Mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di Universiti Malaysia Kelantan

Interaksi dalam bilik kuliah antara pensyarah dan pelajar merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran (PNP). Aktiviti ini dipengaruhi oleh faktor motivasi, keadaan persekitaran bilik kuliah, dorongan daripada pensyarah dan rakan-rakan kuliah. Dalam konteks ini, budaya pelajar di Asia sangat be...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yohan Kurniawan, Thana Abdullah, Khuzaiton Zakaria, Wan Muhamad Wan Abdullah
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Peekembangan Pelajar, UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6499/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_12.DOC
http://journalarticle.ukm.my/6499/
http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.6499
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.64992013-09-10T01:27:19Z http://journalarticle.ukm.my/6499/ Mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di Universiti Malaysia Kelantan Yohan Kurniawan, Thana Abdullah, Khuzaiton Zakaria, Wan Muhamad Wan Abdullah , Interaksi dalam bilik kuliah antara pensyarah dan pelajar merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran (PNP). Aktiviti ini dipengaruhi oleh faktor motivasi, keadaan persekitaran bilik kuliah, dorongan daripada pensyarah dan rakan-rakan kuliah. Dalam konteks ini, budaya pelajar di Asia sangat berbeza dengan budaya pelajar di barat seperti Eropah dan Amerika. Pelajar Barat lebih berani bercakap dan bertanya semasa perkuliahan dibandingkan pelajar di Asia. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor pelajar berasa malu atau "takut" untuk bertanya semasa perkuliahan. Data kajian diperolehi menerusi survei ke atas seramai 270 orang pelajar dani Fakulti Keusahawanan dan Perniagaan, Universiti Malaysia Kelantan, Malaysia dengan menggunakan borang soal selidik. Soalan dalam soal selidik dibahagikan kepada DUA (2) iaitu Bahagian A tentang faktor dalaman dan bahagian B tentang faktor luaran. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan program SPSS dan teknik analisis yang digunakan adalah teknik deskriptif dan korelasi. Kajian mendapati bahawa pelajar sedar akan pentingnya bertanya soalan di dalam bilik kuliah, tetapi mereka merasa malu walaupun pensyarah menggalaldcan mereka untuk bertanya semasa kuliah. Mahasiswa tersebut mahu bertanya, tetapi mereka tidak tahu apa yang harus ditanyakan, dan mereka bimbang jika rakan-rakan mereka berfikir bahawa mereka cuba menunjuk-nunjuk. Kajian ini juga menunjukkan bahawa mahasiswa sedar bertanya dalam bilik kuliah akan membantu mereka lulus dengan lebih mudah. Selain menyedari bahawa mereka lebih mudah mendapat kedudukan dalam kelab atau persatuan mahasiswa di peringkat universiti. Pelajar didapati cenderung bertanya semasa berada dalam bilik kuliah apabila topik perkuliahan dirasakan sangat menarik. Mereka terdorong untuk memahami dan menguasainya. Akhirnya, kajian ini menunjukkan ibu bapa memainkan peranan penting dalam memberi galakan dan dorongan kepada mahasiswa untuk aktif bertanya semasa dalam perkuliahan. Pusat Peekembangan Pelajar, UKM 2012-12 Article PeerReviewed application/msword en http://journalarticle.ukm.my/6499/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_12.DOC Yohan Kurniawan, and Thana Abdullah, and Khuzaiton Zakaria, and Wan Muhamad Wan Abdullah , (2012) Mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di Universiti Malaysia Kelantan. Jurnal Pesonalia Pelajar, 15 . pp. 13-22. ISSN 0128-2735 http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Interaksi dalam bilik kuliah antara pensyarah dan pelajar merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran (PNP). Aktiviti ini dipengaruhi oleh faktor motivasi, keadaan persekitaran bilik kuliah, dorongan daripada pensyarah dan rakan-rakan kuliah. Dalam konteks ini, budaya pelajar di Asia sangat berbeza dengan budaya pelajar di barat seperti Eropah dan Amerika. Pelajar Barat lebih berani bercakap dan bertanya semasa perkuliahan dibandingkan pelajar di Asia. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor pelajar berasa malu atau "takut" untuk bertanya semasa perkuliahan. Data kajian diperolehi menerusi survei ke atas seramai 270 orang pelajar dani Fakulti Keusahawanan dan Perniagaan, Universiti Malaysia Kelantan, Malaysia dengan menggunakan borang soal selidik. Soalan dalam soal selidik dibahagikan kepada DUA (2) iaitu Bahagian A tentang faktor dalaman dan bahagian B tentang faktor luaran. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan program SPSS dan teknik analisis yang digunakan adalah teknik deskriptif dan korelasi. Kajian mendapati bahawa pelajar sedar akan pentingnya bertanya soalan di dalam bilik kuliah, tetapi mereka merasa malu walaupun pensyarah menggalaldcan mereka untuk bertanya semasa kuliah. Mahasiswa tersebut mahu bertanya, tetapi mereka tidak tahu apa yang harus ditanyakan, dan mereka bimbang jika rakan-rakan mereka berfikir bahawa mereka cuba menunjuk-nunjuk. Kajian ini juga menunjukkan bahawa mahasiswa sedar bertanya dalam bilik kuliah akan membantu mereka lulus dengan lebih mudah. Selain menyedari bahawa mereka lebih mudah mendapat kedudukan dalam kelab atau persatuan mahasiswa di peringkat universiti. Pelajar didapati cenderung bertanya semasa berada dalam bilik kuliah apabila topik perkuliahan dirasakan sangat menarik. Mereka terdorong untuk memahami dan menguasainya. Akhirnya, kajian ini menunjukkan ibu bapa memainkan peranan penting dalam memberi galakan dan dorongan kepada mahasiswa untuk aktif bertanya semasa dalam perkuliahan.
format Article
author Yohan Kurniawan,
Thana Abdullah,
Khuzaiton Zakaria,
Wan Muhamad Wan Abdullah ,
spellingShingle Yohan Kurniawan,
Thana Abdullah,
Khuzaiton Zakaria,
Wan Muhamad Wan Abdullah ,
Mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di Universiti Malaysia Kelantan
author_facet Yohan Kurniawan,
Thana Abdullah,
Khuzaiton Zakaria,
Wan Muhamad Wan Abdullah ,
author_sort Yohan Kurniawan,
title Mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di Universiti Malaysia Kelantan
title_short Mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di Universiti Malaysia Kelantan
title_full Mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di Universiti Malaysia Kelantan
title_fullStr Mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di Universiti Malaysia Kelantan
title_full_unstemmed Mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di Universiti Malaysia Kelantan
title_sort mengapa pelajar takut bertanya dalam kuliah?: sebuah kajian di universiti malaysia kelantan
publisher Pusat Peekembangan Pelajar, UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/6499/1/Fast_color_scan_to_a_PDF_file_12.DOC
http://journalarticle.ukm.my/6499/
http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/?page_id=12
_version_ 1643736789942272000