Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian
Pandemik Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19) telah mencetuskan pelbagai kesan kepada banyak sektor perkhidmatan. Kesan ini juga melibatkan sistem pembelajaran dan pengajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ianya memberi impak yang besar terhadap psikologi pelajar terutamanya pengajian mere...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/22336/1/A%202.pdf http://journalarticle.ukm.my/22336/ https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/index |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.22336 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.223362023-10-17T00:53:45Z http://journalarticle.ukm.my/22336/ Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian Hazaila Hassan, Azana Hafizah Mohd Aman, Sharifah Dora Syed Abdul Bahri, Noorziha Mohd Kasirun, Pandemik Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19) telah mencetuskan pelbagai kesan kepada banyak sektor perkhidmatan. Kesan ini juga melibatkan sistem pembelajaran dan pengajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ianya memberi impak yang besar terhadap psikologi pelajar terutamanya pengajian mereka dalam tempoh pandemik ini yang mana ianya menuntut setiap pelajar beradaptasi dengan corak pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara dalam talian berbanding kaedah konvensional yang sedia ada. Justeru, kajian ini dijalankan bagi melihat kesan psikologi pelajar di Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, UKM semasa pandemik dan kaitannya dengan pembelajaran secara maya. Seramai 128 orang pelajar tahun 2 bagi kursus Teknologi Rangkaian terlibat dalam kajian ini. Dapatan deskriptif yang dijalankan mendapati bahawa mereka berada dalam kategori sederhana setuju dalam aspek pembelajaran dalam talian dan material pembelajaran yang disediakan. Namun dari aspek penerimaan pula, sebanyak 50.8% sederhana bersetuju bagi mengikuti kelas secara dalam talian. Selain itu, sebanyak 47.5% sederhana setuju dari aspek tidak dapat memahami sepenuhnya apa yang diajarkan semasa sesi pembelajaran dalam talian. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat faktor elemen psikologi yang melibatkan emosi dan kognitif menjadi cabaran pembelajaran kepada mereka yang boleh memberi natijah terhadap tekanan akademik khususnya kepada bidang pengajian mereka yang banyak memerlukan latihan amali melalui pembelajaran bersemuka. Oleh itu, kajian ini dapat menjadi satu pelantar dan sumber rujukan baharu khususnya terhadap institusi pendidikan di negara ini khususnya kepada bidang-bidang pengajian tertentu bagi memastikan sistem pembelajaran secara dalam talian dapat diimplementasikan dengan baik dan mengurangkan kesan negatif terhadap psikologi pelajar di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22336/1/A%202.pdf Hazaila Hassan, and Azana Hafizah Mohd Aman, and Sharifah Dora Syed Abdul Bahri, and Noorziha Mohd Kasirun, (2023) Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 15 (1). pp. 29-40. ISSN 1985-5826 https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/index |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pandemik Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19) telah mencetuskan pelbagai kesan kepada banyak sektor perkhidmatan. Kesan ini juga melibatkan sistem pembelajaran dan pengajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ianya memberi impak yang besar terhadap psikologi pelajar terutamanya pengajian mereka dalam tempoh pandemik ini yang mana ianya menuntut setiap pelajar beradaptasi dengan corak pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara dalam talian berbanding kaedah konvensional yang sedia ada. Justeru, kajian ini dijalankan bagi melihat kesan psikologi pelajar di Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, UKM semasa pandemik dan kaitannya dengan pembelajaran secara maya. Seramai 128 orang pelajar tahun 2 bagi kursus Teknologi Rangkaian terlibat dalam kajian ini. Dapatan deskriptif yang dijalankan mendapati bahawa mereka berada dalam kategori sederhana setuju dalam aspek pembelajaran dalam talian dan material pembelajaran yang disediakan. Namun dari aspek penerimaan pula, sebanyak 50.8% sederhana bersetuju bagi mengikuti kelas secara dalam talian. Selain itu, sebanyak 47.5% sederhana setuju dari aspek tidak dapat memahami sepenuhnya apa yang diajarkan semasa sesi pembelajaran dalam talian. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat faktor elemen psikologi yang melibatkan emosi dan kognitif menjadi cabaran pembelajaran kepada mereka yang boleh memberi natijah terhadap tekanan akademik khususnya kepada bidang pengajian mereka yang banyak memerlukan latihan amali melalui pembelajaran bersemuka. Oleh itu, kajian ini dapat menjadi satu pelantar dan sumber rujukan baharu khususnya terhadap institusi pendidikan di negara ini khususnya kepada bidang-bidang pengajian tertentu bagi memastikan sistem pembelajaran secara dalam talian dapat diimplementasikan dengan baik dan mengurangkan kesan negatif terhadap psikologi pelajar di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Hazaila Hassan, Azana Hafizah Mohd Aman, Sharifah Dora Syed Abdul Bahri, Noorziha Mohd Kasirun, |
spellingShingle |
Hazaila Hassan, Azana Hafizah Mohd Aman, Sharifah Dora Syed Abdul Bahri, Noorziha Mohd Kasirun, Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian |
author_facet |
Hazaila Hassan, Azana Hafizah Mohd Aman, Sharifah Dora Syed Abdul Bahri, Noorziha Mohd Kasirun, |
author_sort |
Hazaila Hassan, |
title |
Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian |
title_short |
Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian |
title_full |
Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian |
title_fullStr |
Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian |
title_full_unstemmed |
Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian |
title_sort |
pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2023 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/22336/1/A%202.pdf http://journalarticle.ukm.my/22336/ https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/index |
_version_ |
1781705647654436864 |