Interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa Jepun
Di dalam strategi periklanan produk kecantikan di Jepun, terdapat kecenderungan yang menunjukkan bahawa pengiklan telah melakukan inovasi iaitu wacana iklan tidak terikat dengan satu genre bagi menggambarkan produk kosmetik sebagai produk untuk kecantikan tetapi telah digembleng dengan pelbagai genr...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6336/1/3311-7248-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/6336/ http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemahome.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.6336 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.63362016-12-14T06:40:53Z http://journalarticle.ukm.my/6336/ Interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa Jepun Maserah Shabudin, Idris Aman, Di dalam strategi periklanan produk kecantikan di Jepun, terdapat kecenderungan yang menunjukkan bahawa pengiklan telah melakukan inovasi iaitu wacana iklan tidak terikat dengan satu genre bagi menggambarkan produk kosmetik sebagai produk untuk kecantikan tetapi telah digembleng dengan pelbagai genre lain yang bersifat saintifik dan farmaseutikal. Makalah ini membincangkan mekanisme interdiskursiviti yang meneliti kedua-dua paradigma tersebut dalam mengenal pasti genre dan wacana-wacana yang dimanfaatkan oleh sejumlah 24 teks dan secara sintagmatik dalam menganalisis bagaimana pertalian antara genre dan wacana-wacana tersebut. Interpretasi menunjukkan bahawa wacana iklan yang dikaji dihasilkan dengan menggabungkan bersamanya dua genre wacana lain, iaitu deskripsi ramuan dan deskripsi fungsi. Deskripsi ramuan digembleng dalam wacana produk dermatologi dan penyelesaian saintifik. Manakala wacana genre deskripsi fungsi dan wacana matematik digembleng dalam wacana produk maskara dan bulu mata palsu. Strategi melalui deskripsi ramuan, membolehkan pengiklan memberitahu khalayak mengenai „apa ramuan‟ yang istimewa serta „mengapa‟ ramuan tersebut digunakan dan „bagaimana‟ ramuan tersebut mampu mencantikkan kulit wajah mereka. Strategi penggunaan deskripsi ramuan, banyak menggunakan jargon saintifik serta bersifat farmaseutikal dan dilihat sebagai satu cara pengiklan ingin menonjolkan „kualiti‟ dan memberi aura kredibiliti kepada produk kecantikan mereka. Strategi melalui deskripsi fungsi bermatlamat bagi memahamkan audiens mengenai fungsi produk dan cara merealisasikan hasil solekan yang diingini. Deskripsi fungsi produk juga muncul dalam bentuk wacana matematik iaitu imej visual dalam matematik membentuk kefahaman yang intuitif menerusi simbol medan bahasa. Penerbit UKM 2013-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6336/1/3311-7248-1-SM.pdf Maserah Shabudin, and Idris Aman, (2013) Interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa Jepun. GEMA: Online Journal of Language Studies, 13 (2). pp. 149-168. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemahome.html |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Di dalam strategi periklanan produk kecantikan di Jepun, terdapat kecenderungan yang menunjukkan bahawa pengiklan telah melakukan inovasi iaitu wacana iklan tidak terikat dengan satu genre bagi menggambarkan produk kosmetik sebagai produk untuk kecantikan tetapi telah digembleng dengan pelbagai genre lain yang bersifat saintifik dan farmaseutikal. Makalah ini membincangkan mekanisme interdiskursiviti yang meneliti kedua-dua paradigma tersebut dalam mengenal pasti genre dan wacana-wacana yang dimanfaatkan oleh sejumlah 24 teks dan secara sintagmatik dalam menganalisis bagaimana pertalian antara genre dan wacana-wacana tersebut. Interpretasi menunjukkan bahawa wacana iklan yang dikaji dihasilkan dengan menggabungkan bersamanya dua genre wacana lain, iaitu deskripsi ramuan dan deskripsi fungsi. Deskripsi ramuan digembleng dalam wacana produk dermatologi dan penyelesaian saintifik. Manakala wacana genre deskripsi fungsi dan wacana matematik digembleng dalam wacana produk maskara dan bulu mata palsu. Strategi melalui deskripsi ramuan, membolehkan pengiklan memberitahu khalayak mengenai „apa ramuan‟ yang istimewa serta „mengapa‟ ramuan tersebut digunakan dan „bagaimana‟ ramuan tersebut mampu mencantikkan kulit wajah mereka. Strategi penggunaan deskripsi ramuan, banyak menggunakan jargon saintifik serta bersifat farmaseutikal dan dilihat sebagai satu cara pengiklan ingin menonjolkan „kualiti‟ dan memberi aura kredibiliti kepada produk kecantikan mereka. Strategi melalui deskripsi fungsi bermatlamat bagi memahamkan audiens mengenai fungsi produk dan cara merealisasikan hasil solekan yang diingini. Deskripsi fungsi produk juga muncul dalam bentuk wacana matematik iaitu imej visual dalam matematik membentuk kefahaman yang intuitif menerusi simbol medan bahasa. |
format |
Article |
author |
Maserah Shabudin, Idris Aman, |
spellingShingle |
Maserah Shabudin, Idris Aman, Interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
author_facet |
Maserah Shabudin, Idris Aman, |
author_sort |
Maserah Shabudin, |
title |
Interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_short |
Interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_full |
Interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_fullStr |
Interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_full_unstemmed |
Interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa Jepun |
title_sort |
interdiskursiviti dalam wacana iklan produk kecantikan berbahasa jepun |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2013 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6336/1/3311-7248-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/6336/ http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemahome.html |
_version_ |
1643736730965114880 |