Analisis ekspresi muka melalui sistem ujian pengesanan emosi bagi penilaian pembentangan pelajar

Pembentangan merupakan salah medium untuk melatih kemahiran komunikasi untuk meningkatkan ketrampilan peribadi pelajar. Walau bagaimanapun, penilaian pembentangan sedia ada yang digunapakai kini ini tidak begitu komprehensif kerana hanya mengunakan rubrik pembentangan semasa yang mempunyai beberapa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Fathul Hakim W Zamri, Nuryazmin Ahmat Zanuri, Mariyam Jameelah Ghazali, Wan Aizon W Ghopa, Muhamad Faiz Md Din
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22982/1/AL%2014.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22982/
https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1643
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
Description
Summary:Pembentangan merupakan salah medium untuk melatih kemahiran komunikasi untuk meningkatkan ketrampilan peribadi pelajar. Walau bagaimanapun, penilaian pembentangan sedia ada yang digunapakai kini ini tidak begitu komprehensif kerana hanya mengunakan rubrik pembentangan semasa yang mempunyai beberapa kekangan. Rubrik semasa mentakrifkan satu bentuk pemarkahan keupayaan komunikasi yang bersifat subjektif. Oleh demikan, satu kaedah penilaian alternatif disyorkan iaitu melalui sistem ujian pengesanan emosi dengan mengambilkira perubahan ekspresi muka. Objektif kajian ini adalah untuk menilai keupayaan komunikasi pelajar berdasarkan emosi yang ditonjolkan. Hal ini bukan sahaja dapat memberi peluang kepada pensyarah untuk menilai kebolehan pelajar ketika pembentangan secara lebih tepat, malah memberi maklumat dan analisa secara kuantitatif kepada pelajar terhadap prestasi komunikasi mereka. Keputusan menunjukkan pelajar mampu menonjolkan perubahan emosi yang agak stabil berdasarkan ekspresi muka mereka yang dominan iaitu kurang selesa dan gembira. Berdasarkan taburan model circumplex, elemen emosi yang tertinggi adalah ekspresi bimbang (61.63%- 91.45%). Keupayaan komunikasi yang diberikan oleh pelajar adalah memuaskan memandangkan kecenderungan emosi takut dan sedih ketika pembentangan memberikan peratusan yang paling rendah.