dalam kalangan anggota kesihatan profesional. O...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/21238/1/pp_18.pdf http://journalarticle.ukm.my/21238/ https://www.ukm.my/personalia/publication-category/volume-25-number-2-december-2022/page/2/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.21238 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.212382023-02-24T14:39:52Z http://journalarticle.ukm.my/21238/ Kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi Fatimah Hani Hassan, Rafidah Mazlan, Normala Mesbah, Sumaiyah Mat, Kompetensi budaya adalah penting bagi anggota kesihatan profesional dalam menyediakan perawatan dan khidmat yang bersesuaian kepada individu daripada pelbagai latar belakang budaya. Pendidikan yang berstruktur dapat meningkatkan tahap kompetensi budaya dalam kalangan anggota kesihatan profesional. Objektif kajian ini adalah untuk menilai tahap kompetensi budaya dan perubahannya dalam kalangan pelajar prasiswazah setelah mengikuti kursus elektif Kepelbagai Budaya. Seramai 152 orang pelajar prasiswazah Tahun 3 dari Program Fisioterapi, Audiologi, dan Sains Pertuturan di Universiti Kebangsaan Malaysia telah melengkapkan satu soal selidik yang menilai kompetensi budaya sebelum dan selepas tamat kursus tersebut. Lebih daripada 80% pelajar mempunyai pengalaman bekerjasama dengan individu yang berbeza latar belakang budaya. Tahap kompetensi budaya para pelajar meningkat secara signifikan setelah mengikuti kursus. Kajian ini membuktikan keperluan bimbingan kepada pelajar di peringkat prasiswazah dalam membentuk anggota kesihatan profesional yang kompeten secara menyeluruh dalam menyediakan khidmat kepada pelbagai golongan masyarakat. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/21238/1/pp_18.pdf Fatimah Hani Hassan, and Rafidah Mazlan, and Normala Mesbah, and Sumaiyah Mat, (2022) Kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi. Jurnal Personalia Pelajar, 25 (2). pp. 161-168. ISSN 0128-2735 https://www.ukm.my/personalia/publication-category/volume-25-number-2-december-2022/page/2/ |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kompetensi budaya adalah penting bagi anggota kesihatan profesional dalam menyediakan perawatan dan khidmat yang bersesuaian kepada individu daripada pelbagai latar belakang budaya. Pendidikan yang berstruktur dapat meningkatkan tahap kompetensi budaya dalam kalangan anggota kesihatan profesional. Objektif kajian ini adalah untuk menilai tahap kompetensi budaya dan perubahannya dalam kalangan pelajar prasiswazah setelah mengikuti kursus elektif Kepelbagai Budaya. Seramai 152 orang pelajar prasiswazah Tahun 3 dari Program Fisioterapi, Audiologi, dan Sains Pertuturan di Universiti Kebangsaan Malaysia telah melengkapkan satu soal selidik yang menilai kompetensi budaya sebelum dan selepas tamat kursus tersebut. Lebih daripada 80% pelajar mempunyai pengalaman bekerjasama dengan individu yang berbeza latar belakang budaya. Tahap kompetensi budaya para pelajar meningkat secara signifikan setelah mengikuti kursus. Kajian ini membuktikan keperluan bimbingan kepada pelajar di peringkat prasiswazah dalam membentuk anggota kesihatan profesional yang kompeten secara menyeluruh dalam menyediakan khidmat kepada pelbagai golongan masyarakat. |
format |
Article |
author |
Fatimah Hani Hassan, Rafidah Mazlan, Normala Mesbah, Sumaiyah Mat, |
spellingShingle |
Fatimah Hani Hassan, Rafidah Mazlan, Normala Mesbah, Sumaiyah Mat, Kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi |
author_facet |
Fatimah Hani Hassan, Rafidah Mazlan, Normala Mesbah, Sumaiyah Mat, |
author_sort |
Fatimah Hani Hassan, |
title |
Kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi |
title_short |
Kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi |
title_full |
Kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi |
title_fullStr |
Kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi |
title_full_unstemmed |
Kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi |
title_sort |
kesan pendedahan konsep kepelbagaian budaya terhadap tahap kompetensi dalam kalangan pelajar prasiswazah sains rehabilitasi |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/21238/1/pp_18.pdf http://journalarticle.ukm.my/21238/ https://www.ukm.my/personalia/publication-category/volume-25-number-2-december-2022/page/2/ |
_version_ |
1758951537419223040 |