Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19
NGO Islam Malaysia telah mengambil bahagian dalam usaha mengumpulkan dana, memberi bantuan dan menggalakkan kesedaran masyarakat supaya mengambil langkah tertentu untuk menghadapi pandemik ini. Instagram merupakan salah satu medium yang digunakan oleh NGO ini untuk menampakkan usaha mereka dalam m...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/22625/1/al%20hikmah%201.pdf http://journalarticle.ukm.my/22625/ https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.22625 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.226252023-12-01T00:57:06Z http://journalarticle.ukm.my/22625/ Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19 Muhamad Faisal Ashaari, Noor Hidayah Kassim, NGO Islam Malaysia telah mengambil bahagian dalam usaha mengumpulkan dana, memberi bantuan dan menggalakkan kesedaran masyarakat supaya mengambil langkah tertentu untuk menghadapi pandemik ini. Instagram merupakan salah satu medium yang digunakan oleh NGO ini untuk menampakkan usaha mereka dalam menangani pandemik ini. Hashtag dijadikan tool untuk menaikkan posting di Instagram dalam kempen menangani COVID-19. Objektif artikel ini ialah untuk menganalisis pola penggunaan hashtag di Instagram NGO Islam di Malaysia dalam menangani COVID-19 khususnya dari aspek pemilihan frasa hashtag dan kebolehlihatan. Sebanyak 15 NGO Islam di Malaysia yang aktif menggunakan Instagram telah dipilih dalam kajian ini. Posting NGO di Instagram telah dipilih dari bulan April dan Mei 2020 iaitu pada ketika berhadapan PKP. Kajian mendapati bahawa NGO Islam menggunakan hashtag dalam melaporkan berita tetapi belum cukup kuat untuk menggerakkan masyarakat. Penggunaan hashtag dalam kalangan NGO tidak selaras dan senada untuk membentuk kesatuan tindakan dalam masyarakat. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22625/1/al%20hikmah%201.pdf Muhamad Faisal Ashaari, and Noor Hidayah Kassim, (2023) Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19. Al-Hikmah, 15 (1). pp. 3-13. ISSN 1985-6822 https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
NGO Islam Malaysia telah mengambil bahagian dalam usaha mengumpulkan dana, memberi bantuan dan menggalakkan kesedaran masyarakat supaya mengambil langkah tertentu untuk menghadapi pandemik ini. Instagram merupakan salah satu
medium yang digunakan oleh NGO ini untuk menampakkan usaha mereka dalam menangani pandemik ini. Hashtag dijadikan tool untuk menaikkan posting di Instagram dalam kempen menangani COVID-19. Objektif artikel ini ialah untuk menganalisis pola penggunaan hashtag di Instagram NGO Islam di Malaysia dalam
menangani COVID-19 khususnya dari aspek pemilihan frasa hashtag dan kebolehlihatan. Sebanyak 15 NGO Islam di Malaysia yang aktif menggunakan Instagram telah dipilih dalam kajian ini. Posting NGO di Instagram telah dipilih dari bulan April dan Mei 2020 iaitu pada ketika berhadapan PKP. Kajian mendapati bahawa NGO Islam menggunakan hashtag dalam melaporkan berita tetapi belum cukup kuat untuk menggerakkan masyarakat. Penggunaan hashtag dalam kalangan
NGO tidak selaras dan senada untuk membentuk kesatuan tindakan dalam masyarakat. |
format |
Article |
author |
Muhamad Faisal Ashaari, Noor Hidayah Kassim, |
spellingShingle |
Muhamad Faisal Ashaari, Noor Hidayah Kassim, Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19 |
author_facet |
Muhamad Faisal Ashaari, Noor Hidayah Kassim, |
author_sort |
Muhamad Faisal Ashaari, |
title |
Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19 |
title_short |
Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19 |
title_full |
Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19 |
title_fullStr |
Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19 |
title_full_unstemmed |
Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19 |
title_sort |
analisis kandungan terhadap hashtag instagram ngo islam malaysia dalam menghadapi covid-19 |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2023 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/22625/1/al%20hikmah%201.pdf http://journalarticle.ukm.my/22625/ https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah |
_version_ |
1784513004266586112 |