Miskonsepsi terhadap topik ism al-'Adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa Arab

sm Al-'Adad Wa Al-Ma'dud merupakan satu topik yang unik dan menarik. Keunikan topik ini dilihat kepada konsepnya yang sangat berbeza dengan topik-topik nahu yang lain. Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud juga dikatakan suatu topik yang paling sukar untuk disampaikan kepada pelajar. Ism Al-cAdad...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nurul Hudaa Hassan, Nik Mohd Rahimi Nik Yusof, Kamarulzaman Abdul Ghani, Ashraf Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Educastion , UKM, Bangi 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5391/1/38_0.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5391/
http://www.ukm.my/jiae/Default.aspx
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.5391
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.53912016-12-14T06:38:19Z http://journalarticle.ukm.my/5391/ Miskonsepsi terhadap topik ism al-'Adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa Arab Nurul Hudaa Hassan, Nik Mohd Rahimi Nik Yusof, Kamarulzaman Abdul Ghani, Ashraf Ismail, sm Al-'Adad Wa Al-Ma'dud merupakan satu topik yang unik dan menarik. Keunikan topik ini dilihat kepada konsepnya yang sangat berbeza dengan topik-topik nahu yang lain. Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud juga dikatakan suatu topik yang paling sukar untuk disampaikan kepada pelajar. Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud juga sering menjadi perbincangan dan isu dalam kalangan pendidik bahasa Arab di pelbagai institusi pendidikan. Dalam proses pembelajaran, pelajar pula sering melakukan kesilapan kerana salah memahami konsep Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud serta operasinya. Sekalipun topik ini dianggap sukar dan mengelirukan namun ia merupakan asas bahasa yang sangat penting dalam Bahasa Arab. Pendidik bahasa Arab daripada pelbagai peringkat institusi pengajian yang terlibat dalam pengajaran topik Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud ini perlu mengenal pasti apakah miskonsepsi yang berlaku dalam proses pembelajaran. Mereka juga perlu mencari teknik atau kaedah bagaimana untuk mempermudahkan pengajaran topik tersebut sehingga pelajar dapat menerima dan memahaminya dengan mudah. Oleh itu, persoalan yang menjadi fokus dalam perbincangan ini ialah konsep dan operasi Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud dan miskonsepsi yang berlaku apabila mempelajari topik Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud dalam kalangan pelajar. Faculty of Educastion , UKM, Bangi 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5391/1/38_0.pdf Nurul Hudaa Hassan, and Nik Mohd Rahimi Nik Yusof, and Kamarulzaman Abdul Ghani, and Ashraf Ismail, (2012) Miskonsepsi terhadap topik ism al-'Adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa Arab. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 4 (1). pp. 11-20. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae/Default.aspx
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description sm Al-'Adad Wa Al-Ma'dud merupakan satu topik yang unik dan menarik. Keunikan topik ini dilihat kepada konsepnya yang sangat berbeza dengan topik-topik nahu yang lain. Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud juga dikatakan suatu topik yang paling sukar untuk disampaikan kepada pelajar. Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud juga sering menjadi perbincangan dan isu dalam kalangan pendidik bahasa Arab di pelbagai institusi pendidikan. Dalam proses pembelajaran, pelajar pula sering melakukan kesilapan kerana salah memahami konsep Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud serta operasinya. Sekalipun topik ini dianggap sukar dan mengelirukan namun ia merupakan asas bahasa yang sangat penting dalam Bahasa Arab. Pendidik bahasa Arab daripada pelbagai peringkat institusi pengajian yang terlibat dalam pengajaran topik Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud ini perlu mengenal pasti apakah miskonsepsi yang berlaku dalam proses pembelajaran. Mereka juga perlu mencari teknik atau kaedah bagaimana untuk mempermudahkan pengajaran topik tersebut sehingga pelajar dapat menerima dan memahaminya dengan mudah. Oleh itu, persoalan yang menjadi fokus dalam perbincangan ini ialah konsep dan operasi Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud dan miskonsepsi yang berlaku apabila mempelajari topik Ism Al-cAdad Wa Al-Macdud dalam kalangan pelajar.
format Article
author Nurul Hudaa Hassan,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusof,
Kamarulzaman Abdul Ghani,
Ashraf Ismail,
spellingShingle Nurul Hudaa Hassan,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusof,
Kamarulzaman Abdul Ghani,
Ashraf Ismail,
Miskonsepsi terhadap topik ism al-'Adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa Arab
author_facet Nurul Hudaa Hassan,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusof,
Kamarulzaman Abdul Ghani,
Ashraf Ismail,
author_sort Nurul Hudaa Hassan,
title Miskonsepsi terhadap topik ism al-'Adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa Arab
title_short Miskonsepsi terhadap topik ism al-'Adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa Arab
title_full Miskonsepsi terhadap topik ism al-'Adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa Arab
title_fullStr Miskonsepsi terhadap topik ism al-'Adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa Arab
title_full_unstemmed Miskonsepsi terhadap topik ism al-'Adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa Arab
title_sort miskonsepsi terhadap topik ism al-'adad wa al-ma'dud dalam pembelajaran bahasa arab
publisher Faculty of Educastion , UKM, Bangi
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5391/1/38_0.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5391/
http://www.ukm.my/jiae/Default.aspx
_version_ 1643736394199203840