Puisi-puisi Zaharah Nawawi dalam ‘Warna dan Wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas

Pendekatan Pengajaran Bahasa Komunikasi (CLT) yang telah digagaskan oleh Noam Chomsky pada tahun 1957 menekankan komunikasi dan kebolehan menangkap serta memahami makna dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) bahasa. Pendekatan ini kemudian menjadi masyhur dan digunakan dalam pengajaran bahasa Ingge...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Faizal Musa
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22037/1/jatma%202023%201102%2006.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22037/
http://ejournal.ukm.my/jatma/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.22037
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.220372023-08-08T04:27:42Z http://journalarticle.ukm.my/22037/ Puisi-puisi Zaharah Nawawi dalam ‘Warna dan Wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas Mohd Faizal Musa, Pendekatan Pengajaran Bahasa Komunikasi (CLT) yang telah digagaskan oleh Noam Chomsky pada tahun 1957 menekankan komunikasi dan kebolehan menangkap serta memahami makna dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) bahasa. Pendekatan ini kemudian menjadi masyhur dan digunakan dalam pengajaran bahasa Inggeris secara meluas. Salah satu cara untuk menajamkan kemahiran komunikasi dalam pembelajaran bahasa ini adalah dengan mengajarkan puisi dalam bahasa tersebut. Pendekatan ini dapat dimanfaatkan dalam PdP bahasa Melayu. Dalam hal ini, puisi Zaharah Nawawi yang termuat dalam Kumpulan Puisi ‘Warna dan Wajah’ dicadangkan sebagai alat CLT. Hal ini kerana puisi-puisi Zaharah Nawawi tidak begitu sukar, langsung, serta menekankan tanda ikonik dan tidak terlalu bermain dengan lambang. Antara cara memanfaatkan puisi Zaharah adalah dengan mendeklamasikannya untuk mencapai tujuan perlokutionari, atau membincangkan kandungannya; selain menulis puisi lain yang terinspirasi daripada puisi-puisi sedia ada. Hal ini juga kerana penerbit Kumpulan Puisi nukilan Zaharah Nawawi ini sendiri menyedari kekuatan karyanya sebagai ‘puisi-puisi bertingkat kekomunikatifan tinggi’. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22037/1/jatma%202023%201102%2006.pdf Mohd Faizal Musa, (2023) Puisi-puisi Zaharah Nawawi dalam ‘Warna dan Wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas. International Journal of the Malay World and Civilisation, 11 (2). pp. 66-78. ISSN 2289-1706 http://ejournal.ukm.my/jatma/index
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pendekatan Pengajaran Bahasa Komunikasi (CLT) yang telah digagaskan oleh Noam Chomsky pada tahun 1957 menekankan komunikasi dan kebolehan menangkap serta memahami makna dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) bahasa. Pendekatan ini kemudian menjadi masyhur dan digunakan dalam pengajaran bahasa Inggeris secara meluas. Salah satu cara untuk menajamkan kemahiran komunikasi dalam pembelajaran bahasa ini adalah dengan mengajarkan puisi dalam bahasa tersebut. Pendekatan ini dapat dimanfaatkan dalam PdP bahasa Melayu. Dalam hal ini, puisi Zaharah Nawawi yang termuat dalam Kumpulan Puisi ‘Warna dan Wajah’ dicadangkan sebagai alat CLT. Hal ini kerana puisi-puisi Zaharah Nawawi tidak begitu sukar, langsung, serta menekankan tanda ikonik dan tidak terlalu bermain dengan lambang. Antara cara memanfaatkan puisi Zaharah adalah dengan mendeklamasikannya untuk mencapai tujuan perlokutionari, atau membincangkan kandungannya; selain menulis puisi lain yang terinspirasi daripada puisi-puisi sedia ada. Hal ini juga kerana penerbit Kumpulan Puisi nukilan Zaharah Nawawi ini sendiri menyedari kekuatan karyanya sebagai ‘puisi-puisi bertingkat kekomunikatifan tinggi’.
format Article
author Mohd Faizal Musa,
spellingShingle Mohd Faizal Musa,
Puisi-puisi Zaharah Nawawi dalam ‘Warna dan Wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas
author_facet Mohd Faizal Musa,
author_sort Mohd Faizal Musa,
title Puisi-puisi Zaharah Nawawi dalam ‘Warna dan Wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas
title_short Puisi-puisi Zaharah Nawawi dalam ‘Warna dan Wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas
title_full Puisi-puisi Zaharah Nawawi dalam ‘Warna dan Wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas
title_fullStr Puisi-puisi Zaharah Nawawi dalam ‘Warna dan Wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas
title_full_unstemmed Puisi-puisi Zaharah Nawawi dalam ‘Warna dan Wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas
title_sort puisi-puisi zaharah nawawi dalam ‘warna dan wajah’ sebagai alat untuk model pengajaran komunikatif di dalam kelas
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/22037/1/jatma%202023%201102%2006.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22037/
http://ejournal.ukm.my/jatma/index
_version_ 1775623643063123968