Korelasi niat keusahawanan dan pencapaian prestasi mata pelajaran elektif ikhtisas perniagaan murid di sekolah menengah
Keusahawanan merupakan tunjang utama dalam menggerakkan ekonomi negara. Generasi muda perlu diberi perhatian agar keusahawanan menjadi pilihan kerjaya utama mereka. Oleh itu, pendidikan keusahawanan telah ditawarkan di sekolah agar niat keusahawanan dalam kalangan murid dapat ditingkatkan. Antar...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/21967/1/Akademika%2012.pdf http://journalarticle.ukm.my/21967/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1583 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Keusahawanan merupakan tunjang utama dalam menggerakkan ekonomi negara. Generasi muda perlu diberi
perhatian agar keusahawanan menjadi pilihan kerjaya utama mereka. Oleh itu, pendidikan keusahawanan telah
ditawarkan di sekolah agar niat keusahawanan dalam kalangan murid dapat ditingkatkan. Antara mata pelajaran
berorientasikan pendidikan keusahawanan yang ditawarkan di sekolah adalah Mata Pelajaran Elektif Ikhtisas
(MPEI) Perniagaan. MPEI ini bermatlamat untuk merancakkan niat keusahawanan dalam kalangan generasi
muda dan telah ditawarkan hampir lima tahun. Justeru, kajian ini dilaksanakan bagi bertujuan mengenal pasti
tahap niat keusahawanan dan seterusnya korelasi antara niat keusahawanan dengan pencapaian prestasi MPEI
Perniagaan murid. Seramai 217 murid terlibat dalam kajian dengan menggunakan soal selidik dan ujian sebagai
instrumen bagi mengukur niat keusahawanan dan pencapaian prestasi MPEI Perniagaan murid. Data dianalisis
menggunakan perisian Pakej Statistik Sains Sosial versi 26. Hasil analisis melaporkan bahawa niat
keusahawanan murid berada pada tahap tinggi. Namun dari segi pencapaian prestasi MPEI Perniagaan pula,
data menunjukkan bahawa tahap kognitif dan psikomotor murid hanya berada pada tahap sederhana sahaja iaitu
kepujian. Berbeza dengan data afektif murid yang menunjukkan berada pada tahap cemerlang. Korelasi antara
niat keusahawanan dengan pencapaian prestasi MPEI Perniagaan menunjukkan korelasi negatif pada kadar
yang sangat lemah. Ini menunjukkan bahawa sekiranya niat keusahawanan murid semakin tinggi maka
pencapaian prestasi MPEI Perniagaan semakin rendah. Kajian ini memberikan implikasi dalam memartabatkan
lagi kurikulum yang melibatkan pendidikan keusahawanan di peringkat sekolah. Sejajar dengan dapatan kajian,
faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya korelasi negatif antara niat keusahawanan dengan pencapaian
prestasi perlu dikaji pada masa akan datang. |
---|