Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa

Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu bagi tajuk Penjodoh Bilangan dalam kalangan murid Tahun Tiga. Kajian yang dijalankan secara kuasi eksperimen ini membincangkan daripada dua aspek berikut, iaitu keberkesanan penggunaa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Ilyani Harun, Ahmad Fauzi Mohd.Ayub, Fadzilah Ab.Rahman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4639/1/31-42%2520Fauzi%2520et%2520al.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4639/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.4639
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.46392016-12-14T06:36:34Z http://journalarticle.ukm.my/4639/ Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa Nor Ilyani Harun, Ahmad Fauzi Mohd.Ayub, Fadzilah Ab.Rahman, Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu bagi tajuk Penjodoh Bilangan dalam kalangan murid Tahun Tiga. Kajian yang dijalankan secara kuasi eksperimen ini membincangkan daripada dua aspek berikut, iaitu keberkesanan penggunaan komputer dan juga isu berkaitan gender. Seramai 60 orang murid daripada dua kelas yang dipilih secara rawak telah dibahagikan kepada kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan murid yang didedahkan dengan penggunaan komputer secara signifikan lebih baik min skor ujian pasca berbanding kumpulan kawalan. Dari segi gender, murid lelaki secara signifikan lebih baik min skor bagi ujian pasca berbanding murid perempuan bagi kumpulan rawatan. Sebagai tambahan, murid lelaki daripada kumpulan rawatan secara signifikan lebih tinggi min skor bagi ujian pasca berbanding dengan murid dalam kumpulan kawalan. Pada masa yang sama, murid perempuan daripada kumpulan rawatan memperoleh min skor lebih tinggi bagi ujian pasca berbanding murid perempuan daripada kumpulan kawalan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran penjodoh bilangan memberi kesan positif kepada murid. Penerbit UKM 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4639/1/31-42%2520Fauzi%2520et%2520al.pdf Nor Ilyani Harun, and Ahmad Fauzi Mohd.Ayub, and Fadzilah Ab.Rahman, (2012) Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (1). pp. 31-42. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu bagi tajuk Penjodoh Bilangan dalam kalangan murid Tahun Tiga. Kajian yang dijalankan secara kuasi eksperimen ini membincangkan daripada dua aspek berikut, iaitu keberkesanan penggunaan komputer dan juga isu berkaitan gender. Seramai 60 orang murid daripada dua kelas yang dipilih secara rawak telah dibahagikan kepada kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan murid yang didedahkan dengan penggunaan komputer secara signifikan lebih baik min skor ujian pasca berbanding kumpulan kawalan. Dari segi gender, murid lelaki secara signifikan lebih baik min skor bagi ujian pasca berbanding murid perempuan bagi kumpulan rawatan. Sebagai tambahan, murid lelaki daripada kumpulan rawatan secara signifikan lebih tinggi min skor bagi ujian pasca berbanding dengan murid dalam kumpulan kawalan. Pada masa yang sama, murid perempuan daripada kumpulan rawatan memperoleh min skor lebih tinggi bagi ujian pasca berbanding murid perempuan daripada kumpulan kawalan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran penjodoh bilangan memberi kesan positif kepada murid.
format Article
author Nor Ilyani Harun,
Ahmad Fauzi Mohd.Ayub,
Fadzilah Ab.Rahman,
spellingShingle Nor Ilyani Harun,
Ahmad Fauzi Mohd.Ayub,
Fadzilah Ab.Rahman,
Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa
author_facet Nor Ilyani Harun,
Ahmad Fauzi Mohd.Ayub,
Fadzilah Ab.Rahman,
author_sort Nor Ilyani Harun,
title Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa
title_short Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa
title_full Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa
title_fullStr Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa
title_sort keberkesanan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tatabahasa
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/4639/1/31-42%2520Fauzi%2520et%2520al.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4639/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
_version_ 1643736148177059840