Penggunaan modul dan buku Bahasa Arab untuk orang awam

Pelbagai modul dan buku bahasa Arab terdapat di pasaran. Cuma yang membezakan antara modul-modul tersebut ialah objektif dan pendekatan yang ditetapkan oleh penulisnya. Kajian ini bertujuan meninjau pendekatan modul atau buku bahasa Arab untuk orang awam yang banyak terdapat di pasaran. Di samping m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Suhaila Zailani @ Hj Ahmad, Nur Afifah Fadzil
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8204/1/93-391-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/8204/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.8204
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.82042016-12-14T06:46:32Z http://journalarticle.ukm.my/8204/ Penggunaan modul dan buku Bahasa Arab untuk orang awam Suhaila Zailani @ Hj Ahmad, Nur Afifah Fadzil, Pelbagai modul dan buku bahasa Arab terdapat di pasaran. Cuma yang membezakan antara modul-modul tersebut ialah objektif dan pendekatan yang ditetapkan oleh penulisnya. Kajian ini bertujuan meninjau pendekatan modul atau buku bahasa Arab untuk orang awam yang banyak terdapat di pasaran. Di samping mengenal pasti faktor utama yang menyebabkan orang awam berasa sukar untuk mempelajari Bahasa Arab. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan menggunakan analisis deskriptif terhadap dapatan daripada kajian-kajian lepas. Dapatan kajian menunjukkan kebanyakan modul yang berada di pasaran menggunakan pendekatan nahu dan komunikasi. Pendekatan nahu dikenalpasti sebagai faktor utama orang awam berasa sukar untuk mempelajari Bahasa Arab. Universiti Kebangsaan Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8204/1/93-391-2-PB.pdf Suhaila Zailani @ Hj Ahmad, and Nur Afifah Fadzil, (2014) Penggunaan modul dan buku Bahasa Arab untuk orang awam. Al-Hikmah, 6 (2). pp. 65-77. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pelbagai modul dan buku bahasa Arab terdapat di pasaran. Cuma yang membezakan antara modul-modul tersebut ialah objektif dan pendekatan yang ditetapkan oleh penulisnya. Kajian ini bertujuan meninjau pendekatan modul atau buku bahasa Arab untuk orang awam yang banyak terdapat di pasaran. Di samping mengenal pasti faktor utama yang menyebabkan orang awam berasa sukar untuk mempelajari Bahasa Arab. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan menggunakan analisis deskriptif terhadap dapatan daripada kajian-kajian lepas. Dapatan kajian menunjukkan kebanyakan modul yang berada di pasaran menggunakan pendekatan nahu dan komunikasi. Pendekatan nahu dikenalpasti sebagai faktor utama orang awam berasa sukar untuk mempelajari Bahasa Arab.
format Article
author Suhaila Zailani @ Hj Ahmad,
Nur Afifah Fadzil,
spellingShingle Suhaila Zailani @ Hj Ahmad,
Nur Afifah Fadzil,
Penggunaan modul dan buku Bahasa Arab untuk orang awam
author_facet Suhaila Zailani @ Hj Ahmad,
Nur Afifah Fadzil,
author_sort Suhaila Zailani @ Hj Ahmad,
title Penggunaan modul dan buku Bahasa Arab untuk orang awam
title_short Penggunaan modul dan buku Bahasa Arab untuk orang awam
title_full Penggunaan modul dan buku Bahasa Arab untuk orang awam
title_fullStr Penggunaan modul dan buku Bahasa Arab untuk orang awam
title_full_unstemmed Penggunaan modul dan buku Bahasa Arab untuk orang awam
title_sort penggunaan modul dan buku bahasa arab untuk orang awam
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8204/1/93-391-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/8204/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index
_version_ 1643737396138737664