Teknik Fuzzy Delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar

Pengajaran abad ke-21 merupakan satu pendekatan yang sesuai seiring dengan era globalisasi dalam melahirkan generasi baharu yang berwibawa dan berketerampilan. Sehubungan itu, makalah ini membentangkan elemen Permainan Inovasi Imbuhan berdasarkan pembelajaran abad ke-21. Kajian ini juga bertujuan me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Amirra Shazreena Aminul Razin, Vijayaletchumy Subramaniam
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23787/1/%5B16%20%E2%80%93%2027%5D%2075065-246760-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23787/
http://ejournal.ukm.my/jatma/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.23787
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.237872024-07-09T06:42:32Z http://journalarticle.ukm.my/23787/ Teknik Fuzzy Delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar Amirra Shazreena Aminul Razin, Vijayaletchumy Subramaniam, Pengajaran abad ke-21 merupakan satu pendekatan yang sesuai seiring dengan era globalisasi dalam melahirkan generasi baharu yang berwibawa dan berketerampilan. Sehubungan itu, makalah ini membentangkan elemen Permainan Inovasi Imbuhan berdasarkan pembelajaran abad ke-21. Kajian ini juga bertujuan mendapatkan kesepakatan pakar dalam keperluan komponen utama, elemen dalam komponen utama dan turutan kedudukan (ranking) keutamaan komponen utama untuk setiap konstruk reka bentuk dan pembangunan Permainan Inovasi Imbuhan. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif yang menggunakan teknik Fuzzy Delphi. Pendekatan yang digunakan dalam mengumpulkan data kajian ialah instrumen soal selidik yang terdiri daripada satu konstruk dan terbahagi kepada lima item. Seramai 18 orang pakar bahasa Melayu telah terlibat dalam pembentukan elemen reka bentuk Permainan Inovasi Imbuhan ini. Hasil daripada analisis melalui kaedah Fuzzy Delphi, tiada unsur dalam reka bentuk Permainan Inovasi Imbuhan digugurkan melalui konsensus pakar. Dalam pada itu, panel pakar telah bersetuju dengan item dan elemen yang ditetapkan dalam reka bentuk Permainan Inovasi Imbuhan, iaitu penanda sebagai wakil murid dalam Permainan Inovasi Imbuhan, kad info imbuhan sebagai nota tambahan dan murid dapat belajar sambil bermain, papan sebagai tapak Permainan Inovasi Imbuhan, dadu sesuai digunakan sebagai penentuan jumlah langkah Permainan Inovasi Imbuhan dan token sebagai pengumpulan markah murid dalam Permainan Inovasi Imbuhan. Hasil kajian menunjukkan bahawa semua item dan elemen bernilai threshold d kurang daripada 0.2, peratusan persetujuan pakar melebihi 75.0% manakala Defuzzication (alpha-cut) telah melebihi 0.5. Kesimpulannya, reka bentuk Permainan Inovasi Imbuhan telah diterima dan mempunyai konsensus pakar sepenuhnya. Melalui kajian ini, satu reka bentuk inovasi imbuhan yang berkualiti dapat didirikan untuk membantu murid yang mempunyai permasalahan dalam topik imbuhan bahasa Melayu. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23787/1/%5B16%20%E2%80%93%2027%5D%2075065-246760-1-SM.pdf Amirra Shazreena Aminul Razin, and Vijayaletchumy Subramaniam, (2024) Teknik Fuzzy Delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar. International Journal of the Malay World and Civilisation, 12 (2). pp. 16-27. ISSN 2289-4268 http://ejournal.ukm.my/jatma/index
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pengajaran abad ke-21 merupakan satu pendekatan yang sesuai seiring dengan era globalisasi dalam melahirkan generasi baharu yang berwibawa dan berketerampilan. Sehubungan itu, makalah ini membentangkan elemen Permainan Inovasi Imbuhan berdasarkan pembelajaran abad ke-21. Kajian ini juga bertujuan mendapatkan kesepakatan pakar dalam keperluan komponen utama, elemen dalam komponen utama dan turutan kedudukan (ranking) keutamaan komponen utama untuk setiap konstruk reka bentuk dan pembangunan Permainan Inovasi Imbuhan. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif yang menggunakan teknik Fuzzy Delphi. Pendekatan yang digunakan dalam mengumpulkan data kajian ialah instrumen soal selidik yang terdiri daripada satu konstruk dan terbahagi kepada lima item. Seramai 18 orang pakar bahasa Melayu telah terlibat dalam pembentukan elemen reka bentuk Permainan Inovasi Imbuhan ini. Hasil daripada analisis melalui kaedah Fuzzy Delphi, tiada unsur dalam reka bentuk Permainan Inovasi Imbuhan digugurkan melalui konsensus pakar. Dalam pada itu, panel pakar telah bersetuju dengan item dan elemen yang ditetapkan dalam reka bentuk Permainan Inovasi Imbuhan, iaitu penanda sebagai wakil murid dalam Permainan Inovasi Imbuhan, kad info imbuhan sebagai nota tambahan dan murid dapat belajar sambil bermain, papan sebagai tapak Permainan Inovasi Imbuhan, dadu sesuai digunakan sebagai penentuan jumlah langkah Permainan Inovasi Imbuhan dan token sebagai pengumpulan markah murid dalam Permainan Inovasi Imbuhan. Hasil kajian menunjukkan bahawa semua item dan elemen bernilai threshold d kurang daripada 0.2, peratusan persetujuan pakar melebihi 75.0% manakala Defuzzication (alpha-cut) telah melebihi 0.5. Kesimpulannya, reka bentuk Permainan Inovasi Imbuhan telah diterima dan mempunyai konsensus pakar sepenuhnya. Melalui kajian ini, satu reka bentuk inovasi imbuhan yang berkualiti dapat didirikan untuk membantu murid yang mempunyai permasalahan dalam topik imbuhan bahasa Melayu.
format Article
author Amirra Shazreena Aminul Razin,
Vijayaletchumy Subramaniam,
spellingShingle Amirra Shazreena Aminul Razin,
Vijayaletchumy Subramaniam,
Teknik Fuzzy Delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar
author_facet Amirra Shazreena Aminul Razin,
Vijayaletchumy Subramaniam,
author_sort Amirra Shazreena Aminul Razin,
title Teknik Fuzzy Delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar
title_short Teknik Fuzzy Delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar
title_full Teknik Fuzzy Delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar
title_fullStr Teknik Fuzzy Delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar
title_full_unstemmed Teknik Fuzzy Delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar
title_sort teknik fuzzy delphi: reka bentuk inovasi imbuhan menurut konsensus pakar
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2024
url http://journalarticle.ukm.my/23787/1/%5B16%20%E2%80%93%2027%5D%2075065-246760-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23787/
http://ejournal.ukm.my/jatma/index
_version_ 1805885786382401536