Perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut

Kertas kerja ini membincangkan dengan terperinci kaedah aruhan berasaskan atribut yang merupakan satu kaedah perlombongan data. Pelbagai jenis pengetahuan boleh diperoleh melalui kaedah ini antaranya petua pengelasan, petua ciri, petua pengelasan kuantitatif, petua ciri kuantitatif dan sebagainya. K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Rohaidah Ahmad, Azuraliza Abu Bakar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2005
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5001/1/01-_siti_rohaidah.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5001/
http://www.ukm.my/jitm/vol2_2005_1-17.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.5001
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.50012016-12-14T06:37:30Z http://journalarticle.ukm.my/5001/ Perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut Siti Rohaidah Ahmad, Azuraliza Abu Bakar, Kertas kerja ini membincangkan dengan terperinci kaedah aruhan berasaskan atribut yang merupakan satu kaedah perlombongan data. Pelbagai jenis pengetahuan boleh diperoleh melalui kaedah ini antaranya petua pengelasan, petua ciri, petua pengelasan kuantitatif, petua ciri kuantitatif dan sebagainya. Konsep pengitlakan dan ringkasan merupakan perkara asas dalam melaksanakan kaedah ini. Pengitlakan data dilaksanakan ke atas satu set data yang relevan dengan cara penghapusan atribut, pohon konsep menaik, mengawal proses pengitlakan dengan menetapkan nilai ambang bagi atribut, pembilang perambatan dan nilai fungsi jumlah yang lain. Dua algoritma telah dibina iaitu algoritma kaedah aruhan berasaskan atribut dan algoritma arahan bahasa pertanyaan piawai. Algoritma arahan bahasa pertanyaan piawai bertindak sebagai perantaraan dengan pangkalan data dalam melaksanakan segala arahan bahasa pertanyaan piawai dengan pangkalan data hubungan. Kedua-dua algoritma ini saling berkaitan dalam melaksanakan kaedah aruhan berasaskan atribut yang berorientasikan bahasa pertanyaan piawai. Satu pangkalan data hubungan telah direka bentuk dan dibangunkan untuk menyimpan data pelajar siswazah Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, UKM. Data ini digunakan dalam menguji kedua-dua algoritma tersebut. Satu set petua pengelasan dihasilkan yang mengandungi pengetahuan berkenaan pencapaian pelajar siswazah. Petua-petua ini diuji menggunakan set data uji untuk menentukan ketepatan pengelasannya. Hasil uji kaji menunjukkan set petua yang dihasilkan boleh digunakan untuk mengelaskan pencapaian pelajar siswazah pada masa akan datang. Penerbit UKM 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5001/1/01-_siti_rohaidah.pdf Siti Rohaidah Ahmad, and Azuraliza Abu Bakar, (2005) Perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut. Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia, 2 . pp. 1-17. ISSN 1823-0113 http://www.ukm.my/jitm/vol2_2005_1-17.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kertas kerja ini membincangkan dengan terperinci kaedah aruhan berasaskan atribut yang merupakan satu kaedah perlombongan data. Pelbagai jenis pengetahuan boleh diperoleh melalui kaedah ini antaranya petua pengelasan, petua ciri, petua pengelasan kuantitatif, petua ciri kuantitatif dan sebagainya. Konsep pengitlakan dan ringkasan merupakan perkara asas dalam melaksanakan kaedah ini. Pengitlakan data dilaksanakan ke atas satu set data yang relevan dengan cara penghapusan atribut, pohon konsep menaik, mengawal proses pengitlakan dengan menetapkan nilai ambang bagi atribut, pembilang perambatan dan nilai fungsi jumlah yang lain. Dua algoritma telah dibina iaitu algoritma kaedah aruhan berasaskan atribut dan algoritma arahan bahasa pertanyaan piawai. Algoritma arahan bahasa pertanyaan piawai bertindak sebagai perantaraan dengan pangkalan data dalam melaksanakan segala arahan bahasa pertanyaan piawai dengan pangkalan data hubungan. Kedua-dua algoritma ini saling berkaitan dalam melaksanakan kaedah aruhan berasaskan atribut yang berorientasikan bahasa pertanyaan piawai. Satu pangkalan data hubungan telah direka bentuk dan dibangunkan untuk menyimpan data pelajar siswazah Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, UKM. Data ini digunakan dalam menguji kedua-dua algoritma tersebut. Satu set petua pengelasan dihasilkan yang mengandungi pengetahuan berkenaan pencapaian pelajar siswazah. Petua-petua ini diuji menggunakan set data uji untuk menentukan ketepatan pengelasannya. Hasil uji kaji menunjukkan set petua yang dihasilkan boleh digunakan untuk mengelaskan pencapaian pelajar siswazah pada masa akan datang.
format Article
author Siti Rohaidah Ahmad,
Azuraliza Abu Bakar,
spellingShingle Siti Rohaidah Ahmad,
Azuraliza Abu Bakar,
Perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut
author_facet Siti Rohaidah Ahmad,
Azuraliza Abu Bakar,
author_sort Siti Rohaidah Ahmad,
title Perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut
title_short Perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut
title_full Perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut
title_fullStr Perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut
title_full_unstemmed Perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut
title_sort perlombongan data prestasi pelajar siswazah menggunakan kaedah aruhan berasaskan atribut
publisher Penerbit UKM
publishDate 2005
url http://journalarticle.ukm.my/5001/1/01-_siti_rohaidah.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5001/
http://www.ukm.my/jitm/vol2_2005_1-17.html
_version_ 1643736273431560192