Amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah

Kelangsungan proses pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih bermakna sekiranya dipadankan bersama proses pentaksiran yang berkesan bagi mencapai sesuatu objektif pengajaran. Tugas ini perlu digalas oleh individu guru bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dan proses pentaksiran d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Marzni Mohamed Mokhtar, Roselan Baki, Fadzilah Abd Rahman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6745/1/01-17__Marzni.UPM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6745/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.6745
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.67452016-12-14T06:42:05Z http://journalarticle.ukm.my/6745/ Amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah Marzni Mohamed Mokhtar, Roselan Baki, Fadzilah Abd Rahman, Kelangsungan proses pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih bermakna sekiranya dipadankan bersama proses pentaksiran yang berkesan bagi mencapai sesuatu objektif pengajaran. Tugas ini perlu digalas oleh individu guru bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dan proses pentaksiran dapat dilaksanakan secara beriringan. Bagi tujuan ini,guru perlu memiliki pengetahuan dan pengalaman yang kompeten berkaitan proses pentaksiran yang bakal dilangsungkan. Penghasilan wacana argumentatif mempunyai ekspektasi bahawa murid perlu mengemukakan fakta dan huraian yang padat dan jelas dalam sesebuah penulisan selain daripada mengelakkan timbulnya sebarang keraguan dalam kalangan pembaca terhadap isu yang dibincangkan. Hal ini demikian membawa kepada perlunya sistem pentaksiran yang bersesuaian untuk menaksir kemampuan murid menulis karangan argumentatif. Justeru, makalah ini akan memberikan perhatian terhadap persoalan berkaitan bagaimana guru Bahasa Melayu yang mengajar di sekolah menengah melaksanakan amalan pentaksiran dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif. Gambaran yang menyeluru h bagi memperlihatkan amalan pentaksiran karangan peserta kajian dapat dijanadengan menggunakan reka bentuk penyelidikan kajian kes kualitatif. Malah, metodologi kajian kes kualitatif ini melibatkan penyertaan enam orang guru Bahasa Melayu yang berperanan sebagai pembekal data yang “kaya”, dan tiga teknik pengumpulan data iaitu temu bual separa berstruktur, pemerhatian di dalam bilik darjah dan penganalisisan dokumen karangan argumentatif. Terdapat empat tema utama yang dapat dibentuk iaitu prosedur, pendekatan, pembinaan komunikasi antara guru dengan murid dan masalah pelaksanaan amalan pentaksiran karangan bagi menjawab persoalan kajian yang dikemukakan. Penerbit UKM 2013-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6745/1/01-17__Marzni.UPM.pdf Marzni Mohamed Mokhtar, and Roselan Baki, and Fadzilah Abd Rahman, (2013) Amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 3 (2). pp. 1-17. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kelangsungan proses pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih bermakna sekiranya dipadankan bersama proses pentaksiran yang berkesan bagi mencapai sesuatu objektif pengajaran. Tugas ini perlu digalas oleh individu guru bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dan proses pentaksiran dapat dilaksanakan secara beriringan. Bagi tujuan ini,guru perlu memiliki pengetahuan dan pengalaman yang kompeten berkaitan proses pentaksiran yang bakal dilangsungkan. Penghasilan wacana argumentatif mempunyai ekspektasi bahawa murid perlu mengemukakan fakta dan huraian yang padat dan jelas dalam sesebuah penulisan selain daripada mengelakkan timbulnya sebarang keraguan dalam kalangan pembaca terhadap isu yang dibincangkan. Hal ini demikian membawa kepada perlunya sistem pentaksiran yang bersesuaian untuk menaksir kemampuan murid menulis karangan argumentatif. Justeru, makalah ini akan memberikan perhatian terhadap persoalan berkaitan bagaimana guru Bahasa Melayu yang mengajar di sekolah menengah melaksanakan amalan pentaksiran dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif. Gambaran yang menyeluru h bagi memperlihatkan amalan pentaksiran karangan peserta kajian dapat dijanadengan menggunakan reka bentuk penyelidikan kajian kes kualitatif. Malah, metodologi kajian kes kualitatif ini melibatkan penyertaan enam orang guru Bahasa Melayu yang berperanan sebagai pembekal data yang “kaya”, dan tiga teknik pengumpulan data iaitu temu bual separa berstruktur, pemerhatian di dalam bilik darjah dan penganalisisan dokumen karangan argumentatif. Terdapat empat tema utama yang dapat dibentuk iaitu prosedur, pendekatan, pembinaan komunikasi antara guru dengan murid dan masalah pelaksanaan amalan pentaksiran karangan bagi menjawab persoalan kajian yang dikemukakan.
format Article
author Marzni Mohamed Mokhtar,
Roselan Baki,
Fadzilah Abd Rahman,
spellingShingle Marzni Mohamed Mokhtar,
Roselan Baki,
Fadzilah Abd Rahman,
Amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah
author_facet Marzni Mohamed Mokhtar,
Roselan Baki,
Fadzilah Abd Rahman,
author_sort Marzni Mohamed Mokhtar,
title Amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah
title_short Amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah
title_full Amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah
title_fullStr Amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah
title_full_unstemmed Amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah
title_sort amalan pentaksiran guru dalam pengajaran kemahiran menulis karangan argumentatif: satu kajian kes terhadap guru sekolah menengah
publisher Penerbit UKM
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/6745/1/01-17__Marzni.UPM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6745/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
_version_ 1643736878322548736