Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme
Kajian ini tertumpu kepada pembangunan perisian kursus ‘Saya Suka Belajar’ yang mempunyai ciri-ciri yang dapat menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri dari lima orang kanak-kanak autisme pada aras ringan yang sedang belajar di sebuah sekolah rendah...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7094/1/1-10_Salman_et_al.UPSI.pdf http://journalarticle.ukm.my/7094/ http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.7094 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.70942016-12-14T06:43:04Z http://journalarticle.ukm.my/7094/ Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme Salman Firdaus Sidek, Nur Saadah Fathil, Nur Zuhaidah Mohamed Zain, Kamaliah Muhammad, Kajian ini tertumpu kepada pembangunan perisian kursus ‘Saya Suka Belajar’ yang mempunyai ciri-ciri yang dapat menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri dari lima orang kanak-kanak autisme pada aras ringan yang sedang belajar di sebuah sekolah rendah di Kuala Lumpur. Satu borang pemantauan khusus yang pernah digunakan oleh Megan Davis, Kerstin Dautenhahn, Chrystopher L. Nehaniv dan Stuart D. Powell di dalam kajian mereka yang bertajuk The Narrative Construction of Our (Social) World: Steps towards an Interactive Learning Environment for Children with Autism telah digunakan sebagai instrumen bagi kajian ini dengan sedikit pengubahsuaian dilakukan agar ianya sesuai dengan keperluan kajian. Dapatan kajian pula dianalisis secara kualitatif berdasarkan beberapa persoalan kajian yang turut dicadangkan dalam kajian mereka dan telah diubahsuai mengikut keperluan kajian ini. Hasil kajian mendapati perisian kursus yang telah dibangunkan berdasarkan metodologi pembangunan ADDIE ini mampu menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. Penerbit UKM 2014-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7094/1/1-10_Salman_et_al.UPSI.pdf Salman Firdaus Sidek, and Nur Saadah Fathil, and Nur Zuhaidah Mohamed Zain, and Kamaliah Muhammad, (2014) Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 4 (1). pp. 1-10. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini tertumpu kepada pembangunan perisian kursus ‘Saya Suka Belajar’ yang mempunyai ciri-ciri yang dapat menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri dari lima orang kanak-kanak autisme pada aras ringan yang sedang belajar di sebuah sekolah rendah di Kuala Lumpur. Satu borang pemantauan khusus yang pernah digunakan oleh Megan Davis, Kerstin Dautenhahn, Chrystopher L. Nehaniv dan Stuart D. Powell di dalam kajian mereka yang bertajuk The Narrative Construction of Our (Social) World: Steps towards an Interactive Learning Environment for Children with Autism telah digunakan sebagai instrumen bagi kajian ini dengan sedikit pengubahsuaian dilakukan agar ianya sesuai dengan keperluan kajian. Dapatan kajian pula dianalisis secara kualitatif berdasarkan beberapa persoalan kajian yang turut dicadangkan dalam kajian mereka dan telah diubahsuai mengikut keperluan kajian ini. Hasil kajian mendapati perisian kursus yang telah dibangunkan berdasarkan metodologi pembangunan ADDIE ini mampu menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. |
format |
Article |
author |
Salman Firdaus Sidek, Nur Saadah Fathil, Nur Zuhaidah Mohamed Zain, Kamaliah Muhammad, |
spellingShingle |
Salman Firdaus Sidek, Nur Saadah Fathil, Nur Zuhaidah Mohamed Zain, Kamaliah Muhammad, Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme |
author_facet |
Salman Firdaus Sidek, Nur Saadah Fathil, Nur Zuhaidah Mohamed Zain, Kamaliah Muhammad, |
author_sort |
Salman Firdaus Sidek, |
title |
Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme |
title_short |
Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme |
title_full |
Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme |
title_fullStr |
Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme |
title_full_unstemmed |
Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme |
title_sort |
pembangunan perisian kursus 'saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa melayu bagi kanak-kanak autisme |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/7094/1/1-10_Salman_et_al.UPSI.pdf http://journalarticle.ukm.my/7094/ http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
_version_ |
1643737001860530176 |