Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak

Usaha penerapan dan penghayatan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid sekolah rendah berbangsa Iban merupakan satu cabaran kepada para pendidik di kawasan pendalaman Sarawak. Namun, penggunaan bahasa ibunda dikenal pasti sebagai satu pendekatan yang berkesan dalam aktiviti pengaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ilangko Subramaniam, Noorulafiza Abdul Muthalib, Siti Nor Hamahida Zainal
Format: Article
Published: Penerbit UKM 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7115/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
id my-ukm.journal.7115
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.71152014-05-19T13:03:22Z http://journalarticle.ukm.my/7115/ Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak Ilangko Subramaniam, Noorulafiza Abdul Muthalib, Siti Nor Hamahida Zainal , Usaha penerapan dan penghayatan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid sekolah rendah berbangsa Iban merupakan satu cabaran kepada para pendidik di kawasan pendalaman Sarawak. Namun, penggunaan bahasa ibunda dikenal pasti sebagai satu pendekatan yang berkesan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Melayu. Kajian ini adalah tentang penggunaan Bahasa Iban dalam aktiviti P&P mata pelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah rendah berbangsa Iban. Kajian kes ini telah dijalankan di dua buah sekolah rendah, di kawasan pedalaman negeri Sarawak. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan menggunakan bahasa Iban sebagai wahana komunikasi untuk memastikan murid dapat menguasai objektif mata pelajaran Bahasa Melayu. Kaedah kuasi eksperimental dijalankan untuk melihat tahap pemahaman murid apabila bahasa pertama digunakan dalam aktiviti pengajaran bahasa kedua. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa murid Tahun 1 dapat mencapai objektif mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu dapat memahami petikan dengan baik dan dapat menjawab soalan pemahaman dengan lebih tepat apabila bahasa pertama digunakan untuk mengukuhkan pemahaman murid. Perkongsian hasil kajian ini penting khususnya bagi guru-guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu khususnya di sekolah-sekolah rendah yang majoriti muridnya terdiri daripada kaum peribumi kerana murid juga lebih reseptif terhadap kaedah pengajaran ini. Penerbit UKM 2014-05 Article PeerReviewed Ilangko Subramaniam, and Noorulafiza Abdul Muthalib, and Siti Nor Hamahida Zainal , (2014) Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 4 (1). pp. 65-74. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
description Usaha penerapan dan penghayatan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid sekolah rendah berbangsa Iban merupakan satu cabaran kepada para pendidik di kawasan pendalaman Sarawak. Namun, penggunaan bahasa ibunda dikenal pasti sebagai satu pendekatan yang berkesan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Melayu. Kajian ini adalah tentang penggunaan Bahasa Iban dalam aktiviti P&P mata pelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah rendah berbangsa Iban. Kajian kes ini telah dijalankan di dua buah sekolah rendah, di kawasan pedalaman negeri Sarawak. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan menggunakan bahasa Iban sebagai wahana komunikasi untuk memastikan murid dapat menguasai objektif mata pelajaran Bahasa Melayu. Kaedah kuasi eksperimental dijalankan untuk melihat tahap pemahaman murid apabila bahasa pertama digunakan dalam aktiviti pengajaran bahasa kedua. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa murid Tahun 1 dapat mencapai objektif mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu dapat memahami petikan dengan baik dan dapat menjawab soalan pemahaman dengan lebih tepat apabila bahasa pertama digunakan untuk mengukuhkan pemahaman murid. Perkongsian hasil kajian ini penting khususnya bagi guru-guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu khususnya di sekolah-sekolah rendah yang majoriti muridnya terdiri daripada kaum peribumi kerana murid juga lebih reseptif terhadap kaedah pengajaran ini.
format Article
author Ilangko Subramaniam,
Noorulafiza Abdul Muthalib,
Siti Nor Hamahida Zainal ,
spellingShingle Ilangko Subramaniam,
Noorulafiza Abdul Muthalib,
Siti Nor Hamahida Zainal ,
Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak
author_facet Ilangko Subramaniam,
Noorulafiza Abdul Muthalib,
Siti Nor Hamahida Zainal ,
author_sort Ilangko Subramaniam,
title Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak
title_short Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak
title_full Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak
title_fullStr Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak
title_full_unstemmed Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak
title_sort penggunaan bahasa ibunda dalam pengajaran bahasa melayu dalam kalangan murid peribumu di sekolah pedalaman sarawak
publisher Penerbit UKM
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7115/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
_version_ 1643737013429469184