Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa
Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu bagi tajuk Penjodoh Bilangan dalam kalangan murid Tahun Tiga. Kajian yang dijalankan secara kuasi eksperimen ini membincangkan daripada dua aspek berikut, iaitu keberkesanan penggunaa...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4639/1/31-42%2520Fauzi%2520et%2520al.pdf http://journalarticle.ukm.my/4639/ http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.4639 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.46392016-12-14T06:36:34Z http://journalarticle.ukm.my/4639/ Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa Nor Ilyani Harun, Ahmad Fauzi Mohd.Ayub, Fadzilah Ab.Rahman, Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu bagi tajuk Penjodoh Bilangan dalam kalangan murid Tahun Tiga. Kajian yang dijalankan secara kuasi eksperimen ini membincangkan daripada dua aspek berikut, iaitu keberkesanan penggunaan komputer dan juga isu berkaitan gender. Seramai 60 orang murid daripada dua kelas yang dipilih secara rawak telah dibahagikan kepada kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan murid yang didedahkan dengan penggunaan komputer secara signifikan lebih baik min skor ujian pasca berbanding kumpulan kawalan. Dari segi gender, murid lelaki secara signifikan lebih baik min skor bagi ujian pasca berbanding murid perempuan bagi kumpulan rawatan. Sebagai tambahan, murid lelaki daripada kumpulan rawatan secara signifikan lebih tinggi min skor bagi ujian pasca berbanding dengan murid dalam kumpulan kawalan. Pada masa yang sama, murid perempuan daripada kumpulan rawatan memperoleh min skor lebih tinggi bagi ujian pasca berbanding murid perempuan daripada kumpulan kawalan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran penjodoh bilangan memberi kesan positif kepada murid. Penerbit UKM 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4639/1/31-42%2520Fauzi%2520et%2520al.pdf Nor Ilyani Harun, and Ahmad Fauzi Mohd.Ayub, and Fadzilah Ab.Rahman, (2012) Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (1). pp. 31-42. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu bagi tajuk Penjodoh Bilangan dalam kalangan murid Tahun Tiga. Kajian yang dijalankan secara kuasi eksperimen ini membincangkan daripada dua aspek berikut, iaitu keberkesanan penggunaan komputer dan juga isu berkaitan gender. Seramai 60 orang murid daripada dua kelas yang dipilih secara rawak telah dibahagikan kepada kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan murid yang didedahkan dengan penggunaan komputer secara signifikan lebih baik min skor ujian pasca berbanding kumpulan kawalan. Dari segi gender, murid lelaki secara signifikan lebih baik min skor bagi ujian pasca berbanding murid perempuan bagi kumpulan rawatan. Sebagai tambahan, murid lelaki daripada kumpulan rawatan secara signifikan lebih tinggi min skor bagi ujian pasca berbanding dengan murid dalam kumpulan kawalan. Pada masa yang sama, murid perempuan daripada kumpulan rawatan memperoleh min skor lebih tinggi bagi ujian pasca berbanding murid perempuan daripada kumpulan kawalan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran penjodoh bilangan memberi kesan positif kepada murid. |
format |
Article |
author |
Nor Ilyani Harun, Ahmad Fauzi Mohd.Ayub, Fadzilah Ab.Rahman, |
spellingShingle |
Nor Ilyani Harun, Ahmad Fauzi Mohd.Ayub, Fadzilah Ab.Rahman, Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa |
author_facet |
Nor Ilyani Harun, Ahmad Fauzi Mohd.Ayub, Fadzilah Ab.Rahman, |
author_sort |
Nor Ilyani Harun, |
title |
Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa |
title_short |
Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa |
title_full |
Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa |
title_fullStr |
Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa |
title_sort |
keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/4639/1/31-42%2520Fauzi%2520et%2520al.pdf http://journalarticle.ukm.my/4639/ http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
_version_ |
1643736148177059840 |