Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel
Transit rel merupakan salah satu komponen daripada pengangkutan awam yang mampan. Umum mengetahui, pengangkutan awam memainkan peranan penting ke arah kemandirian sesebuah bandar dari segi ekonomi, sosioekonomi, sosial dan alam sekitar. Walau bagaimanapun, kadar penggunaan pengangkutan awam di M...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2024
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/23719/1/Akademika_94_1_18.pdf http://journalarticle.ukm.my/23719/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1701 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Transit rel merupakan salah satu komponen daripada pengangkutan awam yang mampan. Umum mengetahui,
pengangkutan awam memainkan peranan penting ke arah kemandirian sesebuah bandar dari segi ekonomi,
sosioekonomi, sosial dan alam sekitar. Walau bagaimanapun, kadar penggunaan pengangkutan awam di Malaysia
masih rendah berbanding kenderaan persendirian dengan nisbah 1:5. Satu usaha perlu dijalankan untuk mengenal
pasti faktor – faktor yang mempengaruhi orang ramai untuk menggunakan pengangkutan awam. Oleh itu, ulasan
ini dilakukan bertujuan untuk mengkaji pengaruh faktor psikologi dan kualiti perkhidmatan terhadap tingkah laku
pertukaran mod daripada kenderaan persendirian kepada perkhidmatan transit rel. Ulasan ini melaporkan faktor
– faktor psikologi seperti sikap, norma subjektif, tanggapan kawalan tingkah laku yang sentiasa memberi pengaruh
yang signifikan terhadap tingkah laku pertukaran mod perjalanan kepada perkhidmatan transit rel. Selain itu, tingkah
laku pertukaran mod perjalanan turut dipengaruhi oleh faktor kualiti perkhidmatan transit rel yang disediakan dan
faktor tanggapan nilai berdasarkan pengalaman pengguna. Ulasan ini dapat menyediakan maklumat yang berguna
kepada pembekal perkhidmatan, penyelidik dan pihak – pihak berwajib dalam merangka strategi yang berkesan dan
efektif bagi mengurangkan tahap kebergantungan kepada kenderaan persendirian dan sekaligus meningkatkan jumlah
penggunaan perkhidmatan transit rel khususnya dan pengangkutan awam secara umumnya. |
---|