Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (The play approach in teaching language and literacy for preschool education)
Bermain ataupun permainan ialah fitrah kanak-kanak. Oleh kerana aktiviti bermain adalah sebahagian daripada dunia kanak-kanak, proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan jika kurikulum pendidikan kanak-kanak adalah berasaskan aktiviti bermain. Melalui aktiviti bermain, kanak-kanak be...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2011
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3179/1/1-16_Artikel_1_Sharifa_Nor_dan_Aliza.pdf http://journalarticle.ukm.my/3179/ http://www.ukm.my/jpbm/current.aspx |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.3179 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.31792016-12-14T06:33:51Z http://journalarticle.ukm.my/3179/ Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (The play approach in teaching language and literacy for preschool education) Sharifah Nor Puteh, Aliza Ali, Bermain ataupun permainan ialah fitrah kanak-kanak. Oleh kerana aktiviti bermain adalah sebahagian daripada dunia kanak-kanak, proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan jika kurikulum pendidikan kanak-kanak adalah berasaskan aktiviti bermain. Melalui aktiviti bermain, kanak-kanak belajar dan memahami isu-isu yang berlaku di sekeliling mereka dalam keadaan yang menggembirakan dan bermakna kepada mereka. Pakar dalam bidang perkembangan kanak-kanak percaya aktiviti bermain merangsang fungsi otak yang dapat memupuk perkembangan kognitif, sosial, emosi dan fizikal kanak-kanak. Semasa bermain, kanakkanak berinteraksi dengan rakan sebaya ataupun orang dewasa melalui perbincangan dan soal jawab. Kanak-kanak belajar berkomunikasi, berinteraksi dan menyesuaikan diri dengan persekitaran melalui bermain. Tranformasi kurikulum pendidikan prasekolah melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK)2010 menekankan kemahiran bahasa. Fokus utama proses pengajaran dan pembelajaran ialah berpusatkan kanak-kanak, menggunakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran bersepadu, bertema, belajar melalui bermain, pembelajaran kontekstual dan pembelajaran berasaskan projek. Artikel ini membincangkan kepentingan pendekatan aktiviti bermain dalam perkembangan bahasa dan literasi kanak-kanak. Contoh-contoh pengajaran bahasa Melayu juga dikemukakan sebagai panduan untuk guru. Penerbit UKM 2011-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/3179/1/1-16_Artikel_1_Sharifa_Nor_dan_Aliza.pdf Sharifah Nor Puteh, and Aliza Ali, (2011) Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (The play approach in teaching language and literacy for preschool education). Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 1 (2). pp. 1-15. ISSN ISSN: 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/current.aspx |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Bermain ataupun permainan ialah fitrah kanak-kanak. Oleh kerana aktiviti bermain adalah sebahagian daripada dunia kanak-kanak, proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan jika kurikulum pendidikan kanak-kanak adalah
berasaskan aktiviti bermain. Melalui aktiviti bermain, kanak-kanak belajar dan memahami isu-isu yang berlaku di sekeliling mereka dalam keadaan yang menggembirakan dan bermakna kepada mereka. Pakar dalam bidang perkembangan
kanak-kanak percaya aktiviti bermain merangsang fungsi otak yang dapat memupuk perkembangan kognitif, sosial, emosi dan fizikal kanak-kanak. Semasa bermain, kanakkanak berinteraksi dengan rakan sebaya ataupun orang dewasa melalui perbincangan dan soal jawab. Kanak-kanak belajar berkomunikasi, berinteraksi dan menyesuaikan diri dengan persekitaran melalui bermain. Tranformasi kurikulum pendidikan prasekolah melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK)2010 menekankan kemahiran bahasa. Fokus utama proses pengajaran dan
pembelajaran ialah berpusatkan kanak-kanak, menggunakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran bersepadu, bertema, belajar melalui bermain, pembelajaran kontekstual dan pembelajaran berasaskan projek. Artikel ini membincangkan
kepentingan pendekatan aktiviti bermain dalam perkembangan bahasa dan literasi kanak-kanak. Contoh-contoh pengajaran bahasa Melayu juga dikemukakan sebagai panduan untuk guru. |
format |
Article |
author |
Sharifah Nor Puteh, Aliza Ali, |
spellingShingle |
Sharifah Nor Puteh, Aliza Ali, Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (The play approach in teaching language and literacy for preschool education) |
author_facet |
Sharifah Nor Puteh, Aliza Ali, |
author_sort |
Sharifah Nor Puteh, |
title |
Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (The play approach in teaching language and literacy for preschool education) |
title_short |
Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (The play approach in teaching language and literacy for preschool education) |
title_full |
Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (The play approach in teaching language and literacy for preschool education) |
title_fullStr |
Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (The play approach in teaching language and literacy for preschool education) |
title_full_unstemmed |
Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (The play approach in teaching language and literacy for preschool education) |
title_sort |
pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dam literasi bagi pendidikan prasekolah (the play approach in teaching language and literacy for preschool education) |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2011 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/3179/1/1-16_Artikel_1_Sharifa_Nor_dan_Aliza.pdf http://journalarticle.ukm.my/3179/ http://www.ukm.my/jpbm/current.aspx |
_version_ |
1643735633523376128 |