Hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah

Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di sekolah menengah daerah Klang. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan melalui soal selidik. Seramai 291 orang ketua guru penasihat telah dipilih secara rawak dari 31 buah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Fazli Hasan, Suhaida Abdul Kadir, Soaib Asimiran
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7998/1/1mohdfadli.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7998/
http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.7998
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.79982016-12-14T06:45:53Z http://journalarticle.ukm.my/7998/ Hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Mohd Fazli Hasan, Suhaida Abdul Kadir, Soaib Asimiran, Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di sekolah menengah daerah Klang. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan melalui soal selidik. Seramai 291 orang ketua guru penasihat telah dipilih secara rawak dari 31 buah sekolah menengah. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik yang diubah suai berdasarkan “School-Level Environment Questionnaire” untuk mengukur persekitaran sekolah dan “National Survey of Student Engagement 2011” untuk mengukur penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Analisis korelasi menunjukkan wujud hubungan yang signifikan (r=0.294, p=0.00) antara persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Hasil kajian menunjukkan bahawa persekitaran sekolah adalah faktor signifikan bagi meningkatkan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. penerbit ukm 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7998/1/1mohdfadli.pdf Mohd Fazli Hasan, and Suhaida Abdul Kadir, and Soaib Asimiran, (2013) Hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 38 (2). pp. 1-9. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di sekolah menengah daerah Klang. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan melalui soal selidik. Seramai 291 orang ketua guru penasihat telah dipilih secara rawak dari 31 buah sekolah menengah. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik yang diubah suai berdasarkan “School-Level Environment Questionnaire” untuk mengukur persekitaran sekolah dan “National Survey of Student Engagement 2011” untuk mengukur penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Analisis korelasi menunjukkan wujud hubungan yang signifikan (r=0.294, p=0.00) antara persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Hasil kajian menunjukkan bahawa persekitaran sekolah adalah faktor signifikan bagi meningkatkan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum.
format Article
author Mohd Fazli Hasan,
Suhaida Abdul Kadir,
Soaib Asimiran,
spellingShingle Mohd Fazli Hasan,
Suhaida Abdul Kadir,
Soaib Asimiran,
Hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah
author_facet Mohd Fazli Hasan,
Suhaida Abdul Kadir,
Soaib Asimiran,
author_sort Mohd Fazli Hasan,
title Hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah
title_short Hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah
title_full Hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah
title_fullStr Hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah
title_sort hubungan persekitaran sekolah dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di sekolah menengah
publisher penerbit ukm
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/7998/1/1mohdfadli.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7998/
http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
_version_ 1643737321448669184