Persepsi terhadap pembelajaran interprofesion di kalangan pelajar prasiswazah Sains Kesihatan Universiti Kebangsaan Malaysia

Pembelajaran interprofesion (IPL) berlaku apabila pelajar dalam institusi yang terdiri daripada dua atau lebih bidang pengajian yang berbeza belajar bersama dan berkongsi pengetahuan mengenai profesion yang berbeza. IPL dipercayai mampu meningkatkan kerjasama di antara profesion yang berbeza selep...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Syafiqah Ismail, Nabishah Mohamad, Benny Efendie, Kanaga Kumari Chelliah
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2013
Subjects:
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6836/1/Persepsi_Terhadap_Pembelajaran_Interprofesion.pdf
http://journalarticle.ukm.my/6836/
http://ejournal.ukm.my/jskm/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
Description
Summary:Pembelajaran interprofesion (IPL) berlaku apabila pelajar dalam institusi yang terdiri daripada dua atau lebih bidang pengajian yang berbeza belajar bersama dan berkongsi pengetahuan mengenai profesion yang berbeza. IPL dipercayai mampu meningkatkan kerjasama di antara profesion yang berbeza selepas para pelajar tamat pengajian. Objektif kajian ini adalah membanding persepsi pelajar antara profesion yang berbeza. Responden terdiri daripada pelajar sebelas bidang profesion yang berbeza iaitu Perubatan, Kejururawatan, Pergigian, Farmasi, Terapi Carakerja, Dietetik, Audiologi, Sains Pertuturan, Fisioterapi, Optometri dan Pengimejan Diagnostik & Radioterapi (PDR). Responden dipilih secara rawak mewakili setiap tahun pengajian bagi setiap profesion untuk mengisi borang kaji selidik yang disediakan. Sebanyak 330 borang kaji selidik yang telah dikembalikan daripada 367 secara keseluruhan atau 90%. Daripada keputusan ANOVA sehala, kesemua profesion tidak menunjukkan persepsi yang berbeza secara bereerti dalam subskala pengetahuan (p = 0.11), amalan kerja berpasukan dan kerjasama (p = 0.23) dan kaedah memulakan IPL (p = 0.61). Walau bagaimanapun, subskala identiti professional dan kesediaan pendidikan interprofesion menunjukkan nilai yang bererti (p < 0.05). Daripada ujian post-hoc Turkey, didapati hanya pelajar Fisioterapi menunjukkan purata skor yang lebih tinggi (M = 4.35 ± 0.54) daripada pelajar Sains Pertuturan (M = 3.75 ± 0.59) dalam subskala identiti profesional manakala bagi subskala kesediaan pelajar untuk pendidikan interprofesion, hanya pelajar Fisioterapi mempunyai skor yang lebih tinggi (M = 4.15 ± 0.82) daripada pelajar Pengimejan Diagnostik & Radioterapi (M = 3.25 ± 0.83). Keputusan ujian T tidak bersandar mendapati bahawa pelajar bersetuju supaya IPL dilaksanakan di awal tahun pengajian dengan purata skor (M = 3.53 ± 1.029) untuk tahun 1 dan 2 pengajian berbanding (M = 3.34 ± 1.089) untuk tahun 3 hingga 5 pengajian. Hasil kajian menunjukkan pelajar mempunyai persepsi yang positif terhadap IPL berdasarkan nilai purata skor yang diperoleh iaitu melebihi 3.0 ke atas.