Corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di Kedah

Sekolah Zakat Kedah (SZK) mengadaptasi sistem pendidikan institusi pondok yang mengamal dan menekankan kaedah pembelajaran talaqqi iaitu interaksi bersemuka antara murid dengan guru. Namun, apabila wabak COVID-19 menular dalam negara dan Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan, kaedah pengajaran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aselawati Che Ab Adziz, Awan Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22265/1/jk_14.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22265/
https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1605
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.22265
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.222652023-09-19T08:03:58Z http://journalarticle.ukm.my/22265/ Corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di Kedah Aselawati Che Ab Adziz, Awan Ismail, Sekolah Zakat Kedah (SZK) mengadaptasi sistem pendidikan institusi pondok yang mengamal dan menekankan kaedah pembelajaran talaqqi iaitu interaksi bersemuka antara murid dengan guru. Namun, apabila wabak COVID-19 menular dalam negara dan Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan, kaedah pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) melalui penggunaan platform digital mula dilaksanakan. Kaedah ini amat bertentangan dengan amalan pembelajaran secara bertalaqqi yang telah diamalkan oleh SZK sejak awal penubuhannya. Oleh yang demikian, isu-isu seperti tahap penerimaan dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran melalui platform digital menjadi kerisauan banyak pihak terutamanya para guru dan murid yang sudah sebati dengan amalan bertalaqqi sejak azali seperti komuniti di SZK. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti corak pendigitalan di SZK berkaitan dengan penggunaan platform digital bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Teori Kognitif Sosial. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan telefon pintar dan komputer riba memperoleh peratusan tertinggi berbanding tablet, komputer meja, televisyen, internet mudah alih (mobile internet), internet rumah (Streamyx, Unifi), internet jalur lebar mudah alih (broadband), fon telinga/kepala (ear/headphone), dan kamera web (web cam) dalam kalangan guru dan murid semasa PdPR. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa penggunaan platform digital adalah lebih intensif dalam kalangan guru berbanding murid di SZK. Hasil daripada kajian terhadap corak penggunaan platform digital dan pembelajaran dalam kalangan komuniti Institusi Pondok Kedah, didapati terdapat implikasi daripada perspektif Teori Kognitif Sosial, iaitu keperluan peribadi, perlakuan, dan persekitaran saling berkait antara satu sama lain dalam penggunaan platform digital oleh guru dan murid. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22265/1/jk_14.pdf Aselawati Che Ab Adziz, and Awan Ismail, (2023) Corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di Kedah. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 39 (2). pp. 248-268. ISSN 0128-1496 https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1605
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Sekolah Zakat Kedah (SZK) mengadaptasi sistem pendidikan institusi pondok yang mengamal dan menekankan kaedah pembelajaran talaqqi iaitu interaksi bersemuka antara murid dengan guru. Namun, apabila wabak COVID-19 menular dalam negara dan Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan, kaedah pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) melalui penggunaan platform digital mula dilaksanakan. Kaedah ini amat bertentangan dengan amalan pembelajaran secara bertalaqqi yang telah diamalkan oleh SZK sejak awal penubuhannya. Oleh yang demikian, isu-isu seperti tahap penerimaan dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran melalui platform digital menjadi kerisauan banyak pihak terutamanya para guru dan murid yang sudah sebati dengan amalan bertalaqqi sejak azali seperti komuniti di SZK. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti corak pendigitalan di SZK berkaitan dengan penggunaan platform digital bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Teori Kognitif Sosial. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan telefon pintar dan komputer riba memperoleh peratusan tertinggi berbanding tablet, komputer meja, televisyen, internet mudah alih (mobile internet), internet rumah (Streamyx, Unifi), internet jalur lebar mudah alih (broadband), fon telinga/kepala (ear/headphone), dan kamera web (web cam) dalam kalangan guru dan murid semasa PdPR. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa penggunaan platform digital adalah lebih intensif dalam kalangan guru berbanding murid di SZK. Hasil daripada kajian terhadap corak penggunaan platform digital dan pembelajaran dalam kalangan komuniti Institusi Pondok Kedah, didapati terdapat implikasi daripada perspektif Teori Kognitif Sosial, iaitu keperluan peribadi, perlakuan, dan persekitaran saling berkait antara satu sama lain dalam penggunaan platform digital oleh guru dan murid.
format Article
author Aselawati Che Ab Adziz,
Awan Ismail,
spellingShingle Aselawati Che Ab Adziz,
Awan Ismail,
Corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di Kedah
author_facet Aselawati Che Ab Adziz,
Awan Ismail,
author_sort Aselawati Che Ab Adziz,
title Corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di Kedah
title_short Corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di Kedah
title_full Corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di Kedah
title_fullStr Corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di Kedah
title_full_unstemmed Corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di Kedah
title_sort corak penggunaan platform pengajaran dan pembelajaran di institusi pondok di kedah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/22265/1/jk_14.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22265/
https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1605
_version_ 1778162575954935808