Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data
Kajian tentang prestasi industri perkhidmatan air telah dijalankan secara meluas dan kebanyakan kajian telah menggunakan model Analisis Penyampulan Data (APD) yang hanya mengukur skor kecekapan. Namun begitu, kajian untuk mengukur keberkesanan dalam industri perkhidmatan air amat jarang dilakukan...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8603/1/jqma-10-2-paper1.pdf http://journalarticle.ukm.my/8603/ http://www.ukm.my/jqma/jqma10_2a.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.8603 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.86032016-12-14T06:47:41Z http://journalarticle.ukm.my/8603/ Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data Norbaizura Kamarudin, Wan Rosmanira Ismail, Nur Hidayah Abd Kader, Kajian tentang prestasi industri perkhidmatan air telah dijalankan secara meluas dan kebanyakan kajian telah menggunakan model Analisis Penyampulan Data (APD) yang hanya mengukur skor kecekapan. Namun begitu, kajian untuk mengukur keberkesanan dalam industri perkhidmatan air amat jarang dilakukan. Kajian tentang kecekapan dan keberkesanan adalah penting untuk mengukur prestasi keseluruhan bagi sesebuah organisasi. Oleh sebab proses pengeluaran perkhidmatan air boleh dinyatakan sebagai proses dua peringkat, maka, dalam kajian ini, model APD dua peringkat untuk mengukur prestasi perkhidmatan air digunakan. Model ini membolehkan integrasi kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan air serta memberikan penilaian prestasi keseluruhan perkhidmatan air Malaysia. Hasil yang diperoleh menunjukkan bahawa servis di kebanyakan daripada 14 buah negeri yang terlibat adalah cekap tetapi hanya empat buah negeri sahaja yang berkesan. Bagaimanapun, terdapat tiga buah negeri yang menunjukkan prestasi keseluruhannya dengan kecekapan penuh (cekap dan berkesan) dalam menghasilkan dan membekalkan air bersih kepada pengguna. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8603/1/jqma-10-2-paper1.pdf Norbaizura Kamarudin, and Wan Rosmanira Ismail, and Nur Hidayah Abd Kader, (2014) Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data. Journal of Quality Measurement and Analysis, 10 (2). pp. 1-13. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/jqma10_2a.html |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian tentang prestasi industri perkhidmatan air telah dijalankan secara meluas dan kebanyakan
kajian telah menggunakan model Analisis Penyampulan Data (APD) yang hanya mengukur skor
kecekapan. Namun begitu, kajian untuk mengukur keberkesanan dalam industri perkhidmatan
air amat jarang dilakukan. Kajian tentang kecekapan dan keberkesanan adalah penting untuk
mengukur prestasi keseluruhan bagi sesebuah organisasi. Oleh sebab proses pengeluaran
perkhidmatan air boleh dinyatakan sebagai proses dua peringkat, maka, dalam kajian ini,
model APD dua peringkat untuk mengukur prestasi perkhidmatan air digunakan. Model ini
membolehkan integrasi kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan air serta memberikan
penilaian prestasi keseluruhan perkhidmatan air Malaysia. Hasil yang diperoleh menunjukkan
bahawa servis di kebanyakan daripada 14 buah negeri yang terlibat adalah cekap tetapi hanya
empat buah negeri sahaja yang berkesan. Bagaimanapun, terdapat tiga buah negeri yang
menunjukkan prestasi keseluruhannya dengan kecekapan penuh (cekap dan berkesan) dalam
menghasilkan dan membekalkan air bersih kepada pengguna. |
format |
Article |
author |
Norbaizura Kamarudin, Wan Rosmanira Ismail, Nur Hidayah Abd Kader, |
spellingShingle |
Norbaizura Kamarudin, Wan Rosmanira Ismail, Nur Hidayah Abd Kader, Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data |
author_facet |
Norbaizura Kamarudin, Wan Rosmanira Ismail, Nur Hidayah Abd Kader, |
author_sort |
Norbaizura Kamarudin, |
title |
Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data |
title_short |
Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data |
title_full |
Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data |
title_fullStr |
Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data |
title_full_unstemmed |
Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data |
title_sort |
menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/8603/1/jqma-10-2-paper1.pdf http://journalarticle.ukm.my/8603/ http://www.ukm.my/jqma/jqma10_2a.html |
_version_ |
1643737526355099648 |