Wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa Jepun
Makalah ini mengenal, merumus dan menjelaskan ideologi yang tersirat dalam wacana iklan berbahasa Jepun berasaskan gabungan ciri teks, semiotik dan sifat kewacanaan dalam 24 wacana iklan produk kecantikan wanita berbahasa Jepun.Analisis menunjukkan bahawa, walaupun wacana kajian iklan produk kecanti...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5542/1/Vol_12_3_%28789-816%29.pdf http://journalarticle.ukm.my/5542/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.5542 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.55422012-10-02T00:14:27Z http://journalarticle.ukm.my/5542/ Wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa Jepun Maserah Shabudin, Idris Aman, Makalah ini mengenal, merumus dan menjelaskan ideologi yang tersirat dalam wacana iklan berbahasa Jepun berasaskan gabungan ciri teks, semiotik dan sifat kewacanaan dalam 24 wacana iklan produk kecantikan wanita berbahasa Jepun.Analisis menunjukkan bahawa, walaupun wacana kajian iklan produk kecantikan buatan Jepun, ditulis dalam bahasa Jepun bagi pasaran domestik Jepun sendiri, namun praktis oksidentalisasi kecantikan begitu terserlah melalui ciri tekstualdan amalan wacana dalam teks iklan yang dikaji. Ideologi kecantikan oksidental merupakan nilai kecantikan yang berkiblatkan konsep dan ciri-ciri kecantikan wanita Oksidental, khusus nya Euro-Amerika yang merupakan simbol budaya dunia dan kecantikan universal. Ideologi ini juga berkait rapat dengan 'streotaip etnobudaya'positif dan berprestij, khususnya merujuk kepada bahasa, budaya dan identiti etnik oksidental. Dengan erti kata lain, walaupun nega Jepun merupakan antara negarapaling maju dan kuasa besar ekonomi dunia pada hari ini, dimana produk Jepun di iktiraf sebagai produk yang berkualiti serta boleh menembusi pasaran di seluruh dunia ,namun pada hakikatnya masih bergantung, berkiblatkan dan memerlukan intervensi ideologi dari negara Oksidental bagi berkomunikasi dengan masyarakatnya sendiri tyang terkenal dengan keunikan dan kehomogenan sifatnya. Penerbit UKM 2012-09 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5542/1/Vol_12_3_%28789-816%29.pdf Maserah Shabudin, and Idris Aman, (2012) Wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa Jepun. GEMA: Online Journal of Language Studies, 12 (3). pp. 789-816. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemacurrentissues.html |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Makalah ini mengenal, merumus dan menjelaskan ideologi yang tersirat dalam wacana iklan berbahasa Jepun berasaskan gabungan ciri teks, semiotik dan sifat kewacanaan dalam 24 wacana iklan produk kecantikan wanita berbahasa Jepun.Analisis menunjukkan bahawa, walaupun wacana kajian iklan produk kecantikan buatan Jepun, ditulis dalam bahasa Jepun bagi pasaran domestik Jepun sendiri, namun praktis oksidentalisasi kecantikan begitu terserlah melalui ciri tekstualdan amalan wacana dalam teks iklan yang dikaji. Ideologi kecantikan oksidental merupakan nilai kecantikan yang berkiblatkan konsep dan ciri-ciri kecantikan wanita Oksidental, khusus nya Euro-Amerika yang merupakan simbol budaya dunia dan kecantikan universal. Ideologi ini juga berkait rapat dengan 'streotaip etnobudaya'positif dan berprestij, khususnya merujuk kepada bahasa, budaya dan identiti etnik oksidental. Dengan erti kata lain, walaupun nega Jepun merupakan antara negarapaling maju dan kuasa besar ekonomi dunia pada hari ini, dimana produk Jepun di iktiraf sebagai produk yang berkualiti serta boleh menembusi pasaran di seluruh dunia ,namun pada hakikatnya masih bergantung, berkiblatkan dan memerlukan intervensi ideologi dari negara Oksidental bagi berkomunikasi dengan masyarakatnya sendiri tyang terkenal dengan keunikan dan kehomogenan sifatnya. |
format |
Article |
author |
Maserah Shabudin, Idris Aman, |
spellingShingle |
Maserah Shabudin, Idris Aman, Wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
author_facet |
Maserah Shabudin, Idris Aman, |
author_sort |
Maserah Shabudin, |
title |
Wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_short |
Wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_full |
Wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_fullStr |
Wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_full_unstemmed |
Wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_sort |
wacana dan ideologi iklan produk kecantikan berbahasa jepun |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5542/1/Vol_12_3_%28789-816%29.pdf http://journalarticle.ukm.my/5542/ |
_version_ |
1643736448145293312 |