Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah

Pendekatan pengajaran terbeza (differentiated instruction) merupakan pertimbangan terhadap perbezaan kecerdasan pelbagai murid dapat membantu murid untuk belajar dengan cara optimum mengikut aras atau situasi pembelajaran mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan elemen-elemen y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nurul Nissha Johari, Harun Baharudin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23230/1/Islamiyyat_45_2_3.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23230/
https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1629
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.23230
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.232302024-03-19T06:40:01Z http://journalarticle.ukm.my/23230/ Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah Nurul Nissha Johari, Harun Baharudin, Pendekatan pengajaran terbeza (differentiated instruction) merupakan pertimbangan terhadap perbezaan kecerdasan pelbagai murid dapat membantu murid untuk belajar dengan cara optimum mengikut aras atau situasi pembelajaran mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan elemen-elemen yang terdapat di dalam pendekatan pengajaran terbeza dan pengaruhnya terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab. Seramai 148 daripada 236 orang guru bahasa Arab di sekolah kebangsaan dalam negeri Melaka dipilih sebagai sampel secara pensampelan berkelompok atau kluster dengan membahagikan kesemua populasi mengikut daerah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara pendekatan pengajaran terbeza dan kreativiti pengajaran guru bahasa Arab (r=0.78). Seterusnya, hasil analisis regresi berganda pula menunjukkan bahawa elemen pendekatan pengajaran terbeza iaitu rancangan pengajaran, kandungan pembelajaran serta produk pembelajaran merupakan peramal dan memberi pengaruh terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab (R2= 0.68). Oleh itu, kajian ini dapat memberi input yang baharu kepada pihak berkaitan untuk merancang program dan aktiviti yang berkesan khususnya dalam meningkatkan kreativiti pengajaran guru bahasa Arab melalui pendekatan pengajaran terbeza. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23230/1/Islamiyyat_45_2_3.pdf Nurul Nissha Johari, and Harun Baharudin, (2023) Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 45 (2). pp. 35-46. ISSN 0216-5636 https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1629
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pendekatan pengajaran terbeza (differentiated instruction) merupakan pertimbangan terhadap perbezaan kecerdasan pelbagai murid dapat membantu murid untuk belajar dengan cara optimum mengikut aras atau situasi pembelajaran mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan elemen-elemen yang terdapat di dalam pendekatan pengajaran terbeza dan pengaruhnya terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab. Seramai 148 daripada 236 orang guru bahasa Arab di sekolah kebangsaan dalam negeri Melaka dipilih sebagai sampel secara pensampelan berkelompok atau kluster dengan membahagikan kesemua populasi mengikut daerah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara pendekatan pengajaran terbeza dan kreativiti pengajaran guru bahasa Arab (r=0.78). Seterusnya, hasil analisis regresi berganda pula menunjukkan bahawa elemen pendekatan pengajaran terbeza iaitu rancangan pengajaran, kandungan pembelajaran serta produk pembelajaran merupakan peramal dan memberi pengaruh terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab (R2= 0.68). Oleh itu, kajian ini dapat memberi input yang baharu kepada pihak berkaitan untuk merancang program dan aktiviti yang berkesan khususnya dalam meningkatkan kreativiti pengajaran guru bahasa Arab melalui pendekatan pengajaran terbeza.
format Article
author Nurul Nissha Johari,
Harun Baharudin,
spellingShingle Nurul Nissha Johari,
Harun Baharudin,
Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah
author_facet Nurul Nissha Johari,
Harun Baharudin,
author_sort Nurul Nissha Johari,
title Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah
title_short Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah
title_full Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah
title_fullStr Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah
title_full_unstemmed Pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa Arab sekolah rendah
title_sort pengaruh pengajaran terbeza terhadap kreativiti pengajaran guru bahasa arab sekolah rendah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/23230/1/Islamiyyat_45_2_3.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23230/
https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1629
_version_ 1794552828321071104