Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu
Penulisan karangan adalah komponen utama dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sama ada pada peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) mahupun Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penguasaan kemahiran yang kurang memberangsangkan boleh menyebabkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu secara...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5721/1/62-70%2520Isha%2520et%2520al.UUM.pdf http://journalarticle.ukm.my/5721/ http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.5721 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.57212016-12-14T06:39:18Z http://journalarticle.ukm.my/5721/ Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu Yusfaiza Yusuff, Mohd Isha Awang, Penulisan karangan adalah komponen utama dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sama ada pada peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) mahupun Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penguasaan kemahiran yang kurang memberangsangkan boleh menyebabkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu secara khususnya akan turut terjejas. Pelaksanaan pembelajaran Jigsaw II mampu untuk membantu pelajar menguasai kemahiran penulisan karangan. Kajian ini bertujuan untuk meninjau sikap murid terhadap pembelajaran Jigsaw II dan kesannya terhadap penguasaan kemahiran menulis karangan. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini melibatkan seramai 60 orang responden yakni, 30 orang dalam kumpulan kawalan dan 30 orang kumpulan eksperimen. Soal selidik tentang sikap dan dua siri ujian penulisan karangan sebelum dan selepas pelaksanaan pembelajaran Jigsaw II digunakan. Kajian mendapati murid menunjukkan sikap yang positif terhadap pelaksanaan pembelajaran menggunakan Jigsaw II dan ujian-t yang dijalankan menunjukkan perbezaan yang signifikan antara pencapaian kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Keadaan ini menunjukkan keberkesanan pembelajaran tersebut terhadap penguasaan kemahiran menulis karangan responden Penerbit UKM 2012-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5721/1/62-70%2520Isha%2520et%2520al.UUM.pdf Yusfaiza Yusuff, and Mohd Isha Awang, (2012) Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (2). pp. 62-70. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Penulisan karangan adalah komponen utama dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sama ada pada peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) mahupun Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penguasaan kemahiran yang kurang memberangsangkan boleh menyebabkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu secara khususnya akan turut terjejas. Pelaksanaan pembelajaran Jigsaw II mampu untuk membantu pelajar menguasai kemahiran penulisan karangan. Kajian ini bertujuan untuk meninjau sikap murid terhadap pembelajaran Jigsaw II dan kesannya terhadap penguasaan kemahiran menulis karangan. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini melibatkan seramai 60 orang responden yakni, 30 orang dalam kumpulan kawalan dan 30 orang kumpulan eksperimen. Soal selidik tentang sikap dan dua siri ujian penulisan karangan sebelum dan selepas pelaksanaan pembelajaran Jigsaw II digunakan. Kajian mendapati murid menunjukkan sikap yang positif terhadap pelaksanaan pembelajaran menggunakan Jigsaw II dan ujian-t yang dijalankan menunjukkan perbezaan yang signifikan antara pencapaian kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Keadaan ini menunjukkan keberkesanan pembelajaran tersebut terhadap penguasaan kemahiran menulis karangan responden |
format |
Article |
author |
Yusfaiza Yusuff, Mohd Isha Awang, |
spellingShingle |
Yusfaiza Yusuff, Mohd Isha Awang, Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu |
author_facet |
Yusfaiza Yusuff, Mohd Isha Awang, |
author_sort |
Yusfaiza Yusuff, |
title |
Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu |
title_short |
Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu |
title_full |
Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu |
title_fullStr |
Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu |
title_full_unstemmed |
Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu |
title_sort |
aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan bahasa melayu |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5721/1/62-70%2520Isha%2520et%2520al.UUM.pdf http://journalarticle.ukm.my/5721/ http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
_version_ |
1643736513233551360 |