Pembelajaran berasaskan permainan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu: suatu tinjauan literatur

Pembelajaran berasaskan permainan merujuk kepada sebuah kaedah dalam Pendidikan Abad Ke-21 yang mampu membantu guru bagi meningkatkan kreativiti mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Dalam pendidikan Bahasa Melayu, integrasi pembelajaran berasaskan permainan menjadi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Afandi Yusri, Muhammad Zuhair Zainal, Irwan Mahazir Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22990/1/jatma%202024%201201%2002.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22990/
http://ejournal.ukm.my/jatma/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
Description
Summary:Pembelajaran berasaskan permainan merujuk kepada sebuah kaedah dalam Pendidikan Abad Ke-21 yang mampu membantu guru bagi meningkatkan kreativiti mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Dalam pendidikan Bahasa Melayu, integrasi pembelajaran berasaskan permainan menjadi sebahagian daripada pendekatan penting untuk menambah baik amalan pedagogi guru sekaligus menyokong sebahagian daripada penerapan elemen didik hibur. Walaupun keberkesanan PBP sering mendapat perhatian daripada para sarjana dari semasa ke semasa, namun kajian berkaitan tentang persepsi, kepercayaan dan cabaran yang dihadapi oleh guru dalam melaksanakan kaedah bermain dalam PdP masih kurang dilaksanakan. Oleh sebab itu, makalah ini cuba untuk membuka perbincangan terhadap literatur-literatur yang berkaitan dengan konsep PBP, kelebihan dan cabaran terhadap pengaplikasian kaedah pembelajaran berasaskan permainan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Selain itu, langkah bagi membantu pengaplikasian kaedah PBP dan perbincangan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu turut dikemukakan. Cabaran guru seperti beban tugas sampingan, kekurangan masa, kesukaran memilih bahan permainan yang sesuai, kekurangan pengetahuan, latihan tentang PBP serta kekurangan motivasi untuk menggunakan kaedah ini adalah penting untuk diatasi. Justeru, mereka digalakkan untuk berbincang dan mendapatkan kepakaran profesional untuk menggunakan permainan, terutamanya bagi menghasilkan bahan bantu mengajar berasaskan permainan berbentuk digital. Selain itu, sokongan daripada pihak pentadbir dan ibu bapa amat penting agar kaedah ini dapat dilaksanakan dengan jayanya. Cadangan lain ialah dengan menyediakan panduan seperti modul pembangunan permainan dan bahan bantu mengajar berasaskan permainan bagi memenuhi kehendak silibus dalam PdP Bahasa Melayu. Guru juga digalakkan untuk menyertai bengkel profesionalisme bagi melaksanakan kaedah PBP. Melalui makalah ini, diharapkan agar guru Bahasa Melayu dapat mencapai matlamat pembelajaran yang ditetapkan dengan lebih berkesan dan menyeronokkan melalui kaedah PBP.