Pengajian Islam di IPT Malaysia dalam menangani Islam Liberal

Islam Liberal merupakan satu aliran pemikiran yang menghendaki kepada keterbukaan dalam berijtihad yang melampaui batas-batas agama yang telah sedia ada sepertimana di dalam al-Quran dan al-Sunnah. Artikel ini bertujuan untuk membincangkan pendekatan pengajian Islam di Malaysia khususnya di peringka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mazlan Ibrahim, Latifah Abdul Majid, Jaffary Awang, Muhd Najib Abdul Kadir, Fadlan Mohd Othman
Format: Article
Language:English
Published: Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6569/1/makalah03.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6569/
http://www.ukm.my/jhadhari/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
Description
Summary:Islam Liberal merupakan satu aliran pemikiran yang menghendaki kepada keterbukaan dalam berijtihad yang melampaui batas-batas agama yang telah sedia ada sepertimana di dalam al-Quran dan al-Sunnah. Artikel ini bertujuan untuk membincangkan pendekatan pengajian Islam di Malaysia khususnya di peringkat IPTA dalam menangani ancaman Islam Liberal tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kepustakaan dan analisis dokumen yang dibahagikan kepada empat bahagian. Pertama, pengenalan mengenai kajian. Kedua, huraian mengenai Islam Liberal yang merangkumi sejarah perkembangannya serta ciri-ciri pemikiran gagasan Islam Liberal tersebut. Ketiga, perbincangan mengenai kronologi dan perkembangan Pengajian Islam di Malaysia. Keempat, pendekatan Pengajian Islam dan yang kelima, perbincangan mengenai Pengajian Islam dalam mendepani ancaman Islam Liberal. Dapatan awal artikel ini merumuskan bahawa Pengajian Islam di Malaysia melalui subjek-subjek yang ditawarkan dilihat berupaya menjadi satu sistem pendidikan yang kompetitif, memenuhi tuntutan semasa dalam menghadapi cabaran globalisasi seperti cabaran pemikiran Islam Liberal yang wujud pada hari ini.