Kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam

Sektor awam penting dalam merancang, membentuk dan melaksanakan pelbagai program pembangunan demi memperkukuhkan sistem pentadbiran dan pengurusan negara. Justeru, kerajaan sentiasa melakukan pemantauan yang serius dengan pelbagai kaedah pengurusan maklumat terhadap bidang tugas kakitangan awam, hub...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Idros Wan Sulaiman, Maizatul Haizan Mahbob
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysian 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7243/1/V30_1_6.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7243/
http://www.ukm.my/jkom/index.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.7243
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.72432016-12-14T06:43:30Z http://journalarticle.ukm.my/7243/ Kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam Wan Idros Wan Sulaiman, Maizatul Haizan Mahbob, Sektor awam penting dalam merancang, membentuk dan melaksanakan pelbagai program pembangunan demi memperkukuhkan sistem pentadbiran dan pengurusan negara. Justeru, kerajaan sentiasa melakukan pemantauan yang serius dengan pelbagai kaedah pengurusan maklumat terhadap bidang tugas kakitangan awam, hubungan komuniti dan dasar-dasar yang diperkenalkan supaya perancangan dan pelaksanaan dasar dapat dilaksanakan dengan sempurna seterusnya membantu kerajaan mencapai matlamat yang diingini (Adler dan Elmhorst 2009, Blundel 2010). Objektif kajian adalah mengkaji hubungan di antara dimensi pengurusan maklumat dengan kepuasan komunikasi seterusnya membina model komunikasi keorganisasian sektor awam. Kaedah kajian yang digunakan ialah Kaedah Survei yang melibatkan 420 kakitangan awam kumpulan sokongan sebagai responden kajian. Persampelan rawak mudah diaplikasikan dan soal selidik dijalankan dengan kaedah bersemuka dan mengandungi 4 bahagian iaitu Bahagian A merangkumi soalan berdasarkan profil responden, Bahagian B memfokuskan kepada aspek-aspek utama Pengurusan Maklumat (Persekitaran Maklumat, Ketidakjelasan Maklumat dan Kitaran Komunikasi) dan Bahagian C memfokuskan kepada Kepuasan Komunikasi. Analisis korelasi Pearson digunakan untuk melihat hubungan antara ketiga-tiga faktor pembolehubah bebas dalam dimensi pengurusan maklumat iaitu persekitaran maklumat, ketidakjelasan maklumat dan kitaran komunikasi dengan tahap kepuasan komunikasi. Manakala, Analisis Faktor dan Analisis Regresi Linear Berbilang akan diaplikasikan untuk membina Model Komunikasi Keorganisasian. Kajian ini dijangkakan dapat membina satu model yang dikonsepsualisasikan semula daripada Teori Organisasi Weick (1979) dan juga diharapkan dapat memberikan sumbangan idea dan implikasi yang berguna kepada semua agensi dan kementerian dalam konteks latihan dan pembangunan kakitangan, pembentukan polisi dan perubahan budaya kerja dalam sektor awam di Malaysia. Universiti Kebangsaan Malaysian 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7243/1/V30_1_6.pdf Wan Idros Wan Sulaiman, and Maizatul Haizan Mahbob, (2014) Kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 30 (1). pp. 97-115. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom/index.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Sektor awam penting dalam merancang, membentuk dan melaksanakan pelbagai program pembangunan demi memperkukuhkan sistem pentadbiran dan pengurusan negara. Justeru, kerajaan sentiasa melakukan pemantauan yang serius dengan pelbagai kaedah pengurusan maklumat terhadap bidang tugas kakitangan awam, hubungan komuniti dan dasar-dasar yang diperkenalkan supaya perancangan dan pelaksanaan dasar dapat dilaksanakan dengan sempurna seterusnya membantu kerajaan mencapai matlamat yang diingini (Adler dan Elmhorst 2009, Blundel 2010). Objektif kajian adalah mengkaji hubungan di antara dimensi pengurusan maklumat dengan kepuasan komunikasi seterusnya membina model komunikasi keorganisasian sektor awam. Kaedah kajian yang digunakan ialah Kaedah Survei yang melibatkan 420 kakitangan awam kumpulan sokongan sebagai responden kajian. Persampelan rawak mudah diaplikasikan dan soal selidik dijalankan dengan kaedah bersemuka dan mengandungi 4 bahagian iaitu Bahagian A merangkumi soalan berdasarkan profil responden, Bahagian B memfokuskan kepada aspek-aspek utama Pengurusan Maklumat (Persekitaran Maklumat, Ketidakjelasan Maklumat dan Kitaran Komunikasi) dan Bahagian C memfokuskan kepada Kepuasan Komunikasi. Analisis korelasi Pearson digunakan untuk melihat hubungan antara ketiga-tiga faktor pembolehubah bebas dalam dimensi pengurusan maklumat iaitu persekitaran maklumat, ketidakjelasan maklumat dan kitaran komunikasi dengan tahap kepuasan komunikasi. Manakala, Analisis Faktor dan Analisis Regresi Linear Berbilang akan diaplikasikan untuk membina Model Komunikasi Keorganisasian. Kajian ini dijangkakan dapat membina satu model yang dikonsepsualisasikan semula daripada Teori Organisasi Weick (1979) dan juga diharapkan dapat memberikan sumbangan idea dan implikasi yang berguna kepada semua agensi dan kementerian dalam konteks latihan dan pembangunan kakitangan, pembentukan polisi dan perubahan budaya kerja dalam sektor awam di Malaysia.
format Article
author Wan Idros Wan Sulaiman,
Maizatul Haizan Mahbob,
spellingShingle Wan Idros Wan Sulaiman,
Maizatul Haizan Mahbob,
Kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam
author_facet Wan Idros Wan Sulaiman,
Maizatul Haizan Mahbob,
author_sort Wan Idros Wan Sulaiman,
title Kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam
title_short Kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam
title_full Kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam
title_fullStr Kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam
title_full_unstemmed Kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam
title_sort kesignifikanan model kepuasan komunikasi dalam konteks pengurusan maklumat sektor awam
publisher Universiti Kebangsaan Malaysian
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7243/1/V30_1_6.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7243/
http://www.ukm.my/jkom/index.html
_version_ 1643737056043597824