Prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi

Kerajaan telah memberi banyak inisiatif kepada peniaga kecil supaya dapat meningkatkan prestasi perniagaan. Walaubagaimanapun, prestasi perniagaan peniaga kecil masih kurang menggalakkan di Malaysia. Kita dapat lihat bahawa peniaga kecil selalu cenderung untuk mendapatkan kegagalan di sebab oleh kur...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Shafiqah Mohd Sabri, Suraiya Ishak, Ahmad Raflis Che Omar, Azima Abdul Manaf
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23472/1/21_34_642652358541PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23472/
http://ejournal.ukm.my/ebangi/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.23472
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.234722024-05-13T00:56:59Z http://journalarticle.ukm.my/23472/ Prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi Nur Shafiqah Mohd Sabri, Suraiya Ishak, Ahmad Raflis Che Omar, Azima Abdul Manaf, Kerajaan telah memberi banyak inisiatif kepada peniaga kecil supaya dapat meningkatkan prestasi perniagaan. Walaubagaimanapun, prestasi perniagaan peniaga kecil masih kurang menggalakkan di Malaysia. Kita dapat lihat bahawa peniaga kecil selalu cenderung untuk mendapatkan kegagalan di sebab oleh kurang faktor dalaman iaitu prestasi kewangan dan prestasi bukan kewangan. Kajian ini dilaksanakan adalah untuk melihat prestasi perniagaan dalam kalangan perniaga kecil di bawah bimbingan agensi. Terdapat 3 buah agensi yang terlibat dalam kajian ini iaitu agensi Institut Keusahawanan Negara (INSKEN), Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana (SME Corp.) dan Majlis Amanah Rakyat (MARA). Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif iaitu dengan menggunakan soal selidik. Seramai 60 orang responden usahawan kecil yang terdiri daripada 20 responden agensi Insken, 20 responden daripada agensi Sme Corp. dan 20 responden lagi daripada agensi Mara telah menjawab soal selidik ini. Data yang diperolehi dalam kajian ini dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPSS). Analisis kajian adalah menggunakan analisis deskriptif iaitu purata min dan ANOVA Satu Hala. Kajian mendapati bahawa ketiga-tiga agensi mempunyai signifikan positif. Hasil kajian menunjukkan SME Corp dan INSKEN mempunyai hubungan signifikan yang tinggi dalam prestasi kewangan dan MARA dan SME Corp mempunyai hubungan signifikan paling tinggi dalam prestasi bukan kewangan. Justeru tu, dapat dilihat bahawa prestasi perniagaan kecil mempunyai prestasi yang lebih baik dengan adanya agensi pembimbing berbanding dengan peniaga kecil yang tidak mempunyai bimbingan agensi. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23472/1/21_34_642652358541PB.pdf Nur Shafiqah Mohd Sabri, and Suraiya Ishak, and Ahmad Raflis Che Omar, and Azima Abdul Manaf, (2024) Prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi. e-Bangi Journal of Social Sciences & Humanities, 21 (1). pp. 21-34. ISSN 1823-884x http://ejournal.ukm.my/ebangi/index
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kerajaan telah memberi banyak inisiatif kepada peniaga kecil supaya dapat meningkatkan prestasi perniagaan. Walaubagaimanapun, prestasi perniagaan peniaga kecil masih kurang menggalakkan di Malaysia. Kita dapat lihat bahawa peniaga kecil selalu cenderung untuk mendapatkan kegagalan di sebab oleh kurang faktor dalaman iaitu prestasi kewangan dan prestasi bukan kewangan. Kajian ini dilaksanakan adalah untuk melihat prestasi perniagaan dalam kalangan perniaga kecil di bawah bimbingan agensi. Terdapat 3 buah agensi yang terlibat dalam kajian ini iaitu agensi Institut Keusahawanan Negara (INSKEN), Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana (SME Corp.) dan Majlis Amanah Rakyat (MARA). Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif iaitu dengan menggunakan soal selidik. Seramai 60 orang responden usahawan kecil yang terdiri daripada 20 responden agensi Insken, 20 responden daripada agensi Sme Corp. dan 20 responden lagi daripada agensi Mara telah menjawab soal selidik ini. Data yang diperolehi dalam kajian ini dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPSS). Analisis kajian adalah menggunakan analisis deskriptif iaitu purata min dan ANOVA Satu Hala. Kajian mendapati bahawa ketiga-tiga agensi mempunyai signifikan positif. Hasil kajian menunjukkan SME Corp dan INSKEN mempunyai hubungan signifikan yang tinggi dalam prestasi kewangan dan MARA dan SME Corp mempunyai hubungan signifikan paling tinggi dalam prestasi bukan kewangan. Justeru tu, dapat dilihat bahawa prestasi perniagaan kecil mempunyai prestasi yang lebih baik dengan adanya agensi pembimbing berbanding dengan peniaga kecil yang tidak mempunyai bimbingan agensi.
format Article
author Nur Shafiqah Mohd Sabri,
Suraiya Ishak,
Ahmad Raflis Che Omar,
Azima Abdul Manaf,
spellingShingle Nur Shafiqah Mohd Sabri,
Suraiya Ishak,
Ahmad Raflis Che Omar,
Azima Abdul Manaf,
Prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi
author_facet Nur Shafiqah Mohd Sabri,
Suraiya Ishak,
Ahmad Raflis Che Omar,
Azima Abdul Manaf,
author_sort Nur Shafiqah Mohd Sabri,
title Prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi
title_short Prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi
title_full Prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi
title_fullStr Prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi
title_full_unstemmed Prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi
title_sort prestasi perniagaan dalam kalangan perniagaan kecil di bawah bimbingan agensi
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2024
url http://journalarticle.ukm.my/23472/1/21_34_642652358541PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23472/
http://ejournal.ukm.my/ebangi/index
_version_ 1800088750792900608