Kesan penghayatan ihsan terhadap pembentukan akhlak remaja Islam
Ihsan wajar dijadikan pendekatan utama dalam proses membentuk akhlak remaja Islam kerana ia merupakan salah satu bentuk rangsangan dalaman yang berbentuk kesedaran dalam hati manusia bahawa Allah tidak pernah hilang pandangan terhadap apa yang telah Dia ciptakan. Ia juga memberikan penekanan kep...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/23228/1/Islamiyyat_45_2_1.pdf http://journalarticle.ukm.my/23228/ https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1629 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Ihsan wajar dijadikan pendekatan utama dalam proses membentuk akhlak remaja Islam kerana ia merupakan
salah satu bentuk rangsangan dalaman yang berbentuk kesedaran dalam hati manusia bahawa Allah tidak pernah
hilang pandangan terhadap apa yang telah Dia ciptakan. Ia juga memberikan penekanan kepada unsur diri yang
halus kerana dari sinilah terbitnya tingkah laku luaran dalam bentuk perkataan atau perbuatan. Maka, kajian
ini dilakukan untuk mengesahkan terdapat hubungan yang signifikan di antara pembentukan akhlak remaja Islam
dengan penghayatan ihsan. Pengkaji telah memilih mahasiswa Tahun 2 dan 3 Sarjana Muda Fakulti Pengajian Islam,
Universiti Kebangsaan Malaysia sebagai sampel kajian. Persampelan tersebut telah menetapkan bahawa seramai 278
orang responden diperlukan disebabkan jumlah keseluruhan populasi adalah seramai 953 orang. Dapatan kajian ini
dianalisis menggunakan perisian program Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 26. Kajian dapat
membuktikan bahawa terdapat hubungan positif yang kuat dan signifikan di antara pembentukan akhlak remaja Islam
dengan penghayatan ihsan. Kajian ini dapat memperbanyak rujukan sedia ada yang membahaskan tentang ihsan
dalam bahasa yang mudah difahami masyarakat awam kerana perbahasannya dalam pengkajian ini masih di peringkat
pengenalan ataupun permulaan. Ini bermakna, kajian ini dapat mewujudkan insan yang seimbang dan harmoni dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani sebagaimana yang dituntut dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan disebabkan
ihsan memberi kesedaran kepada seseorang itu bahawa Allah SWT yang sentiasa melihatnya. Remaja Islam yang
menghayati ihsan akan berakhlak dengan akhlak yang baik kerana yakin kepada pengawasan Allah (ihsan) yang
meliputi zahir dan batin. |
---|