Persepsi Mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca Covid-19

Pembelian secara atas talian merupakan salah satu kaedah perniagaan zaman moden yang dijangka akan menjadi salah satu pemacu pertumbuhan ekonomi masa hadapan. Pasca-covid telah membuktikan bahawa kaedah belian secara atas talian bukan hanya berlaku ketika pendemik tetapi masih menjadi pilihan dan te...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Roziana Baharin, Suhaila Saad, Priyangga A/P Suppiah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2003
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23262/1/personalia_3.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23262/
https://www.ukm.my/personalia/2023-2/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.23262
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.232622024-03-25T06:02:26Z http://journalarticle.ukm.my/23262/ Persepsi Mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca Covid-19 Roziana Baharin, Suhaila Saad, Priyangga A/P Suppiah, Pembelian secara atas talian merupakan salah satu kaedah perniagaan zaman moden yang dijangka akan menjadi salah satu pemacu pertumbuhan ekonomi masa hadapan. Pasca-covid telah membuktikan bahawa kaedah belian secara atas talian bukan hanya berlaku ketika pendemik tetapi masih menjadi pilihan dan terus berkembang maju walaupun pengguna sudah bebas berjual beli secara fizikal. Walaupun banyak faktor yang mempengaruhi tingkah laku pengguna dalam membuat keputusan membeli secara atas talian, namun kajian ini mengfokuskan kepada golongan muda khususnya pelajar universiti yang begitu sinonim dengan trend ini. Data dikumpul melalui soal selidik yang diedarkan kepada pelajar di kawasan Universiti Kebangsaan Malaysia. Seramai 134 orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Pendekatan deskriptif dan inferensi (chi-kuasa dua) digunakan untuk menganalisis data. Keputusan kajian menunjukkan keempat-empat faktor iaitu harga yang lebih murah, laman web yang mesra pengguna, risiko rendah dan perkhidmatan berkualiti yang ditawarkan oleh penjual dipersetujui sebagai antara faktor yang mempengaruhi tingkah laku pengguna muda dalam membuat keputusan pembelian secara atas talian. Dapatan ini memberi maklumat yang berguna kepada penjual khususnya untuk menambah baik kualiti perkhidmatan, meningkatkan aspek keselamatan serta meningkatkan kualiti persembahan laman web. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2003 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23262/1/personalia_3.pdf Roziana Baharin, and Suhaila Saad, and Priyangga A/P Suppiah, (2003) Persepsi Mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca Covid-19. Jurnal Personalia Pelajar, 26 (2). pp. 25-32. ISSN 0128-2735 https://www.ukm.my/personalia/2023-2/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pembelian secara atas talian merupakan salah satu kaedah perniagaan zaman moden yang dijangka akan menjadi salah satu pemacu pertumbuhan ekonomi masa hadapan. Pasca-covid telah membuktikan bahawa kaedah belian secara atas talian bukan hanya berlaku ketika pendemik tetapi masih menjadi pilihan dan terus berkembang maju walaupun pengguna sudah bebas berjual beli secara fizikal. Walaupun banyak faktor yang mempengaruhi tingkah laku pengguna dalam membuat keputusan membeli secara atas talian, namun kajian ini mengfokuskan kepada golongan muda khususnya pelajar universiti yang begitu sinonim dengan trend ini. Data dikumpul melalui soal selidik yang diedarkan kepada pelajar di kawasan Universiti Kebangsaan Malaysia. Seramai 134 orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Pendekatan deskriptif dan inferensi (chi-kuasa dua) digunakan untuk menganalisis data. Keputusan kajian menunjukkan keempat-empat faktor iaitu harga yang lebih murah, laman web yang mesra pengguna, risiko rendah dan perkhidmatan berkualiti yang ditawarkan oleh penjual dipersetujui sebagai antara faktor yang mempengaruhi tingkah laku pengguna muda dalam membuat keputusan pembelian secara atas talian. Dapatan ini memberi maklumat yang berguna kepada penjual khususnya untuk menambah baik kualiti perkhidmatan, meningkatkan aspek keselamatan serta meningkatkan kualiti persembahan laman web.
format Article
author Roziana Baharin,
Suhaila Saad,
Priyangga A/P Suppiah,
spellingShingle Roziana Baharin,
Suhaila Saad,
Priyangga A/P Suppiah,
Persepsi Mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca Covid-19
author_facet Roziana Baharin,
Suhaila Saad,
Priyangga A/P Suppiah,
author_sort Roziana Baharin,
title Persepsi Mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca Covid-19
title_short Persepsi Mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca Covid-19
title_full Persepsi Mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca Covid-19
title_fullStr Persepsi Mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca Covid-19
title_full_unstemmed Persepsi Mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca Covid-19
title_sort persepsi mahasiswa terhadap pembelian secara atas talian pasca covid-19
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2003
url http://journalarticle.ukm.my/23262/1/personalia_3.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23262/
https://www.ukm.my/personalia/2023-2/
_version_ 1794552833602748416