Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti
Pembinaan metriks ekuiti jenama bagi universiti adalah penting kerana sehingga kini masih tiada metriks khusus bagi mengukur ekuiti jenama yang dimiliki oleh sesebuah universiti. Metriks ekuiti jenama untuk mengukur ekuiti jenama produk serta perkhidmatan didapati tidak menepati keperluan pengukuran...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysian
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7238/1/V30_1_1.pdf http://journalarticle.ukm.my/7238/ http://www.ukm.my/jkom/index.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.7238 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.72382016-12-14T06:43:29Z http://journalarticle.ukm.my/7238/ Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti Haja Mydin Abdul Kuthoos, Shuhaida Md Noor, Nor Hazlina Hashim, Kamaliah Siarap, Pembinaan metriks ekuiti jenama bagi universiti adalah penting kerana sehingga kini masih tiada metriks khusus bagi mengukur ekuiti jenama yang dimiliki oleh sesebuah universiti. Metriks ekuiti jenama untuk mengukur ekuiti jenama produk serta perkhidmatan didapati tidak menepati keperluan pengukuran ekuiti jenama universiti. Maka, kajian ini dibuat untuk mengenalpasti dimensi-dimensi metriks yang penting dalam mengukur ekuiti jenama universiti. Dalam membina metriks ekuiti jenama universiti ini, metriks pengukuran produk dan perkhidmatan berdasarkan kajian lepas telah diubahsuai untuk memenuhi keperluan pengukuran ekuiti jenama universiti. Analisis faktor terhadap 27 dimensi dari kajian lepas telah menghasilkan 12 dimensi dalam pengukuran ekuiti jenama universiti yang penting dan harus dititikberatkan oleh sesebuah universiti dalam membangunkan ekuiti jenama mereka. Antaranya adalah kualiti, kepercayaan, penerimaan dan warisan. Kajian ini juga telah menemui dimensi kepimpinan sebagai satu dimensi penting dalam mengukur ekuiti jenama universiti. Universiti Kebangsaan Malaysian 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7238/1/V30_1_1.pdf Haja Mydin Abdul Kuthoos, and Shuhaida Md Noor, and Nor Hazlina Hashim, and Kamaliah Siarap, (2014) Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 30 (1). pp. 1-21. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom/index.html |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pembinaan metriks ekuiti jenama bagi universiti adalah penting kerana sehingga kini masih tiada metriks khusus bagi mengukur ekuiti jenama yang dimiliki oleh sesebuah universiti. Metriks ekuiti jenama untuk mengukur ekuiti jenama produk serta perkhidmatan didapati tidak menepati keperluan pengukuran ekuiti jenama universiti. Maka, kajian ini dibuat untuk mengenalpasti dimensi-dimensi metriks yang penting dalam mengukur ekuiti jenama universiti. Dalam membina metriks ekuiti jenama universiti ini, metriks pengukuran produk dan perkhidmatan berdasarkan kajian lepas telah diubahsuai untuk memenuhi keperluan pengukuran ekuiti jenama universiti. Analisis faktor terhadap 27 dimensi dari kajian lepas telah menghasilkan 12 dimensi dalam pengukuran ekuiti jenama universiti yang penting dan harus dititikberatkan oleh sesebuah universiti dalam membangunkan ekuiti jenama mereka. Antaranya adalah kualiti, kepercayaan, penerimaan dan warisan. Kajian ini juga telah menemui dimensi kepimpinan sebagai satu dimensi penting dalam mengukur ekuiti jenama universiti. |
format |
Article |
author |
Haja Mydin Abdul Kuthoos, Shuhaida Md Noor, Nor Hazlina Hashim, Kamaliah Siarap, |
spellingShingle |
Haja Mydin Abdul Kuthoos, Shuhaida Md Noor, Nor Hazlina Hashim, Kamaliah Siarap, Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti |
author_facet |
Haja Mydin Abdul Kuthoos, Shuhaida Md Noor, Nor Hazlina Hashim, Kamaliah Siarap, |
author_sort |
Haja Mydin Abdul Kuthoos, |
title |
Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti |
title_short |
Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti |
title_full |
Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti |
title_fullStr |
Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti |
title_full_unstemmed |
Pembinaan metriks ekuiti jenama Universiti |
title_sort |
pembinaan metriks ekuiti jenama universiti |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysian |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/7238/1/V30_1_1.pdf http://journalarticle.ukm.my/7238/ http://www.ukm.my/jkom/index.html |
_version_ |
1643737054588174336 |