Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme

Kajian ini tertumpu kepada pembangunan perisian kursus ‘Saya Suka Belajar’ yang mempunyai ciri-ciri yang dapat menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri dari lima orang kanak-kanak autisme pada aras ringan yang sedang belajar di sebuah sekolah rendah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Salman Firdaus Sidek, Nur Saadah Fathil, Nur Zuhaidah Mohamed Zain, Kamaliah Muhammad
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7094/1/1-10_Salman_et_al.UPSI.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7094/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.7094
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.70942016-12-14T06:43:04Z http://journalarticle.ukm.my/7094/ Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme Salman Firdaus Sidek, Nur Saadah Fathil, Nur Zuhaidah Mohamed Zain, Kamaliah Muhammad, Kajian ini tertumpu kepada pembangunan perisian kursus ‘Saya Suka Belajar’ yang mempunyai ciri-ciri yang dapat menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri dari lima orang kanak-kanak autisme pada aras ringan yang sedang belajar di sebuah sekolah rendah di Kuala Lumpur. Satu borang pemantauan khusus yang pernah digunakan oleh Megan Davis, Kerstin Dautenhahn, Chrystopher L. Nehaniv dan Stuart D. Powell di dalam kajian mereka yang bertajuk The Narrative Construction of Our (Social) World: Steps towards an Interactive Learning Environment for Children with Autism telah digunakan sebagai instrumen bagi kajian ini dengan sedikit pengubahsuaian dilakukan agar ianya sesuai dengan keperluan kajian. Dapatan kajian pula dianalisis secara kualitatif berdasarkan beberapa persoalan kajian yang turut dicadangkan dalam kajian mereka dan telah diubahsuai mengikut keperluan kajian ini. Hasil kajian mendapati perisian kursus yang telah dibangunkan berdasarkan metodologi pembangunan ADDIE ini mampu menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. Penerbit UKM 2014-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7094/1/1-10_Salman_et_al.UPSI.pdf Salman Firdaus Sidek, and Nur Saadah Fathil, and Nur Zuhaidah Mohamed Zain, and Kamaliah Muhammad, (2014) Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 4 (1). pp. 1-10. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini tertumpu kepada pembangunan perisian kursus ‘Saya Suka Belajar’ yang mempunyai ciri-ciri yang dapat menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri dari lima orang kanak-kanak autisme pada aras ringan yang sedang belajar di sebuah sekolah rendah di Kuala Lumpur. Satu borang pemantauan khusus yang pernah digunakan oleh Megan Davis, Kerstin Dautenhahn, Chrystopher L. Nehaniv dan Stuart D. Powell di dalam kajian mereka yang bertajuk The Narrative Construction of Our (Social) World: Steps towards an Interactive Learning Environment for Children with Autism telah digunakan sebagai instrumen bagi kajian ini dengan sedikit pengubahsuaian dilakukan agar ianya sesuai dengan keperluan kajian. Dapatan kajian pula dianalisis secara kualitatif berdasarkan beberapa persoalan kajian yang turut dicadangkan dalam kajian mereka dan telah diubahsuai mengikut keperluan kajian ini. Hasil kajian mendapati perisian kursus yang telah dibangunkan berdasarkan metodologi pembangunan ADDIE ini mampu menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu.
format Article
author Salman Firdaus Sidek,
Nur Saadah Fathil,
Nur Zuhaidah Mohamed Zain,
Kamaliah Muhammad,
spellingShingle Salman Firdaus Sidek,
Nur Saadah Fathil,
Nur Zuhaidah Mohamed Zain,
Kamaliah Muhammad,
Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme
author_facet Salman Firdaus Sidek,
Nur Saadah Fathil,
Nur Zuhaidah Mohamed Zain,
Kamaliah Muhammad,
author_sort Salman Firdaus Sidek,
title Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme
title_short Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme
title_full Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme
title_fullStr Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme
title_full_unstemmed Pembangunan perisian kursus 'Saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme
title_sort pembangunan perisian kursus 'saya suka belajar’ untuk pembelajaran bahasa melayu bagi kanak-kanak autisme
publisher Penerbit UKM
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7094/1/1-10_Salman_et_al.UPSI.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7094/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
_version_ 1643737001860530176