Analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di Malaysia (The impact of global warming trends on urban livability in Malaysia: an analysis)
Tujuan penyelidikan ini adalah untuk mengkaji tren pemanasan global di Malaysia dengan menilai perubahan suhu bandar di antara 1970 hingga 2005. Sebanyak lima stesen klimatologi utama Jabatan Meteorologi Malaysia yang terletak di kawasan bandar telah dipilih untuk kajian ini. Beberapa ujian analisis...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2010
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/799/1/7.2010-2-Norazwan-melayu-1.pdf http://journalarticle.ukm.my/799/ http://www.ukm.my/geografia/v1/index.php |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.799 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.7992016-12-14T06:28:12Z http://journalarticle.ukm.my/799/ Analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di Malaysia (The impact of global warming trends on urban livability in Malaysia: an analysis) Noorazuan Md Hashim, Tujuan penyelidikan ini adalah untuk mengkaji tren pemanasan global di Malaysia dengan menilai perubahan suhu bandar di antara 1970 hingga 2005. Sebanyak lima stesen klimatologi utama Jabatan Meteorologi Malaysia yang terletak di kawasan bandar telah dipilih untuk kajian ini. Beberapa ujian analisis tren termasuk yang berbentuk linear iaitu garis regresi kuasa dua terkecil dan tidak linear iaitu analisis rank Kruskal-Wallis dan juga Ujian Mann-Kendall telah digunakan. Kajian ini telah mengesahkan bahawa i) wujudnya tren perubahan suhu bandar yang signifikan di Semenanjung Malaysia, ii) stesen bandaraya Kuala Lumpur telah dilihat mempunyai perubahan tren yang paling ketara (5.63oC/100tahun) berbanding stesen bandar-bandar lain di Semenanjung Malaysia dan iii) titik perubahan tren berdasarkan analisis Mann-Kendall tidak menunjukkan ianya berlaku semasa kehadiran episod ENSO yang paling kritikal. Justeru, terdapat kebolehpercayaan yang tinggi untuk mengaitkan faktor pembandaran khususnya kesan pulau haba bandar di dalam mengubah tren suhu sekitaran bandar. Peningkatan suhu bandar akibat pemanasan global dan fenomena pulau haba dijangka berupaya membawa implikasi buruk kepada komuniti bandar di Malaysia. Faktor kekasaran bandar dan fenomena pulau haba telah dilihat sebagai faktor dominan di dalam mempengaruhi meteorologi bandar dan seterusnya mengubah keadaan dan kehadiran cuaca ekstrim (banjir kilat dan kemarau) di kawasan bandar Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2010-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/799/1/7.2010-2-Norazwan-melayu-1.pdf Noorazuan Md Hashim, (2010) Analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di Malaysia (The impact of global warming trends on urban livability in Malaysia: an analysis). Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 6 (2). pp. 72-88. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v1/index.php |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Tujuan penyelidikan ini adalah untuk mengkaji tren pemanasan global di Malaysia dengan menilai perubahan suhu bandar di antara 1970 hingga 2005. Sebanyak lima stesen klimatologi utama Jabatan Meteorologi Malaysia yang terletak di kawasan bandar telah dipilih untuk kajian ini. Beberapa ujian analisis tren termasuk yang berbentuk linear iaitu garis regresi kuasa dua terkecil dan tidak linear iaitu analisis rank Kruskal-Wallis dan juga Ujian Mann-Kendall telah digunakan. Kajian ini telah mengesahkan
bahawa i) wujudnya tren perubahan suhu bandar yang signifikan di Semenanjung Malaysia, ii) stesen
bandaraya Kuala Lumpur telah dilihat mempunyai perubahan tren yang paling ketara (5.63oC/100tahun) berbanding stesen bandar-bandar lain di Semenanjung Malaysia dan iii) titik perubahan tren berdasarkan analisis Mann-Kendall tidak menunjukkan ianya berlaku semasa kehadiran episod ENSO yang paling kritikal. Justeru, terdapat kebolehpercayaan yang tinggi untuk mengaitkan faktor pembandaran khususnya
kesan pulau haba bandar di dalam mengubah tren suhu sekitaran bandar. Peningkatan suhu bandar akibat pemanasan global dan fenomena pulau haba dijangka berupaya membawa implikasi buruk kepada komuniti bandar di Malaysia. Faktor kekasaran bandar dan fenomena pulau haba telah dilihat sebagai faktor dominan di dalam mempengaruhi meteorologi bandar dan seterusnya mengubah keadaan dan kehadiran cuaca
ekstrim (banjir kilat dan kemarau) di kawasan bandar |
format |
Article |
author |
Noorazuan Md Hashim, |
spellingShingle |
Noorazuan Md Hashim, Analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di Malaysia (The impact of global warming trends on urban livability in Malaysia: an analysis) |
author_facet |
Noorazuan Md Hashim, |
author_sort |
Noorazuan Md Hashim, |
title |
Analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di Malaysia (The impact of global warming trends on urban livability in Malaysia: an analysis) |
title_short |
Analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di Malaysia (The impact of global warming trends on urban livability in Malaysia: an analysis) |
title_full |
Analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di Malaysia (The impact of global warming trends on urban livability in Malaysia: an analysis) |
title_fullStr |
Analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di Malaysia (The impact of global warming trends on urban livability in Malaysia: an analysis) |
title_full_unstemmed |
Analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di Malaysia (The impact of global warming trends on urban livability in Malaysia: an analysis) |
title_sort |
analisis tren pemanasan global dan kesannya terhadap aspek dayahuni bandar di malaysia (the impact of global warming trends on urban livability in malaysia: an analysis) |
publisher |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi |
publishDate |
2010 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/799/1/7.2010-2-Norazwan-melayu-1.pdf http://journalarticle.ukm.my/799/ http://www.ukm.my/geografia/v1/index.php |
_version_ |
1643734828827279360 |