Budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science

Kajian ini bertujuan untuk untuk meneliti tahap kewujudan budaya sains asli dan kewujudan budaya sains moden, dan membandingkan sama ada terdapat perbezaan kewujudan budaya sains asli dan kewujudan budaya sains moden yang signifikan berdasarkan jantina dan lokasi sekolah. Analisis data secara deskri...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamisah Osman, Erman Har
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6127/1/Akademika_82%282%29Chap_12-locked.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6127/
http://www.ukm.my/penerbit/jademik.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.6127
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.61272013-04-17T04:01:19Z http://journalarticle.ukm.my/6127/ Budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science Kamisah Osman, Erman Har, Kajian ini bertujuan untuk untuk meneliti tahap kewujudan budaya sains asli dan kewujudan budaya sains moden, dan membandingkan sama ada terdapat perbezaan kewujudan budaya sains asli dan kewujudan budaya sains moden yang signifikan berdasarkan jantina dan lokasi sekolah. Analisis data secara deskriptif menunjukkan bahawa kewujudan budaya sains asli pelajar kawasan bandar dan luar bandar adalah pada tahap yang sederhana. Manakala budaya sains moden pelajar adalah pada tahap yang tinggi untuk kedua-dua lokasi bandar dan luar bandar. Analisis inferensi menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pemilikan budaya sains moden antara pelajar mengikut jantina di kawasan bandar, meskipun perbezaan yang signifikan ditunjukkan dalam kalangan pelajar di kawasan luar bandar. Manakala dalam pengukuran budaya sains asli, terdapat perbezaan yang signifikan antara pelajar lelaki dan perempuan dalam kalangan pelajar di kawasan bandar dan luar bandar. Dapatan kajian menyediakan bukti emperikal pemilikan budaya sains asli dan seterusnya menuntut pendidik sains agar mengambil kira pemilikan budaya sains asli dalam perancangan proses pengajaran dan pembelajaran sains seterusnya. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6127/1/Akademika_82%282%29Chap_12-locked.pdf Kamisah Osman, and Erman Har, (2012) Budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science. AKADEMIKA, 82 (2). pp. 119-126. ISSN 0126-5008 http://www.ukm.my/penerbit/jademik.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk untuk meneliti tahap kewujudan budaya sains asli dan kewujudan budaya sains moden, dan membandingkan sama ada terdapat perbezaan kewujudan budaya sains asli dan kewujudan budaya sains moden yang signifikan berdasarkan jantina dan lokasi sekolah. Analisis data secara deskriptif menunjukkan bahawa kewujudan budaya sains asli pelajar kawasan bandar dan luar bandar adalah pada tahap yang sederhana. Manakala budaya sains moden pelajar adalah pada tahap yang tinggi untuk kedua-dua lokasi bandar dan luar bandar. Analisis inferensi menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pemilikan budaya sains moden antara pelajar mengikut jantina di kawasan bandar, meskipun perbezaan yang signifikan ditunjukkan dalam kalangan pelajar di kawasan luar bandar. Manakala dalam pengukuran budaya sains asli, terdapat perbezaan yang signifikan antara pelajar lelaki dan perempuan dalam kalangan pelajar di kawasan bandar dan luar bandar. Dapatan kajian menyediakan bukti emperikal pemilikan budaya sains asli dan seterusnya menuntut pendidik sains agar mengambil kira pemilikan budaya sains asli dalam perancangan proses pengajaran dan pembelajaran sains seterusnya.
format Article
author Kamisah Osman,
Erman Har,
spellingShingle Kamisah Osman,
Erman Har,
Budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science
author_facet Kamisah Osman,
Erman Har,
author_sort Kamisah Osman,
title Budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science
title_short Budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science
title_full Budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science
title_fullStr Budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science
title_full_unstemmed Budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science
title_sort budaya sains asli dan budaya sains moden dalam kalangan pelajar: keselanjaran usaha ke arah enculturation of science
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/6127/1/Akademika_82%282%29Chap_12-locked.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6127/
http://www.ukm.my/penerbit/jademik.html
_version_ 1643736654135951360