Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti

Pembinaan metriks ekuiti jenama bagi universiti adalah penting kerana sehingga kini masih tiada metriks khusus bagi mengukur ekuiti jenama yang dimiliki oleh sesebuah universiti. Metriks ekuiti jenama untuk mengukur ekuiti jenama produk serta perkhidmatan didapati tidak menepati keperluan pengukuran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Haja Mydin Abdul Kuthoos, Shuhaida Md Noor, Nor Hazlina Hashim, Kamaliah Siarap
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysian 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7238/1/V30_1_1.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7238/
http://www.ukm.my/jkom/index.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.7238
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.72382016-12-14T06:43:29Z http://journalarticle.ukm.my/7238/ Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti Haja Mydin Abdul Kuthoos, Shuhaida Md Noor, Nor Hazlina Hashim, Kamaliah Siarap, Pembinaan metriks ekuiti jenama bagi universiti adalah penting kerana sehingga kini masih tiada metriks khusus bagi mengukur ekuiti jenama yang dimiliki oleh sesebuah universiti. Metriks ekuiti jenama untuk mengukur ekuiti jenama produk serta perkhidmatan didapati tidak menepati keperluan pengukuran ekuiti jenama universiti. Maka, kajian ini dibuat untuk mengenalpasti dimensi-dimensi metriks yang penting dalam mengukur ekuiti jenama universiti. Dalam membina metriks ekuiti jenama universiti ini, metriks pengukuran produk dan perkhidmatan berdasarkan kajian lepas telah diubahsuai untuk memenuhi keperluan pengukuran ekuiti jenama universiti. Analisis faktor terhadap 27 dimensi dari kajian lepas telah menghasilkan 12 dimensi dalam pengukuran ekuiti jenama universiti yang penting dan harus dititikberatkan oleh sesebuah universiti dalam membangunkan ekuiti jenama mereka. Antaranya adalah kualiti, kepercayaan, penerimaan dan warisan. Kajian ini juga telah menemui dimensi kepimpinan sebagai satu dimensi penting dalam mengukur ekuiti jenama universiti. Universiti Kebangsaan Malaysian 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7238/1/V30_1_1.pdf Haja Mydin Abdul Kuthoos, and Shuhaida Md Noor, and Nor Hazlina Hashim, and Kamaliah Siarap, (2014) Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 30 (1). pp. 1-21. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom/index.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pembinaan metriks ekuiti jenama bagi universiti adalah penting kerana sehingga kini masih tiada metriks khusus bagi mengukur ekuiti jenama yang dimiliki oleh sesebuah universiti. Metriks ekuiti jenama untuk mengukur ekuiti jenama produk serta perkhidmatan didapati tidak menepati keperluan pengukuran ekuiti jenama universiti. Maka, kajian ini dibuat untuk mengenalpasti dimensi-dimensi metriks yang penting dalam mengukur ekuiti jenama universiti. Dalam membina metriks ekuiti jenama universiti ini, metriks pengukuran produk dan perkhidmatan berdasarkan kajian lepas telah diubahsuai untuk memenuhi keperluan pengukuran ekuiti jenama universiti. Analisis faktor terhadap 27 dimensi dari kajian lepas telah menghasilkan 12 dimensi dalam pengukuran ekuiti jenama universiti yang penting dan harus dititikberatkan oleh sesebuah universiti dalam membangunkan ekuiti jenama mereka. Antaranya adalah kualiti, kepercayaan, penerimaan dan warisan. Kajian ini juga telah menemui dimensi kepimpinan sebagai satu dimensi penting dalam mengukur ekuiti jenama universiti.
format Article
author Haja Mydin Abdul Kuthoos,
Shuhaida Md Noor,
Nor Hazlina Hashim,
Kamaliah Siarap,
spellingShingle Haja Mydin Abdul Kuthoos,
Shuhaida Md Noor,
Nor Hazlina Hashim,
Kamaliah Siarap,
Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti
author_facet Haja Mydin Abdul Kuthoos,
Shuhaida Md Noor,
Nor Hazlina Hashim,
Kamaliah Siarap,
author_sort Haja Mydin Abdul Kuthoos,
title Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti
title_short Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti
title_full Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti
title_fullStr Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti
title_full_unstemmed Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti
title_sort pembinaan metriks ekuiti jenama universiti
publisher Universiti Kebangsaan Malaysian
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7238/1/V30_1_1.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7238/
http://www.ukm.my/jkom/index.html
_version_ 1643737054588174336