Keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(The effectiveness of learning process using video conferencing technology)

Kajian ini bertujuan untuk melihat sama ada proses pembelajaran berlaku atau sebaliknya apabila pelajar menghadiri sesi sidang video. Soal selidik digunakan untuk memperoleh data dan seramai 226 responden menjawab borang soal selidik yang dihantar kepada mereka. Data telah dikumpul dan dianalisis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Hajar Halili, Shukri Sulaiman, Mohd Razha Abd. Rashid
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4367/1/JP36%281%29%2520Chap%25206new.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4367/
http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.4367
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.43672016-12-14T06:35:52Z http://journalarticle.ukm.my/4367/ Keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(The effectiveness of learning process using video conferencing technology) Siti Hajar Halili, Shukri Sulaiman, Mohd Razha Abd. Rashid, Kajian ini bertujuan untuk melihat sama ada proses pembelajaran berlaku atau sebaliknya apabila pelajar menghadiri sesi sidang video. Soal selidik digunakan untuk memperoleh data dan seramai 226 responden menjawab borang soal selidik yang dihantar kepada mereka. Data telah dikumpul dan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan ANOVA sehala. Penyelidik menggunakan model proses pembelajaran Gagne yang terdiri daripada sembilan fasa seperti motivasi, perhatian, jangkaan, perolehan ingatan kembali, pemilihan persepsi, mengekod dan penyimpanan jangka panjang, gerak balas/prestasi, maklum balas dan peneguhan serta generalisasi pembelajaran. Dapatan kajian mendapati bahawa kebanyakan pelajar bersetuju bahawa proses pembelajaran berlaku semasa menghadiri sesi sidang video dan fasa motivasi merupakan fasa yang paling penting terhadap penggunaan teknologi sidang video dalam proses pembelajaran pelajar. Berdasarkan data yang diperoleh dan dianalisis, beberapa cadangan dikemukakan untuk meningkatkan penggunaan media teknologi sidang video agar lebih berkesan dan efisien dalam usaha membantu memudahkan proses pembelajaran. penerbit ukm 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4367/1/JP36%281%29%2520Chap%25206new.pdf Siti Hajar Halili, and Shukri Sulaiman, and Mohd Razha Abd. Rashid, (2011) Keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(The effectiveness of learning process using video conferencing technology). Jurnal Pendidikan Malaysia, 36 (1). pp. 55-65. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk melihat sama ada proses pembelajaran berlaku atau sebaliknya apabila pelajar menghadiri sesi sidang video. Soal selidik digunakan untuk memperoleh data dan seramai 226 responden menjawab borang soal selidik yang dihantar kepada mereka. Data telah dikumpul dan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan ANOVA sehala. Penyelidik menggunakan model proses pembelajaran Gagne yang terdiri daripada sembilan fasa seperti motivasi, perhatian, jangkaan, perolehan ingatan kembali, pemilihan persepsi, mengekod dan penyimpanan jangka panjang, gerak balas/prestasi, maklum balas dan peneguhan serta generalisasi pembelajaran. Dapatan kajian mendapati bahawa kebanyakan pelajar bersetuju bahawa proses pembelajaran berlaku semasa menghadiri sesi sidang video dan fasa motivasi merupakan fasa yang paling penting terhadap penggunaan teknologi sidang video dalam proses pembelajaran pelajar. Berdasarkan data yang diperoleh dan dianalisis, beberapa cadangan dikemukakan untuk meningkatkan penggunaan media teknologi sidang video agar lebih berkesan dan efisien dalam usaha membantu memudahkan proses pembelajaran.
format Article
author Siti Hajar Halili,
Shukri Sulaiman,
Mohd Razha Abd. Rashid,
spellingShingle Siti Hajar Halili,
Shukri Sulaiman,
Mohd Razha Abd. Rashid,
Keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(The effectiveness of learning process using video conferencing technology)
author_facet Siti Hajar Halili,
Shukri Sulaiman,
Mohd Razha Abd. Rashid,
author_sort Siti Hajar Halili,
title Keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(The effectiveness of learning process using video conferencing technology)
title_short Keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(The effectiveness of learning process using video conferencing technology)
title_full Keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(The effectiveness of learning process using video conferencing technology)
title_fullStr Keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(The effectiveness of learning process using video conferencing technology)
title_full_unstemmed Keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(The effectiveness of learning process using video conferencing technology)
title_sort keberkesanan proses pembelajaran menggunakan teknologi sidang video(the effectiveness of learning process using video conferencing technology)
publisher penerbit ukm
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/4367/1/JP36%281%29%2520Chap%25206new.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4367/
http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
_version_ 1643736052485062656