Konsep kualiti peribadi : analisis tematik untuk meneroka atribut intrapersonal guru
Kualiti peribadi ditakrifkan sebagai seseorang yang memiliki sifat sensitiviti, kesungguhan dan perasaan tanggungjawab, bertenaga, keyakinan diri dan berkeupayaan untuk bekerja dengan orang ramai. Kualiti peribadi guru pula merujuk kepada ciri, sifat dan atribut yang menjadikan seseorang guru be...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2024
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/23712/1/Akademika_94_1_11.pdf http://journalarticle.ukm.my/23712/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1701 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kualiti peribadi ditakrifkan sebagai seseorang yang memiliki sifat sensitiviti, kesungguhan dan perasaan tanggungjawab,
bertenaga, keyakinan diri dan berkeupayaan untuk bekerja dengan orang ramai. Kualiti peribadi guru pula merujuk
kepada ciri, sifat dan atribut yang menjadikan seseorang guru berkesan dan berjaya. Kualiti peribadi guru boleh
diukur menerusi indikator sifat dalaman diri atau atribut intrapersonal yang menyerlahkan perwatakan seorang guru.
Kualiti peribadi juga dapat menonjolkan sahsiah serta tingkah laku yang unggul dalam memartabatkan profesion
keguruan. Kajian ini bertujuan bagi meneroka konsep baharu kualiti peribadi guru berdasarkan atribut intrapersonal
dengan menggunakan analisis tematik. Responden kajian terdiri daripada lapan orang golongan profesional dalam
bidang pendidikan, perguruan dan sains sosial. Instrumen Soal Selidik Konsepsualisasi berbentuk item respon terbuka
digunakan bagi mendapatkan pandangan daripada responden. Perisian Nvivo versi 14 digunakan bagi menganalisis
data yang diperoleh. Dapatan kajian menemui lima aspek kualiti peribadi guru iaitu keterbukaan kepada pengalaman,
keprihatinan, ekstraversi, kebersetujuan dan efikasi kendiri. Atribut-atribut keterbukaan kepada pengalaman dikenal
pasti iaitu keinginan menimba ilmu, kesanggupan mencuba perkara baharu dan penerimaan kepada idea baharu. Aspek
keprihatinan merangkumi atribut kebolehpercayaan, tanggungjawab dan kestabilan emosi. Bagi aspek ekstraversi pula
menemui atribut keyakinan, keramahan dan bersemangat. Aspek kebersetujuan menyenaraikan atribut pemimpin, ejen
perubahan, komunikatif dan menyampaikan ilmu kepada orang lain. Manakala aspek efikasi kendiri menggariskan
atribut berdaya tahan dalam mendidik dan memberi inspirasi dengan berkesan. Justeru, konsep baharu kualiti peribadi
ini boleh membantu guru menjadi pendidik yang berkesan dan mewujudkan persekitaran pembelajaran yang positif
serta menyokong pembelajaran murid. |
---|