Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19

NGO Islam Malaysia telah mengambil bahagian dalam usaha mengumpulkan dana, memberi bantuan dan menggalakkan kesedaran masyarakat supaya mengambil langkah tertentu untuk menghadapi pandemik ini. Instagram merupakan salah satu medium yang digunakan oleh NGO ini untuk menampakkan usaha mereka dalam m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhamad Faisal Ashaari, Noor Hidayah Kassim
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22625/1/al%20hikmah%201.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22625/
https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.22625
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.226252023-12-01T00:57:06Z http://journalarticle.ukm.my/22625/ Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19 Muhamad Faisal Ashaari, Noor Hidayah Kassim, NGO Islam Malaysia telah mengambil bahagian dalam usaha mengumpulkan dana, memberi bantuan dan menggalakkan kesedaran masyarakat supaya mengambil langkah tertentu untuk menghadapi pandemik ini. Instagram merupakan salah satu medium yang digunakan oleh NGO ini untuk menampakkan usaha mereka dalam menangani pandemik ini. Hashtag dijadikan tool untuk menaikkan posting di Instagram dalam kempen menangani COVID-19. Objektif artikel ini ialah untuk menganalisis pola penggunaan hashtag di Instagram NGO Islam di Malaysia dalam menangani COVID-19 khususnya dari aspek pemilihan frasa hashtag dan kebolehlihatan. Sebanyak 15 NGO Islam di Malaysia yang aktif menggunakan Instagram telah dipilih dalam kajian ini. Posting NGO di Instagram telah dipilih dari bulan April dan Mei 2020 iaitu pada ketika berhadapan PKP. Kajian mendapati bahawa NGO Islam menggunakan hashtag dalam melaporkan berita tetapi belum cukup kuat untuk menggerakkan masyarakat. Penggunaan hashtag dalam kalangan NGO tidak selaras dan senada untuk membentuk kesatuan tindakan dalam masyarakat. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22625/1/al%20hikmah%201.pdf Muhamad Faisal Ashaari, and Noor Hidayah Kassim, (2023) Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19. Al-Hikmah, 15 (1). pp. 3-13. ISSN 1985-6822 https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description NGO Islam Malaysia telah mengambil bahagian dalam usaha mengumpulkan dana, memberi bantuan dan menggalakkan kesedaran masyarakat supaya mengambil langkah tertentu untuk menghadapi pandemik ini. Instagram merupakan salah satu medium yang digunakan oleh NGO ini untuk menampakkan usaha mereka dalam menangani pandemik ini. Hashtag dijadikan tool untuk menaikkan posting di Instagram dalam kempen menangani COVID-19. Objektif artikel ini ialah untuk menganalisis pola penggunaan hashtag di Instagram NGO Islam di Malaysia dalam menangani COVID-19 khususnya dari aspek pemilihan frasa hashtag dan kebolehlihatan. Sebanyak 15 NGO Islam di Malaysia yang aktif menggunakan Instagram telah dipilih dalam kajian ini. Posting NGO di Instagram telah dipilih dari bulan April dan Mei 2020 iaitu pada ketika berhadapan PKP. Kajian mendapati bahawa NGO Islam menggunakan hashtag dalam melaporkan berita tetapi belum cukup kuat untuk menggerakkan masyarakat. Penggunaan hashtag dalam kalangan NGO tidak selaras dan senada untuk membentuk kesatuan tindakan dalam masyarakat.
format Article
author Muhamad Faisal Ashaari,
Noor Hidayah Kassim,
spellingShingle Muhamad Faisal Ashaari,
Noor Hidayah Kassim,
Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19
author_facet Muhamad Faisal Ashaari,
Noor Hidayah Kassim,
author_sort Muhamad Faisal Ashaari,
title Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19
title_short Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19
title_full Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19
title_fullStr Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19
title_full_unstemmed Analisis kandungan terhadap hashtag instagram NGO Islam Malaysia dalam menghadapi Covid-19
title_sort analisis kandungan terhadap hashtag instagram ngo islam malaysia dalam menghadapi covid-19
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/22625/1/al%20hikmah%201.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22625/
https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah
_version_ 1784513004266586112