Kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa Melayu

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara kepemimpinan pengajaran guru dan sikap guru Bahasa Melayu dalam pengajaran mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah di negeri Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dengan menggunakan kaedah korelasi-deskriptif. Responden kajian ini melib...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Khairuddin Abdullah, Halimah Laji
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7113/1/48-58_Kharudin_et_al.UMS.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7113/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.7113
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.71132016-12-14T06:43:07Z http://journalarticle.ukm.my/7113/ Kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa Melayu Mohd Khairuddin Abdullah, Halimah Laji, Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara kepemimpinan pengajaran guru dan sikap guru Bahasa Melayu dalam pengajaran mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah di negeri Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dengan menggunakan kaedah korelasi-deskriptif. Responden kajian ini melibatkan sebanyak 429 orang guru bahasa Melayu yang dipilih secara rawak berstratifikasi. Satu set soal selidik yang mengandungi lapan puluh enam item menggunakan skala Likert digunakan untuk mendapatkan maklum balas daripada responden. Data-data dianalisis menggunakan Statistical Program Social Science (SPSS).Kaedah statistik deskriptif dan statistik inferens seperti min, kekerapan, sisihan piawai, ANOVA sehala dan korelasi Pearson dioperasikan untuk menganalisis hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan (i) skor min kepemimpinan pengajaran dan sikap guru berada pada tahap yang kuat, (ii) analisis korelasi Pearson pula menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kepemimpinan pengajaran dengan sikap guru, (iii) analisis ANOVA Sehala pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan pengajaran berdasarkan kelayakan ikhtisas dan pengalaman mengajar bahasa Melayu. Penerbit UKM 2014-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7113/1/48-58_Kharudin_et_al.UMS.pdf Mohd Khairuddin Abdullah, and Halimah Laji, (2014) Kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 4 (1). pp. 48-58. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara kepemimpinan pengajaran guru dan sikap guru Bahasa Melayu dalam pengajaran mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah di negeri Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dengan menggunakan kaedah korelasi-deskriptif. Responden kajian ini melibatkan sebanyak 429 orang guru bahasa Melayu yang dipilih secara rawak berstratifikasi. Satu set soal selidik yang mengandungi lapan puluh enam item menggunakan skala Likert digunakan untuk mendapatkan maklum balas daripada responden. Data-data dianalisis menggunakan Statistical Program Social Science (SPSS).Kaedah statistik deskriptif dan statistik inferens seperti min, kekerapan, sisihan piawai, ANOVA sehala dan korelasi Pearson dioperasikan untuk menganalisis hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan (i) skor min kepemimpinan pengajaran dan sikap guru berada pada tahap yang kuat, (ii) analisis korelasi Pearson pula menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kepemimpinan pengajaran dengan sikap guru, (iii) analisis ANOVA Sehala pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan pengajaran berdasarkan kelayakan ikhtisas dan pengalaman mengajar bahasa Melayu.
format Article
author Mohd Khairuddin Abdullah,
Halimah Laji,
spellingShingle Mohd Khairuddin Abdullah,
Halimah Laji,
Kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa Melayu
author_facet Mohd Khairuddin Abdullah,
Halimah Laji,
author_sort Mohd Khairuddin Abdullah,
title Kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa Melayu
title_short Kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa Melayu
title_full Kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa Melayu
title_fullStr Kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa Melayu
title_full_unstemmed Kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa Melayu
title_sort kepimpinan pengajaran dan sikap guru bahasa melayu
publisher Penerbit UKM
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7113/1/48-58_Kharudin_et_al.UMS.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7113/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
_version_ 1643737012848558080