Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia
Perbincangan mengenai Islam di Malaysia telah menarik minat ramai penyelidik sama ada dari dalam atau luar negara. Isu-isunya merangkumi pelbagai aspek bidang kajian seperti sosio-budaya, Islam dan masyarakat Melayu, sains politik, ekonomi mahupun isu-isu kenegaraan. Kecenderungan para pengkaji ini...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6096/1/JD005862_37-50.pdf http://journalarticle.ukm.my/6096/ http://www.ukm.my/jhadhari/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.6096 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.60962016-12-14T06:40:22Z http://journalarticle.ukm.my/6096/ Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia Ahmad Munawar Ismail, Zakaria Stapa, Mohd Yusof Othman, Mashitoh Yaacob, Perbincangan mengenai Islam di Malaysia telah menarik minat ramai penyelidik sama ada dari dalam atau luar negara. Isu-isunya merangkumi pelbagai aspek bidang kajian seperti sosio-budaya, Islam dan masyarakat Melayu, sains politik, ekonomi mahupun isu-isu kenegaraan. Kecenderungan para pengkaji ini menunjukkan bahawa masyarakat Islam di Malaysia memiliki nilai-nilai yang dinamik dan keistimewaannya yang tersendiri. Justeru, satu kajian telah dilaksanakan bagi melihat secara empirikal data-data yang menunjukkan hubungan antara nilai-nilai dinamik yang ada dalam diri bangsa Melayu dan hubungannya dengan nilai-nilai Islam yang telah diperoleh melalui pendidikan Islam yang berterusan di Malaysia. Artikel ini adalah berasaskan kajian kuantitatif yang bertujuan mengenal pasti sejauh manakah tahap pengetahuan Islam bangsa Melayu di Malaysia. Kajian yang menggunakan kaedah tinjauan dan temu bual ini melibatkan seramai 587 orang responden terdiri daripada belia-belia yang memiliki ijazah dan yang tidak memiliki ijazah. Data kajian telah dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan min dan sisihan piawai. Secara keseluruhan, hasil analisis kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan Islam responden adalah sangat tinggi oleh kedua-kedua kategori responden ini. Dapatan ini jelas menunjukkan bahawa sistem pendidikan Islam di Malaysia telah memberi kesan yang signifikan sekurang-kurangnya kepada penyerapan nilai-nilai asas Islam seperti akidah, syariah dan akhlak kepada belia Melayu di Malaysia. Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6096/1/JD005862_37-50.pdf Ahmad Munawar Ismail, and Zakaria Stapa, and Mohd Yusof Othman, and Mashitoh Yaacob, (2012) Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia. Jurnal Hadhari, Specia . pp. 37-50. ISSN 1985-6830 http://www.ukm.my/jhadhari/ |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Perbincangan mengenai Islam di Malaysia telah menarik minat ramai penyelidik sama ada dari dalam atau luar negara. Isu-isunya merangkumi pelbagai aspek bidang kajian seperti sosio-budaya, Islam dan masyarakat Melayu, sains
politik, ekonomi mahupun isu-isu kenegaraan. Kecenderungan para pengkaji ini menunjukkan bahawa masyarakat Islam di Malaysia memiliki nilai-nilai yang dinamik dan keistimewaannya yang tersendiri. Justeru, satu kajian telah
dilaksanakan bagi melihat secara empirikal data-data yang menunjukkan hubungan antara nilai-nilai dinamik yang ada dalam diri bangsa Melayu dan hubungannya dengan nilai-nilai Islam yang telah diperoleh melalui pendidikan Islam yang berterusan di Malaysia. Artikel ini adalah berasaskan kajian
kuantitatif yang bertujuan mengenal pasti sejauh manakah tahap pengetahuan Islam bangsa Melayu di Malaysia. Kajian yang menggunakan kaedah tinjauan dan temu bual ini melibatkan seramai 587 orang responden terdiri daripada
belia-belia yang memiliki ijazah dan yang tidak memiliki ijazah. Data kajian telah dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan min dan sisihan piawai. Secara keseluruhan, hasil analisis kajian menunjukkan bahawa tahap
pengetahuan Islam responden adalah sangat tinggi oleh kedua-kedua kategori responden ini. Dapatan ini jelas menunjukkan bahawa sistem pendidikan Islam di Malaysia telah memberi kesan yang signifikan sekurang-kurangnya kepada penyerapan nilai-nilai asas Islam seperti akidah, syariah dan akhlak kepada belia Melayu di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Ahmad Munawar Ismail, Zakaria Stapa, Mohd Yusof Othman, Mashitoh Yaacob, |
spellingShingle |
Ahmad Munawar Ismail, Zakaria Stapa, Mohd Yusof Othman, Mashitoh Yaacob, Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia |
author_facet |
Ahmad Munawar Ismail, Zakaria Stapa, Mohd Yusof Othman, Mashitoh Yaacob, |
author_sort |
Ahmad Munawar Ismail, |
title |
Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia |
title_short |
Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia |
title_full |
Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia |
title_fullStr |
Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa Melayu di Malaysia |
title_sort |
islam dalam pendidikan dan hubungannya dengan pembentukan jati diri bangsa melayu di malaysia |
publisher |
Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6096/1/JD005862_37-50.pdf http://journalarticle.ukm.my/6096/ http://www.ukm.my/jhadhari/ |
_version_ |
1643736646830522368 |