Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu

Penulisan karangan adalah komponen utama dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sama ada pada peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) mahupun Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penguasaan kemahiran yang kurang memberangsangkan boleh menyebabkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu secara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yusfaiza Yusuff, Mohd Isha Awang
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5721/1/62-70%2520Isha%2520et%2520al.UUM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5721/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.5721
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.57212016-12-14T06:39:18Z http://journalarticle.ukm.my/5721/ Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu Yusfaiza Yusuff, Mohd Isha Awang, Penulisan karangan adalah komponen utama dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sama ada pada peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) mahupun Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penguasaan kemahiran yang kurang memberangsangkan boleh menyebabkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu secara khususnya akan turut terjejas. Pelaksanaan pembelajaran Jigsaw II mampu untuk membantu pelajar menguasai kemahiran penulisan karangan. Kajian ini bertujuan untuk meninjau sikap murid terhadap pembelajaran Jigsaw II dan kesannya terhadap penguasaan kemahiran menulis karangan. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini melibatkan seramai 60 orang responden yakni, 30 orang dalam kumpulan kawalan dan 30 orang kumpulan eksperimen. Soal selidik tentang sikap dan dua siri ujian penulisan karangan sebelum dan selepas pelaksanaan pembelajaran Jigsaw II digunakan. Kajian mendapati murid menunjukkan sikap yang positif terhadap pelaksanaan pembelajaran menggunakan Jigsaw II dan ujian-t yang dijalankan menunjukkan perbezaan yang signifikan antara pencapaian kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Keadaan ini menunjukkan keberkesanan pembelajaran tersebut terhadap penguasaan kemahiran menulis karangan responden Penerbit UKM 2012-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5721/1/62-70%2520Isha%2520et%2520al.UUM.pdf Yusfaiza Yusuff, and Mohd Isha Awang, (2012) Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (2). pp. 62-70. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Penulisan karangan adalah komponen utama dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sama ada pada peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) mahupun Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penguasaan kemahiran yang kurang memberangsangkan boleh menyebabkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu secara khususnya akan turut terjejas. Pelaksanaan pembelajaran Jigsaw II mampu untuk membantu pelajar menguasai kemahiran penulisan karangan. Kajian ini bertujuan untuk meninjau sikap murid terhadap pembelajaran Jigsaw II dan kesannya terhadap penguasaan kemahiran menulis karangan. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini melibatkan seramai 60 orang responden yakni, 30 orang dalam kumpulan kawalan dan 30 orang kumpulan eksperimen. Soal selidik tentang sikap dan dua siri ujian penulisan karangan sebelum dan selepas pelaksanaan pembelajaran Jigsaw II digunakan. Kajian mendapati murid menunjukkan sikap yang positif terhadap pelaksanaan pembelajaran menggunakan Jigsaw II dan ujian-t yang dijalankan menunjukkan perbezaan yang signifikan antara pencapaian kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Keadaan ini menunjukkan keberkesanan pembelajaran tersebut terhadap penguasaan kemahiran menulis karangan responden
format Article
author Yusfaiza Yusuff,
Mohd Isha Awang,
spellingShingle Yusfaiza Yusuff,
Mohd Isha Awang,
Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu
author_facet Yusfaiza Yusuff,
Mohd Isha Awang,
author_sort Yusfaiza Yusuff,
title Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu
title_short Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu
title_full Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu
title_fullStr Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu
title_sort aplikasi pembelajaran jigsaw 11 dalam pengajaran penulisan bahasa melayu
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5721/1/62-70%2520Isha%2520et%2520al.UUM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5721/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
_version_ 1643736513233551360