Kelunturan minat membaca bahan bacaan berbentuk fizikal dalam kalangan murid tahap 2 sekolah kebangsaan luar bandar
Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan mengenal pasti faktor-faktor kelunturan minat membaca bahan bacaan berbentuk fizikal dalam kalangan murid Tahap 2 sekolah kebangsaan luar bandar selepas pasca pandemik COVID-19. Wabak COVID-19 yang melanda seluruh dunia telah memberi kesan yang besar dalam...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/22019/1/JPBM_5.pdf http://journalarticle.ukm.my/22019/ https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/86 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan mengenal pasti faktor-faktor kelunturan minat
membaca bahan bacaan berbentuk fizikal dalam kalangan murid Tahap 2 sekolah kebangsaan luar
bandar selepas pasca pandemik COVID-19. Wabak COVID-19 yang melanda seluruh dunia telah
memberi kesan yang besar dalam sistem pendidikan negara, termasuk minat murid membaca bahan
bacaan. Tiga objektif kajian yang hendak dicapai, iaitu (i) mengenal pasti faktor penyebab kelunturan
minat membaca bahan berbentuk fizikal, (ii) mengenal pasti kesan yang timbul apabila berlaku
kelunturan minat membaca bahan berbentuk fizikal ini dan (iii) mengenal pasti usaha-usaha yang
dilakukan oleh guru bagi menangani masalah kelunturan minat membaca bahan berbentuk fizikal.
Kaedah temu bual digunakan sebagai alat pengumpulan data. Seramai enam orang guru Bahasa
Melayu Tahap 2 dipilih sebagai peserta kajian. Kajian ini dijalankan di dua buah sekolah kebangsaan
luar bandar di Zon Gemencheh, iaitu Sekolah Kebangsaan A dan Sekolah Kebangsaan B. Data
dianalisis secara naratif berdasarkan soalan temu bual yang dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan
bahawa PdP dalam talian telah melunturkan minat murid untuk membaca bahan bacaan fizikal.
Murid-murid tidak lagi berminat membaca bahan bacaan berbentuk fizikal. Sebaliknya, bahan bacaan
digital telah mengambil tempat dan minat murid untuk membaca. Implikasi kajian ialah kelunturan
minat murid membaca bahan fizikal membimbangkan para guru dan pelbagai usaha giat dijalankan
bagi mengatasi masalah ini |
---|