Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi kaedah amalan pembelajaran tahfiz di Darul Quran JAKIM dan Maahad Tahfiz al-Quran negeri (MTQN) di Malaysia. Kajian ini melibatkan 212 pelajar semester 6 di 11 institusi dan maahad yang mengikuti Diploma Tahfiz Darul Quran JAKIM. Instrumen soal selidik te...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Azmil Hashim, Ab.Halim Tamuri
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5990/1/43.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5990/
http://pkukmweb.ukm.my/jiae/Default.aspx
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.5990
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.59902016-12-14T06:40:02Z http://journalarticle.ukm.my/5990/ Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia Azmil Hashim, Ab.Halim Tamuri, Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi kaedah amalan pembelajaran tahfiz di Darul Quran JAKIM dan Maahad Tahfiz al-Quran negeri (MTQN) di Malaysia. Kajian ini melibatkan 212 pelajar semester 6 di 11 institusi dan maahad yang mengikuti Diploma Tahfiz Darul Quran JAKIM. Instrumen soal selidik telah dibina sendiri oleh penyelidik dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar. Tahap nilai kebolehpercayaan alpha Cronbach bagi semua bahagian dalam soal selidik adalah tinggi iaitu 0.97. Kajian ini juga menggunakan kaedah pemerhatian melalui lima sampel pemerhatian kelas pelajar yang diambil secara rawak. Data kuantitatif daripada soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah, pembelajaran tahfiz, iaitu elemen tasmi’, takrar berada pada tahap tinggi. Elemen tasmi talaqqi dan musyafahah berada pada tahap sederhana tinggi dan eleman kefahaman dan penulisan berada pada tahap sederhana rendah. Dapatan kajian kualitatif terhadap pemerhatian juga menyokong dapatan kajian kuantitatif ini. Implikasinya, kaedah talaqqi dan musyafahah, tasmi’, takrar, merupakan kaedah paling utama yang seharusnya diberi perhatian dan kaedah kefahaman dan penulisan juga tidak boleh diabaikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5990/1/43.pdf Azmil Hashim, and Ab.Halim Tamuri, (2012) Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (4). pp. 1-10. ISSN 1985-6236 http://pkukmweb.ukm.my/jiae/Default.aspx
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi kaedah amalan pembelajaran tahfiz di Darul Quran JAKIM dan Maahad Tahfiz al-Quran negeri (MTQN) di Malaysia. Kajian ini melibatkan 212 pelajar semester 6 di 11 institusi dan maahad yang mengikuti Diploma Tahfiz Darul Quran JAKIM. Instrumen soal selidik telah dibina sendiri oleh penyelidik dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar. Tahap nilai kebolehpercayaan alpha Cronbach bagi semua bahagian dalam soal selidik adalah tinggi iaitu 0.97. Kajian ini juga menggunakan kaedah pemerhatian melalui lima sampel pemerhatian kelas pelajar yang diambil secara rawak. Data kuantitatif daripada soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah, pembelajaran tahfiz, iaitu elemen tasmi’, takrar berada pada tahap tinggi. Elemen tasmi talaqqi dan musyafahah berada pada tahap sederhana tinggi dan eleman kefahaman dan penulisan berada pada tahap sederhana rendah. Dapatan kajian kualitatif terhadap pemerhatian juga menyokong dapatan kajian kuantitatif ini. Implikasinya, kaedah talaqqi dan musyafahah, tasmi’, takrar, merupakan kaedah paling utama yang seharusnya diberi perhatian dan kaedah kefahaman dan penulisan juga tidak boleh diabaikan.
format Article
author Azmil Hashim,
Ab.Halim Tamuri,
spellingShingle Azmil Hashim,
Ab.Halim Tamuri,
Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia
author_facet Azmil Hashim,
Ab.Halim Tamuri,
author_sort Azmil Hashim,
title Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia
title_short Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia
title_full Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia
title_fullStr Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia
title_full_unstemmed Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia
title_sort persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-quran di malaysia
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5990/1/43.pdf
http://journalarticle.ukm.my/5990/
http://pkukmweb.ukm.my/jiae/Default.aspx
_version_ 1643736611908747264