Aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan prinsip pembelajaran dewasa yang diperkenalkan oleh Knowles (1980), iaitu perlu tahu mengapa belajar, terarah diri, pengalaman belajar, kesediaan belajar, orientasi belajar dan motivasi belajar dengan penggunaan mod penyampaian sidang video secara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Hajar Halili, Shukri Sulaiman, Mohd Razha Abd. Rashid
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5279/1/AJTLHE%2520102%2520.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5279/
http://www.ukm.my/jtlhe/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.5279
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.52792016-12-14T06:37:58Z http://journalarticle.ukm.my/5279/ Aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh Siti Hajar Halili, Shukri Sulaiman, Mohd Razha Abd. Rashid, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan prinsip pembelajaran dewasa yang diperkenalkan oleh Knowles (1980), iaitu perlu tahu mengapa belajar, terarah diri, pengalaman belajar, kesediaan belajar, orientasi belajar dan motivasi belajar dengan penggunaan mod penyampaian sidang video secara langsung, sidang video secara streaming dan rakaman sidang video. Perisian SPSS versi 17 telah digunakan untuk menganalisis data. Seramai 394 responden menjawab borang soal selidik yang dihantar kepada responden kajian. Data telah dikumpul dan dianalisis menggunakan Anova sehala dan ujian Tukey. Kajian ini mendapati bahawa wujud perbezaan yang signifikan antara kumpulan pelajar yang terarah diri, pengalaman belajar, lebih bersedia untuk belajar dan mempunyai motivasi untuk belajar terhadap penggunaan mod penyampaian sidang video. Kajian juga mendapati bahawa kumpulan pelajar ini lebih cenderung terhadap penggunaan mod penyampaian sidang video secara langsung dan rakaman berbanding dengan sidang video secara streaming. Penyelidik mencadangkan agar kajian lanjutan dapat menggunakan teori pembelajaran dewasa yang lain dengan kaedah penyampaian serta melibatkan sampel yang lebih besar dari institusi pendidikan yang lain. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5279/1/AJTLHE%2520102%2520.pdf Siti Hajar Halili, and Shukri Sulaiman, and Mohd Razha Abd. Rashid, (2012) Aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 4 (2). pp. 79-90. ISSN 1985-5826 http://www.ukm.my/jtlhe/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan prinsip pembelajaran dewasa yang diperkenalkan oleh Knowles (1980), iaitu perlu tahu mengapa belajar, terarah diri, pengalaman belajar, kesediaan belajar, orientasi belajar dan motivasi belajar dengan penggunaan mod penyampaian sidang video secara langsung, sidang video secara streaming dan rakaman sidang video. Perisian SPSS versi 17 telah digunakan untuk menganalisis data. Seramai 394 responden menjawab borang soal selidik yang dihantar kepada responden kajian. Data telah dikumpul dan dianalisis menggunakan Anova sehala dan ujian Tukey. Kajian ini mendapati bahawa wujud perbezaan yang signifikan antara kumpulan pelajar yang terarah diri, pengalaman belajar, lebih bersedia untuk belajar dan mempunyai motivasi untuk belajar terhadap penggunaan mod penyampaian sidang video. Kajian juga mendapati bahawa kumpulan pelajar ini lebih cenderung terhadap penggunaan mod penyampaian sidang video secara langsung dan rakaman berbanding dengan sidang video secara streaming. Penyelidik mencadangkan agar kajian lanjutan dapat menggunakan teori pembelajaran dewasa yang lain dengan kaedah penyampaian serta melibatkan sampel yang lebih besar dari institusi pendidikan yang lain.
format Article
author Siti Hajar Halili,
Shukri Sulaiman,
Mohd Razha Abd. Rashid,
spellingShingle Siti Hajar Halili,
Shukri Sulaiman,
Mohd Razha Abd. Rashid,
Aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh
author_facet Siti Hajar Halili,
Shukri Sulaiman,
Mohd Razha Abd. Rashid,
author_sort Siti Hajar Halili,
title Aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh
title_short Aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh
title_full Aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh
title_fullStr Aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh
title_full_unstemmed Aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh
title_sort aplikasi prinsip pembelajaran dewasa knowles dengan penggunaan mod penyampaian teknologi sidang video dalam kalangan pelajar jarak jauh
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5279/1/AJTLHE%2520102%2520.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5279/
http://www.ukm.my/jtlhe/
_version_ 1643736356739874816