Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah
Pendekatan pengajaran terbeza (differentiated instruction) merupakan pertimbangan terhadap perbezaan kecerdasan pelbagai murid dapat membantu murid untuk belajar dengan cara optimum mengikut aras atau situasi pembelajaran mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan elemen-elemen y...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/23230/1/Islamiyyat_45_2_3.pdf http://journalarticle.ukm.my/23230/ https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1629 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.23230 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.232302024-03-19T06:40:01Z http://journalarticle.ukm.my/23230/ Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah Nurul Nissha Johari, Harun Baharudin, Pendekatan pengajaran terbeza (differentiated instruction) merupakan pertimbangan terhadap perbezaan kecerdasan pelbagai murid dapat membantu murid untuk belajar dengan cara optimum mengikut aras atau situasi pembelajaran mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan elemen-elemen yang terdapat di dalam pendekatan pengajaran terbeza dan pengaruhnya terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab. Seramai 148 daripada 236 orang guru bahasa Arab di sekolah kebangsaan dalam negeri Melaka dipilih sebagai sampel secara pensampelan berkelompok atau kluster dengan membahagikan kesemua populasi mengikut daerah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara pendekatan pengajaran terbeza dan kreativiti pengajaran guru bahasa Arab (r=0.78). Seterusnya, hasil analisis regresi berganda pula menunjukkan bahawa elemen pendekatan pengajaran terbeza iaitu rancangan pengajaran, kandungan pembelajaran serta produk pembelajaran merupakan peramal dan memberi pengaruh terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab (R2= 0.68). Oleh itu, kajian ini dapat memberi input yang baharu kepada pihak berkaitan untuk merancang program dan aktiviti yang berkesan khususnya dalam meningkatkan kreativiti pengajaran guru bahasa Arab melalui pendekatan pengajaran terbeza. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23230/1/Islamiyyat_45_2_3.pdf Nurul Nissha Johari, and Harun Baharudin, (2023) Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 45 (2). pp. 35-46. ISSN 0216-5636 https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1629 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pendekatan pengajaran terbeza (differentiated instruction) merupakan pertimbangan terhadap perbezaan kecerdasan
pelbagai murid dapat membantu murid untuk belajar dengan cara optimum mengikut aras atau situasi pembelajaran
mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan elemen-elemen yang terdapat di dalam pendekatan
pengajaran terbeza dan pengaruhnya terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab. Seramai 148 daripada 236
orang guru bahasa Arab di sekolah kebangsaan dalam negeri Melaka dipilih sebagai sampel secara pensampelan
berkelompok atau kluster dengan membahagikan kesemua populasi mengikut daerah. Kajian ini menggunakan
reka bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara pendekatan pengajaran terbeza dan kreativiti
pengajaran guru bahasa Arab (r=0.78). Seterusnya, hasil analisis regresi berganda pula menunjukkan bahawa elemen
pendekatan pengajaran terbeza iaitu rancangan pengajaran, kandungan pembelajaran serta produk pembelajaran
merupakan peramal dan memberi pengaruh terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab (R2= 0.68). Oleh itu,
kajian ini dapat memberi input yang baharu kepada pihak berkaitan untuk merancang program dan aktiviti yang
berkesan khususnya dalam meningkatkan kreativiti pengajaran guru bahasa Arab melalui pendekatan pengajaran
terbeza. |
format |
Article |
author |
Nurul Nissha Johari, Harun Baharudin, |
spellingShingle |
Nurul Nissha Johari, Harun Baharudin, Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah |
author_facet |
Nurul Nissha Johari, Harun Baharudin, |
author_sort |
Nurul Nissha Johari, |
title |
Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah |
title_short |
Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah |
title_full |
Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah |
title_fullStr |
Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah |
title_sort |
pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa arab sekolah rendah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2023 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/23230/1/Islamiyyat_45_2_3.pdf http://journalarticle.ukm.my/23230/ https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1629 |
_version_ |
1794552828321071104 |